معمای داربست‌های کرمان در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی/ ۶۰ تن جان باختند

به گزارش رکنا، به نقل از همشهری آنلاین، استاندار کرمان برای بررسی حادثه جان‌باختن بیش از ۵۹نفر و مصدوم‌شدن حدود ۲۱۰نفر در مراسم تشییع پرشور برپیکر شهید سردار قاسم سلیمانی، کمیته‌ای وی‍ژه تشکیل داد تا دلایل آن شناسایی شود. روز سه‌شنبه جمعیت میلیونی از شهر کرمان، شهرستان‌های اطراف و استان‌های دیگر برای حضور در مراسم باشکوه تشییع و خاکسپاری سردار قاسم سلیمانی شرکت کردند که به‌دلیل ازدحام جمعیت درجریان مراسم ۶۰ نفر (تاکنون) جان خود را از دست داده‌اند. اما وقوع این حادثه سؤالات بسیاری را در ذهن مردم ایجاد کرده است. اینکه دلایل اصلی این حادثه چه بود و چرا باوجود اینکه پیش‌بینی می‌شد جمعیت میلیونی عزاداران برای تشییع و خاکسپاری پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی خود را به کرمان برسانند، اقدامات پیشگیرانه از وقوع این حادثه تلخ رخ نداد؟

برای برگزاری مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی از چند روز قبل تمام دستگاه‌های دولتی، نهادهای نظامی و خدماتی در کرمان بسیج شده بودند و ستاد ویژه‌ای زیرنظر استاندار کرمان و امام جمعه با مدیریت فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه کرمان تشکیل شده بود. این ستاد از روز جمعه و بعد از انتشار خبر شهادت سردارسلیمانی به گفته یکی از اعضای آن تشکیل شد که بعد از قطعی‌شدن خاکسپاری شهید سردار قاسم سلیمانی در کرمان، کمیته‌هایی را نیز برای برگزاری مراسم وی‍ژه شکل داد. این کمیته‌ها شامل «کمیته تشکل‌های مردمی، کمیته مساجد، کمیته هیئت‌های مذهبی، کمیته ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها، کمیته اسکان و پذیرایی، کمیته مهمانان خارج از استان، کمیته مهمانان داخل استان، کمیته اصناف و بازاریابی، کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی، کمیته روابط عمومی و فضای مجازی، کمیته پشتیبانی، کمیته تبلیغات و فضاسازی سطح شهر، کمیته رزمندگان و پیشکسوتان دفاع‌مقدس، کمیته مداحان، ذاکران اهل‌بیت(ع) و مجریان و قاریان» بوده و هرکدام مسئولیت اجرایی بخشی از مراسم را برعهده داشتند. البته مهم‌ترین مسئولیت با کمیته برگزاری مراسم بود که اجرای مراسم تشییع را برعهده داشت. در این بین از چند روز قبل زمزمه‌هایی از مشکلات و چالش‌های احتمالی که نظر اجرایی ممکن است در مراسم به‌وجود بیاید- باتوجه به حضور قابل پیش‌بینی میلیونی مردم کرمان و استان‌های همجوار- شنیده می‌شد. نگرانی‌هایی مانند ازدحام بسیار زیاد جمعیت در گلزار شهدای کرمان (هنگام مراسم خاکسپاری) که در منطقه‌ای کوهستانی جای گرفته و حضور صدها هزار نفری عزاداران در خیابان‌های باریک کرمان که نمی‌توانند گنجایش جمعیت میلیونی را داشته باشند؛ اما باوجود این نگرانی‌های قابل پیش‌بینی درنهایت اتفاقی که نباید، رخ داد و داغی مضاعف بر دل مردم ایران برجای گذاشت.

مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی از صبح زود در میدان اصلی شهر یعنی آزادی شروع شد و بعد از حرکت کاروان حامل شهید در خیابان بهشتی، موج عجیبی در میان جمعیت به پا شد و مشکل از زمانی خود را نشان داد که فشار این ازدحام جمعیت نتوانست در خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها پخش شود و همین موضوع هم حادثه‌ای تلخ آفرید. مسئولان برگزاری مراسم از شب قبل داربست‌هایی را جلوی فرعی‌ها و کوچه‌ها وصل کرده بودند تا اجازه ورود خودروها را به خیابان اصلی مسدود کنند ولی در زمان مراسم این داربست‌ها عملا مانع از ورود عزاداران به فرعی‌ها شدند و در نهایت ده‌ها نفر در چندین نقطه از خیابان اصلی زیر دست و پا افتادند و جانشان را از دست دادند. از طرف دیگر به‌دلیل ازدحام جمعیت امکان امدادرسانی سریع به حادثه‌دیدگان وجود نداشت و همین اتفاق هم باعث شد که تعداد جانباختگان به اعتقاد مسئولان اورژانس افزایش پیدا کند. اما حالا برای بررسی دقیق و کارشناسی موضوع و شناسایی دلایل جان‌باختن بیش از ۵۹نفر از عزداران چه اقداماتی درحال انجام است؟

تقی‌زاده، رئیس روابط عمومی استانداری کرمان به همشهری می‌گوید: «روز گذشته در استانداری کرمان کمیته‌ای برای بررسی موضوع حادثه‌ای که در مراسم تشییع اتفاق افتاده، تشکیل شد تا علت وقوع این سانحه را به‌صورت کارشناسی بررسی کنند و گزارشی در این خصوص ارائه شود.»

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر شناسایی دلایل این حادثه تلخ، مسئولیت رسیدگی به مصدومان این حادثه برعهده دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شده و این دانشگاه مأمور است تا از همه امکانات برای مداوای این افراد استفاده کند. همچنین شناسایی خانواده افراد فوت‌شده در دستور کار قرار گرفته و آمبولانس‌هایی نیز از تمام استان برای حمل اجساد به کرمان آمده‌اند و در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته و تعدادی از اجساد هم که شناسایی شده‌اند، در استان کرمان و استان‌های همجوار به خانواده‌ها تحویل داده شده است. کمیته تشکیل‌شده همچنین مدیران استان را موظف کند تا در منزل خانواده جانباختگان حضور پیدا کند و اقدامات تسهیل‌گری را برای آنها انجام دهد و در مراسم تدفین و ختم این عزیزان حتما حضور داشته باشد.»

همچنین حسین قوام، رئیس کمیته برگزاری مراسم هم با اشاره به اینکه کمیته‌ای برای بررسی دلایل جان‌باختن عزاداران تشکیل شده است و کارشناسان از محل حادثه بازدید کرده‌اند، می‌گوید: «تا زمانی که کارهای کارشناسی و بررسی‌ها به‌صورت دقیق انجام نگیرد و گزارشی ارائه نشود، نمی‌توان درباره دلایل اصلی حادثه نظری داد و باید منتظر نظر کارشناسان باشیم.» او در پاسخ به سؤال همشهری که بسیاری وجود داربست‌ها و مسدودشدن راه‌های فرعی را دلیل اصلی حادثه و گیر افتادن عزاداران می‌دانند، می‌گوید: «درباره دلیل اصلی حادثه اینکه نصب داربست‌ها باعث شده یا دلیل اصلی چیز دیگری بوده است، باید تا کامل‌شدن گزارش کارشناسی صبر کرد.» او همچنین در پاسخ به این سؤال که چه‌کسی یا افرادی درباره نصب داربست‌ها تصمیم گرفته‌اند، می‌گوید: «در جمع‌بندی برگزاری مراسم برای نصب داربست‌ها تصمیم‌گیری شد.»

در ۲روز گذشته اصلی‌ترین عامل رخ‌دادن حادثه تلخ جان‌باختن تعدادی از عزاداران در مراسم تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی، نصب داربست‌ها از سوی مسئولان برگزاری مراسم اعلام شده است؛ نکته‌ای که از چند ساعت قبل از برگزاری مراسم هم هشدارهایی نسبت به آن اعلام می‌شد. برای مثال، علی قنبرلو، عکاس خبرگزاری مهر که برای حضور در مراسم به کرمان رفته بود، در توییتی از خطر این داربست‌ها و احتمال کشته‌شدن تعدادی از عزاداران نوشته بود. او بعد از وقوع حادثه به خبرنگار بخش حادثه روزنامه همشهری گفته بود: «با دیدن داربست‌هایی که در خیابان و نزدیکی محل تدفین قرار داشت، به مسئولان هشدار دادم اما هیچ‌کس توجهی نکرد. من هم برای اینکه حرفم را زده باشم، این هشدار را در استوری صفحه اینستاگرامم منتشر کردم. در بلوار اصلی که به گلزار شهدا می‌رسید، سر کوچه‌ها داربست نصب کرده بودند که جمعیت را کنترل کنند. علاوه بر آن، در محل دفن هم داربست‌هایی نصب شده بود که به هیچ‌وجه ایمن و مناسب نبود. من وقتی این وضع را دیدم، گفتم فردا دست‌کم ۵۰، ۶۰ نفر از جمعیت کشته می‌شوند که متأسفانه این پیش‌بینی درست از آب درآمد.»

سؤال اصلی که درباره وقوع حادثه تلخ جان‌باختن ۶۰ نفر از حاضران در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد که کارشناسان و مسئولان بررسی حادثه باید به‌دنبال پاسخ آن باشند، تصمیم‌گیری درخصوص نصب داربست‌ها و علت گرفتن این تصمیم است. اینکه چرا خیابان‌های فرعی که به مسیر اصلی تشییع منتهی می‌شد، با حضور مأموران برگزاری مراسم مسدود نشده بود؛ اتفاقی که در تهران همیشه در زمان برگزاری مراسم‌هایی همچون راهپیمایی ۲۲بهمن رخ می‌دهد و اتفاقا در مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی که چند میلیون نفر در آن حضور داشتند هم تکرار و باعث شد که جمعیت در زمان اوج مراسم در پایتخت (روز دوشنبه) به خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف پخش شوند و حادثه‌ای رخ ندهد.

حسین انجم‌شعاع، عضو ‌کمیته تبلیغات و فضاسازی سطح شهر در مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی به همشهری می‌گوید: «درباره حادثه و بررسی‌های صورت‌گرفته، تعداد شهروندان جان‌باخته، رسیدگی به آنها و... قرار است تنها مسئول ستاد صحبت کند.» او در پاسخ به این سؤال که چه‌کسی مسئول نصب داربست‌ها در مسیر مراسم بوده است و این تصمیم چگونه گرفته شده و آیا این تصمیم در کمیته فضاسازی سطح شهر اتخاذ شده، می‌گوید: «کمیته فضاسازی تنه‌مسئول نصب تبلیغات در سطح شهر و توزیع بروشور بوده است و ما هیچ اقدامی در راستای نصب داربست‌ها انجام نداده‌ایم. همچنین درخصوص نصب داربست‌ها در ستاد برگزاری مراسم هم تصمیم‌گیری نشده بود، بلکه این تصمیم در کمیته‌های فرعی اتخاذ شده بود و من اطلاعی از این تصمیم ندارم و مسئول ستاد باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کند و نظر قطعی را بدهد. ضمن اینکه تا زمانی که کارشناسی دقیق صورت نگیرد، نمی‌توان دلیل حادثه را نصب داربست‌ها یا چیزهایی شبیه به این اعلام کرد و باید منتظر بررسی‌های کارشناسی بود.»

تلاش برای شهید دانستن جانباختگان حادثه کرمان

محمد مهدی زاهدی، نماینده کرمان در مجلس می‌گوید: «با وقوع حادثه در مراسم تشییع سردار سلیمانی که منجر به فوت و مجروح شدن شماری از هموطنانمان شد، بازدید از مصدومان در مراکز درمانی در دستور کار نمایندگان و مسئولان استانی قرار گرفت. ۲کمیته برای رسیدگی به وضعیت مصدومان و وضعیت جانباختگان هم تشکیل شده و در تلاش هستیم تا بتوانیم با همکاری بنیاد شهید جانباختگان این حادثه را در زمره شهدا محسوب کنیم. متأسفانه برخی از جانباختگان هنوز هویتشان مشخص نشده که پزشکی قانونی در حال تشخیص هویت این افراد است و به محض مشخص شدن هویت این عزیزان پیکرهایشان بلافاصله به خانواده‌های داغدار تحویل داده می‌شوند.» او درخصوص دلیل حادثه هم گفت: «اقداماتی درخصوص شناسایی دلایل حادثه صورت گرفته ولی هم‌اکنون اولویت اصلی ما درخصوص این حادثه رسیدگی به وضعیت مصدومان و مشخص شدن وضعیت جانباختگان و برنامه‌ریزی برای تشییع و تدفین آنهاست.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟