ابتکار: سمن ها سرمایه اجتماعی کشور هستند/تا پایان سال طرح توانمندسازی اجرا خواهد شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز شنبه 26 بهمن ماه مراسم رونمایی از 5 مستند آموزشی سمن‌های پایدار که هرکدام بیش از 40 سال قدمت داشتند با حضور معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

ابتدای این نشست پنلی با حضور نمایندگان این سمن ها تشکیل و کلیپ چند دقیقه ای از هرکدام از این سمن ها به نمایش گذاشته شد. یکی از مستند ها مربوط به مرحوم اعظم طالقانی زن نامدار ایرانی بود که هنگام پخش اشک از دیدگان جمع بسیاری از زنان جاری شد.

از دیگر مستند ها نیز می‌توان به «فرصت بد شدن ندارم» اشاره کرد که درباره بدرالملوک امام ملغب به مادر خیریه های ایران بود. همچنین مستند انجمن «هایگین بانوی ارمنی» نیز به نمایش گذاشته شد که از سال 1317 تا کنون فعالیت می‌کند. این انجمن توسط 9 دانش آموز ارمنی تاسیس و در راستای مسائل فرهنگی، اجتماعی و اشتغال زایی زنان ارمنی فعالیت می‌کند.

در ادامه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از 5 مستند آموزشی سمن‌های پایدار بیان کرد: یکی از رویکردهای معاونت در دولت دوازدهم توانمندافزایی سازمان‌های مردم‌نهاد بوده است. خیلی از تشکل‌ها به دلیل فقدان ابزار تبلیغاتی دیده نمی‌شوند. ما وظیفه خودمان می‌دانیم که در جهت توانمندی سمن‌ها فعالیت کنیم و در حال حاضر 4 دوره از آن در 8 منطقه کشور برگزار شده است. تا پایان سال نیز در تمام کشور طرح توانمندسازی اجرا خواهد شد.

او اضافه کرد: این طرح با هدف بهینه‌سازی مدیریت و ایجاد منابع برای سمن‌ها برگزار می‌شود. سال آینده به صورت تخصصی در جهت شبکه‌سازی سمن‌ها تلاش خواهیم کرد. شبکه‌سازی می‌تواند فعالیت آنها را بهتر کند و هم‌افزایی بین آنها را افزایش دهد. همچنین نهادهایی که همراستا با معاونت زنان فعالیت می‌کنند از حمایت معاونت زنان برخوردار خواهند بود.

معصومه ابتکار مطرح کرد: برای ما سازمان‌های مردم‌نهادی که پایدار مانده‌اند بسیار اهمیت دارند. باید آنها را به جامعه معرفی کرد و تلاش‌های آنها را انعکاس داد. تشکل‌هایی هستند که 35 تا 40 سال از عمر آنها می‌گذرد. ما با آنها همکاری می‌کنیم و می‌دانیم که اینگونه خیریه‌ها چقدر ارزش دارند.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: باید سازمان‌های پایدار مردم‌نهاد به دیگران تجربیات خود را منتقل کنند و بیان شود چگونه این انجمن‌ها فراز و نشیب‌ها پشت‌سر گذاشتند.

ابتکار در پایان با بیان اینکه باید به ادامه فعالیت سمن ها کمک کنیم اظهار کرد: به ویژه با سینمای مستند به جامعه سمن ها را معرفی کنیم. این سازمان‌ها سرمایه اجتماعی کشور هستند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟