پروژه پرورش میگو همچنان ادامه دارد / نابودی غار نمکی قشم در نبود وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، غار نمک قشم طولانی‌ترین غار نمکی جهان است که بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود، این ژئوپارک یک بار در سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود، اما در سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد ودر سال ۱۳۹۶ دوباره به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگشت.

مدتی است  به دلیل واگذاری زمین برای اجرای طرح پرورش میگو در محدوده این ژئوپارک ،جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از فهرست ژئوپارک‌های یونسکو مطرح است و موجب نگرانی مردم شده است.

بعد از اعتراضات پیش آمده، صالحی رییس دادگستری هرمزگان به دادستان قشم ماموریت داد، تا با دعوت از کارشناسان، متخصصان و مدیران استانی مرتبط، نسبت به بررسی موضوع اقدام و چنانچه تخلفی در نحوه واگذاری و یا عملیاتی که منجر به تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی صورت گرفته باشد، فورا تدابیر لازم را اتخاذ و دستورات مقتضی را صادر کنند.

در نهایت با فشار فعالین اجتماعی و رسانه ها ، مسئولان مدعی شدند پروژه پرورش میگو متوقف شده است اما متوقف نشده است!

فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره اینکه چرا با بیان اینکه این پروژه متوقف شده است ادامه فعالیت این پروژه ساخت پرورش میگو گفت: مجوز ها را برای پرورش میگو شیلات هرمزگان می‌دهد این در حالی است که در حال حاضر ما وزیر جهاد کشاورزی نداریم. بنابراین هم اکنون به رییس جمهور تذکر دادیم.

وی ادامه داد: ما موافق اشتغال زایی هستیم اما باید این واگذاری ها در مناطق مناسب صورت بگیرد نه اینکه نزدیک غار نمکی مزرعه ای را واگذار کنند تا به میراث فرهنگی ما که ثبت جهانی شده است، آسیب بزند. از مسائل تجاری سو استفاده شده و این مجوز ها صادر شده است.

ذوالقدر با بیان اینکه ما چون وزیر نداشتیم به خود رییس جمهور تذکر دادیم و حتی در صحن علنی مجلس نیز قرائت شد مطرح کرد: متاسفانه فرمانداری قشم می‌گوید آسیبی به آن غار نمکی نمی‌زند در حالی که اصلا حرف هایشان کارشناسی نیست و باید بررسی های لازم انجام شود. شاید امروز آسیبی نبینیم اما در دراز مدت امکان آسیب به غار نمکی وجود دارد.

این عضو فراکسیون میراث فرهنگی اذعان کرد: امروز به آقای امیری معاون پارلمانی مجلس خواهم گفت که با توجه به تذکری که داده شده هیئت دولت تصمیم گیری برای این مکان انجام دهد تا اقدامات لازم انجام شود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 539805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟