هجوم اخبار دروغین از مناطق سیل زده / از حمله گاندو ها تا بچه گرفتار در سیل + فیلم
حجم ویدیو: 2.51M | مدت زمان ویدیو: 00:00:23

به گزارش گروه اجتماعی رکنا: اخبار جعلی یکی از بزرگترین خطراتی است که زندگی امروزی و روزگار آینده ما را نشانه گرفته است و در تصمیمات ما اثرگذار هستند. ولی با آگاهی و دقت میتوانیم از این خطر به راحتی در امان باشیم. اطلاعات نادرست می تواند به راحتی منتشر شود ولی اخبار خوب این است که هر کس می تواند یاد بگیرد که چگونه اخبار جعلی را کشف کند و جلوی انتشار آن را بگیرد. در اینجا چند راه برای ارزیابی صحت یک داستان آورده شده است.

1) وبسایت را چک کنید: سایتهای خبری جعلی غالباً از یک URL واقعی استفاده می کنند، اما این کار را انجام می دهند. پسوندهای غیر معمول مانند ".com.co" به جای ".com" بپرسید از کجا آمده است؟ در مورد چگونگی یافتن منبع فکر کنید. چرا برای شما به اشتراک گذاشته شد. از طریق رسانه های اجتماعی به دست شما رسیده است یا خودتان آن را جستجو کردید؟داستان های دروغین را اغلب خوانندگان به اشتراک می گذارند تا با استفاده از رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

2) منبع را در نظربگیرید: اهداف (مشخصات) سازمان (منبع) و اطلاعات تماس با آن را بررسی کنید. آیا می توانید دیدگاه سیاسی آن را تعیین کنید؟ آیا سایت بیشتر محتوای طنزآمیز تولید می کند؟

3) در مورد نویسنده تحقیق کنید: برای اطمینان از واقعی بودن نویسنده، یک جستجوی سریع انجام دهید.آیا واقعی است و اعتبار دارند ؟ کل داستان را بخوانید. عناوین مطلب برای کلیک می توانند ناخوشایند و یا گمراه کننده باشند. آیا محتوا با عنوان مطابقت دارد؟ داستان واقعیت دارد؟ آیا واقعیت های مهم گم شده اند؟ آیا تاریخ مقاله به روز است؟

4) به شواهد فکر کنید: از منابع پشتیبانی مورد اعتماد بررسی کنید که شواهد موضوع واقعیت دارد یا خیر؟ اگر می توان از آن استفاده کرد تا نتیجه گیری متفاوتی حاصل شد.

5) نظر دوم را بگیرید: دریابید که چگونه سایر رسانه های خبری همان داستان را گزارش می کنند. برخی سایت ها به شما این کمک را می کنند. با یک سایت معتبر بررسی واقعیت مشورت کنید. در خارج از ایران Snopes.com و Factcheck.org دو نمونه از سایت هایی هستند که تحقیق کاملی اخبار واقعی و داستانهای عمومی ارائه می دهند و حقیقت را کنترل می کنند.

شکستن سدها

این روزها با وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، برخی به شایعات دامن زده و با از بین بردن اعتماد اجتماعی سعی دارند، شرایط را برای کمک رسانی به مردم گرفتار در سیل بیشتر می کنند. نمونه بارز اخبار بی هویت و کذب را در سیل سیستان و بلوچستان شاهد بودیم.

پس از آن که سازمان هواشناسی احتمال بارش شدید را اعلام کرد، شایعه وقوع سیل دوباره ای در استان قوت گرفت و در این میان خبرهای کذب شکسته شدن سدها یا باز شدن دریچه های سد در فضای مجازی منتشر شد و نگرانی های بسیاری را در جامعه به وجود آورد. اما بلافاصله اتابک جعفری، مدیرعامل آب منطقه سیستان و بلوچستان به این خبر واکنش نشان داده و اعلام کرد: هیچ یک از دریچه سدها باز نشده است و مشکلی برای ذخیره آب وجود ندارد و 48 درصد حجم مخازن سدها پر شده است و در انتقال آب به دریاچه هامون مشکلی وجود ندارد.

نجات سیل زده ای از روی درخت

یکی از دیگر شایعات این روزها انتشار همزمان یک فیلم از نجات مردی از روی درخت در منطقه سیل زده است که شاید روزهای نخست فریبنده بود اما بعد تخریبی رسانه ای در فضای مجازی به همراه داشت ! این فیلم متعلق به سیل پاکستان بود و خیلی زود با اطلاع رسانی درست جلوی فضاسازی ها گرفته شد.

حمله گاندوها

حمله گاندوها به مناطق روستایی نیز دیگر شایعه ای بود که در فضای مجازی منتشر شد. در این خبر آمده بود که براثر سرریز شدن سد، گاندوها به سمت روستاها رانده شده اند. وحید پورمردان، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با هشدار دادن نسبت به تردد کنار حاشیه رودخانه ها، هوتک و مرداب ها (آب های راکد) گفت: بارش های کم سابقه باعث طغیان رودخانه باهوکلات و سرریز شدن سد شده است. احتمال دارد که گاندوها نیز جا به جا شده باشند ولی تاکنون چنین موردی گزارش نشده است.

بچه گرفتار در سیل!

کلیپ کودک بلوچستانی که جهانی شد! این عنوانی است که در توئیتر همراه با فیلم کودکی دست به دست و منتشر می شود در حالی که این فیلم مربوط به سال 2017 و جنوب آسیاست. همان سیلی که براثر بارش شدید و رانش زمین در بخش هایی از کشور هند، برخی مناطق نپال و بنگلادش را در نوردید و جان 750 نفر را گرفت. تمام کاربران توئیتر و فضای مجازی که این فیلم را منتشر کرده اند آن را به سیل استان سیستان و بلوچستان نسبت داده و نوشتند: «پسر بچه گرفتار در سیل!»

فضای مجازی و اخبار منتشر شده در این فضا به شکلی بخش بزرگی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و حال که فضای مجازی حاکم بخش زیادی از لحظه های زندگی ما شده است بهتر است با خطرات آن نیز آشنا شویم. یکی از این  خطرات همانطور که گفتیم اخبار جعلی است که با هوشیاری و روش های گفته شده می توانیم از آن دور شویم و در امان بمانیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 536786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟