کمپ های اجباری ترک اعتیاد تعطیل نشده‌اند

به گزارش رکنا،  با شیوع گسترده کرونا در کشور این روزها هر چیزی می تواند رنگ اضطراب و دلهره به خود بگیرد، حتی به سادگی حضور چند دوست درکنار هم. حالا درنظر بگیرید صحبت از افرادی باشد که سال های سال برای درمان و حذف حضور‌شان در بین دیگران به دلیل آسیب هایی که ممکن است به وجود بیاورند، زمان صرف شده است و این روزها کرونا شرایط را به گونه‎ ای تغییر دهد که پذیرش و تجمع آن ها با هدف جلوگیری از آسیب های اجتماعی هم خود آسیب‌زا بوده و دغدغه هایی ایجاد کرده باشد.

صحبت از معتادانی است که به نام معتادان متجاهر شناخته می شوند؛ کسانی که سال هاست طبق تبصره2 ماده16 قانون مبارزه با موادمخدر و با تشخیص تیم پزشکی و قضایی و با هدف درمان اجباری، به مراکزی با نام مراکز ماده16 اعزام می شوند و این روزها خبرهایی از تغییراتی در نحوه برخورد با آن ها به دلیل شیوع بیماری به گوش می رسد؛ اخباری ناخوشایند که حکایت از رهاسازی معتادان متجاهر از مراکز کمپ ماده16 دارد.

اقدامی که با هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا درمیان آن هاست. منشأ خبر هم ناآشنا نیست؛ در گزارش چند روز قبل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است: مطابق با دستورالعمل کمیته درمان ستاد مبارزه با موادمخدر کشور، فرایند پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده16 نه تنها متوقف شده، بلکه تعطیلی این مراکز را درپی داشته و این موضوع باعث رهاسازی تعداد زیادی از معتادان متجاهر(حدود 11هزار نفر) در خیابان ها و شهرهای کشور شده است اما این خبر درون خود نگرانی های زیادی ایجاد کرده است. اینکه حضور آزادانه آن ها در شهر می تواند تبعات زیادی به دنبال داشته باشد، اینکه حضور آن ها همانند بمب های ساعتی است که می تواند بار روانی زیادی برای جامعه ایجاد کند. بعد از گذشت بیش از یک ماه ونیم از شیوع کرونا و تعطیلی این مراکز، با انتشار تصاویری از تردد معتادان متجاهر در شهرهای مختلف و در فضای مجازی، این دغدغه همواره وجود دارد که آیا واقعا این مراکز تعطیل شده است؟ آیا معتادان متجاهر در شهرها رها شده اند یا همانند بسیاری از تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، تصاویری که این روزها دست به دست می شود، نیز آرشیوی و قدیمی است؟

تعطیلی مراکز ماده16 صحت ندارد

محمدحسین صالحی در گفت وگو با شهرآرا ادامه می دهد: این افراد براساس احکام قضایی، به مدت سه تا شش ماه موظف به حضور در این مراکز هستند که این شرایط طبق روال گذشته، حاکم است و زمان ترخیص افراد نیز ربطی به شیوع بیماری کرونا ندارد و هریک از این افراد صرفا براساس احکام مربوط و در زمان سررسید اتمام مهلت دوره، رها خواهند شد.

به گفته صالحی، اکنون 10مرکز ترک اعتیاد اجباری(ماده 16) در استان فعال است که یکی از آن ها مربوط به خانم ها و 9مرکز بعدی مربوط به آقایان است و مجموع ظرفیت این مراکز نیز هزارو800نفر است.

ورودی جدید نداریم

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همچنین درباره اقدامات انجام شده درزمینه کنترل شرایط کنونی اظهار می کند: کمیته ای در ستاد مبارزه با موادمخدر با عنوان کمیته درمان، برای تصمیم گیری درباره این مسئله تشکیل شده است و درنهایت این کمیته با همراهی ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر کرد باتوجه‌به اینکه این افراد شرایط ایمنی ضعیفی دارند، این مراکز برخلاف وضعیت عادی، هیچ گونه ورودی جدیدی نداشته باشند؛ چراکه درصورت ورود یک شخص ناقل به دلیل شرایط خاص مراکز و تجمع بیش از 100نفری در آن، احتمال آمار ابتلا و فوت، بسیار زیاد خواهد بود.

هیچ نمونه ای از ابتلا نداریم

او درباره تمهیدات بهداشتی انجام شده در این مراکز بیان می کند: در ابتدا کمیته درمان ستاد مبارزه با موادمخدر، پروتکل بهداشتی مخصوصی برای ما ارسال کرد که مطابق آن، اصول بهداشتی رعایت و ضدعفونی به طور مرتب انجام می شود و تاکنون نیز هیچ نمونه ای از ابتلا در هیچ کدام از کمپ ها گزارش نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 557303 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟