نیروهای هلال احمر دیر به محل وقوع بهمن نرسیدند/ کمپ امدادگران آتش نشانی نزدیک منطقه بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعد از پایان عملیات امداد و نجات سلامت سه کوهنورد و متاسفانه جان باختن یکی از کوهنوردانی که زیر برف  بهمن گرفتار شده بود اظهاراتی از سوی بعضی افراد و حاضران در  محل اعلام شد که ادعا داشتند نیروهای هلال احمر دیر رسیدند و اگر زودتر می رسیدند شاید کوهنورد جان باخته اکنون زنده بود .

محدوده وقوع بهمن به محل استقرار نیروهای آتش نشانی نزدیک تر بود

سید جلال ملکی - سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران در خصوص این ادعا به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: پهنه کوهستان بسیار وسیع است. تقسیم بندی هایی صورت گرفته است و امدادگران آتش نشانی، روزهای آخر هفته در ایستگاه 5 توچال استقرار دائم دارند. البته امدادگران هلال احمر درکمپ خود در این روزها حضور مستمر دارند، اما محدوده وقوع بهمن به محل استقرار نیروهای آتش نشانی نزدیک تر بود و قاعدتا امدادگران آتش نشانی زودتر به محل رسیدند.

وی با تاکید بر اینکه پهنه کوهستان همچون خیابان نیست ، به صورت عادی نیز زمان زیادی برای رسیدن ماموران امدادی در وقوع حوادث کوهستانی طی می شود ادامه داد:امدادگران باید مسیری را پیاده بروند، از تله کابین کمک بگیرند، راپر انجام دهند.... محل حادثه هم عمق برف زیاد بود. منطقه نیروهای امدادی نسبت به محل استقرار ماموران آتش نشانی دورتر بود به همین دلیل دیرتر رسیدند. همان زمان که به ماموران آتش نشانی این حادثه اعلام شد، همزمان 5 ایستگاه هلال احمر نیز حرکت خود را به سوی محل آغاز کردند و به حتم کوتاهی در امداد رسانی  صورت نگرفته است.

ملکی با گفتن از اینکه وقتی نیروهای آتش نشانی به محل رسیدند دو کوهنورد در محل بودند و دقیق نقطه گرفتار شدن دو کوهنورد دیگر را نشان دادند افزود: راهنمایی این دو کوهنورد بسیار موثر بود و گرنه می شد که ساعت های بیشتری طول می کشید که محل پیدا می شد. عملیات جستجو را امدادگران آتش نشانی انجام دادند ولی برای انتقال فوتی و مصدومان، امدادگران هلال احمر رسیدند و کمک کردند. هیچ کوتاهی از سوی هلال احمر صورت نگرفت، این جمله زمانی درست درک می شود که اطلاع دقیقی از شرایط امدادرسانی در کوهستان داشته باشید. اتفاق در 200 متری مسیر تله کابین رخ داده بود و امدادگران آتش نشانی به محل نزدیک تر بودند. موارد قبلی داشته ایم که 5 ، 6 ساعت حتی بیشتر طول کشیده است تا امدادگران تازه به محل رسیدند و تازه جستجو را آغاز کردند، چون محل اتفاق نزدیک تله کابین بود و کوهنوردان دیگر نقطه گرفتار شدن افراد را زیر برف دقیق نشان داده بودند زمان زیادی طول نکشید ولی در همین زمان نیز یکی از افراد جان باخت.

اصل بر این نیست که چه گروهی زودتر رسیدند مهم امدادرسانی درست است

در ادامه یکی از مسئولان هلال احمر در خصوص این ادعا به خبرنگار رکنا گفت: منطقه ای که بهمن رخ داد، محل استقرار امدادگران آتش نشانی است و امدادگران هلال احمر با توجه به درخواست ماموران آتش نشانی راهی محل شدند. به دلیل پهنه گسترده منطقه، تقسیم بندی صورت گرفته است که آن منطقه نیز در محدوده آتش نشانی محسوب می شود و به درخواست آنها هلال احمر راهی شدند و چون فاصله کمپ هلال احمر با محل وجود داشت ،امدادگران آتش نشانی زودتر رسیدند. هلال احمر با آتش  نشانی کاملا هماهنگ است و حتی اورژانس و اصلا در بین ما اینکه چه کسی زودتر میرسد و چه کسی کمک اصلی را انجام می دهد مهم نیست، اصل این است که کمک رسانی درست و صحیح و به موقع صورت بگیرد. وقتی آتش نشانی از ما برای این عملیات کمک خواست، 5 تیم به محل اعزام کردیم به اضافه تیم سگ های جستجوگر که به سمت محل حرکت کردند.

 لازم به ذکر است ، قبل از وقوع این حادثه و درروزهای گذشته، فدراسیون کوهنوردی وقوع احتمالی بهمن را به کوهنوردان اعلام کرده بود و از سوی هلال احمر نیز این احتمال خبررسانی شده بود.

تاکید می شود که در روزهای برفی بهتر است کوهنوردان از مسیر حرکت همگانی خارج نشوند.

 

کدخبر: 529349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟