30 درصد جوانان ایران نه کار دارند و نه مشغول تحصیل هستند/ افزایش فشار اقتصادی به سرپرست های خانوارها و رشد بزهکاری

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: نرخ ۳۰ درصدی جمعیت NEETها در ایران درحالی است که این میزان در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۲ تا ۱۰ درصد است. نرخ بالای NEET علاوه بر افزایش فشار اقتصادی از طریق وابستگی به سرپرست خانوار، هم زمینه بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی را با خود دارد و هم در مرتبه بعدی یک چالش امنیتی محسوب شود.

جمعیت کشور به سمت میانسالی می‌رود

محمدرضا محبوب فر پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله گفت: ابتدا باید به این مسئله اشاره کرد که گذار جمعیتی و تغییرات گسترده ای که در ساختار سنی کشور طی سالهای اخیر رخ داده، جمعیت کشور به سمت میانسالی در حرکت است اما این بدان معنا نیست که از جمعیت جوانان برای مشاغل مختلف استفاده می‍‌‌شود.

افزایش تعداد بیکاران به دلیل بحران های اقتصادی

وی ادامه داد: جوانان ایرانی در ساختار جامعه نقش بسزایی دارند و تاثیر گذاری این قشر جمعیتی بر مولفه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور بسیار قابل اهمیت و مهم تلقی می‌شود. این در حالی است که در چند سال اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران و وقوع بحران های مالی و اقتصادی بر آمار تعداد بیکاران و افرادی که ترک تحصیل کرده اند و به نوعی انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست داده اند، افزایش پیدا کرده است.

جوانان بیکار و ترک تحصیل مانند بمب ساعتی هستند

محبوب فر با بیان اینکه جوانانی که نه تحصیل می‌کنند و نه شاغل هستند مانند بمبی ساعتی قلمداد می‌شوند که جمهوری اسلامی ایران آن را در هر لحظه با خود حمل می‌کند، افزود: تعداد این جوانان برخلاف امار متوسط جهانی که کم تر از 5 درصد است بسیار بالاست. خود همین مسئله منجر به بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی خواهد بود که خود را به صورت عصیان اجتماعی، قلیان اجتماعی و حتی بروز خشونت نشان می‌دهد.

تاثیر جمعیت«نیت» برروی جامعه

وی افزود: شاخص «neet» که بیانگر افرادی است که نه در حال تحصیل و نه در حال کسب مهارت هستند و در ایران شامل 30 درصد از جوانان بین 15 تا 24 سال می‌شود که تبعات اجتماعی و سیاسی برای جمهوری اسلامی و جامعه ایران خواهد داشت. این تعداد می‌تواند در آینده مولفه های اجتماعی و سیاسی کشور را تغییر دهد و شاید این تغییر به نفع منافع برخی از مقامات کشور، منافع ملی و امنیت جمهوری اسلامی ایران نباشد.

جوانان باید آموزش و توانمند شوند

این پژوهشگر مسائل اجتماعی در پایان با بیان اینکه این تعداد از جوانان باید در اسرع وقت شناسایی شوند گفت: در گام دوم ما باید مشارکت های اجتماعی این افراد را از طریق آموزش و توانمند سازی افزایش پیدا کند تا مسئولین و جامعه ایرانی بتوانند این مسکل را حل و فصل کنند.

دولت وظیفه دارد که هر سه ماه به مجلس گزارش دهد

در ادامه محمدرضا بادامچی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در باره این مسئله که مجلس برای این افراد چه اقداماتی انجام داده است گفت: مجلس وظیفه قانون گذاری دارد و مسئولیت اجرا بر عهده دولت است. مجلس نیز اعتباراتی را برای بودجه 98 تصویب کرده است که دولت وظیفه دارد هر سه ماه یکبار به مجلس گزارش دهد.

دولت به وظایف خود عمل می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که مجلس وظیفه نظارت را نیز دارد حال شما چه اقداماتی انجام داده اید تصریح کرد: دولت بر اساس بودجه ای که برای آن در نظر گرفته ایم به وظایف خود عمل می‌کند منتهی به دلیل طولانی بودن روندها، ماه های زیادی طول می‌کشد تا عملکرد دولت نتیجه بدهد. ما هم اکنون بحران های زیادی داریم که مسئله اشتغال به دلایل مختلفی مثل تحریم که ورود تکنولوژی و بازسازی کارگاه ها را با مشکل روبرو کرده است.

منابع تامین نمی‌شود

بادامچی خاطرنشان کرد: منابع به دلایل هزینه هایی که وجود دارد معمولا تامین نمی‌شود که برنامه ها عقب می‌افتد. مهارت ها نیز مربوط به سازمانی فنی و حرفه ای کشور است که اساس سازمان به دلیل نبود مواد اولیه زیر سوال رفته است. مدتی قبل نیز با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره همین مسئله گفت‌وگو کردیم که توضیح ایشان این بود که استخدام های بی رویه باعث شده تا پایه های سازمان فنی حرفه ای تخریب شود.

عده ای که تنها حقوق می‌گیرند

نماینده مردم تهران تاکید کرد: هم اکنون در سازمان فنی و حرفه ای افرادی وجود دارند که تنها حقوق می‌گیرند و هیچ تاثیری بر این سازمان ندارند.

وی درباره اینکه چه کاری می‌توان برای این 30 درصد نیت انجام داد توضیح داد: این مسئله به سیاست های کلی نظام برمی‌گردد. یعنی اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید منابع لازم تامین شود. وقتی واحد های تولیدی ما امروز در شرایط رکود هستند و نمی‌توانند تولید کنند طبیعی است که توسعه اشتغال برهم بخورد.

باید به دنبال ثبات بازار باشیم

بادامچی در پایان با بیان اینکه که بسیاری از کارگاه ها نمی‌توانند خود را با شرایط هماهنگ کنند تشریح کرد: بنابراین ما باید به دنبال باثبات کردن بازار باشیم. بسیاری از کارگاه داران امروز به ما می‌گویند ارز را ثابت نگه دارید تا حداقل ما بتوانیم تولیدی داشته باشیم. بنابراین ثبات در بازار نیز یکی از مسائلی است که می‌تواند به اشتغال کمک کند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 535806 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟