دریافت پول آب ناعادلانه از مردم اهواز / وزارت نیرو باید براساس خروجی شبکه آب رسانی از مردم پول آب بگیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آلودگی آب آشامیدنی اهواز، سالهاست که از سوی رسانه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته و در دولت های گوناگون گزارشات زیادی درباره موضوع بهداشت و کیفیت آب اهواز نوشته شده است. اما همچنان ساکنان این کلانشهر نمی توانند از آب لوله کشی برای آشامیدن استفاده کنند و مجبورند یا از آب تصفیه کن استفاده کنند و یا اینکه آب شرب خود را ، بخرند.

حدود ۶۰‌ درصد آب مصرفی در اهواز از طرح آبرسانی غدیر که از منبع کرخه سرچشمه می‌گیرد برداشت می‌شود؛ همچنین ۳۰‌درصد از آب بی‌کیفیت رودخانه کارون و ۱۰‌درصد دیگر نیز از آب حیات برداشت می‌شود. این در حالی است سال گذشته شکستگی‌های مکرر خط انتقال آب غدیر، موجب قطعی آب شهرهای مختلف خوزستان در ماه‌های متوالی شده بود که طبیعتا برداشت آب را از کارون بیشتر کرد.

طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب اهواز نزدیک۳۳۰۰ کیلومتر است که بیش از نیمی از آن نیاز به اصلاح دارد و بر اساس گزارش های منتشر شده در 301 نقطه شهر، آب و فاضلاب با یکدیگر تلاقی دارند.

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در خصوص آب شرب مردم اهواز گفت: در گذشته آب مردم اهواز از رودخانه کارون تامین می‌شد که به دلیل اینکه فاضلاب اهواز به آن می‌ریخت و آلوده شده بود در سال 96 مسئولان ذی ربط ورودی آب را از کارون کم کردند و بیشترین آب را از منبع آب غدیر و حیات تامین کردند چرا که مشکلی در کیفیت این آب ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: دلیلی که باعث شده امروز مردم اهواز از آب با کیفیت برخوردار نباشند این است که شبکه توزیع آب در داخل شهر فرسوده است و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود. این شبکه در چندین نقطه دچار نشتی است و ارزیابی ها نشان می‌دهند که حدود 30 درصد نشتی در داخل شبکه توزیع آب داریم.

لوله فاضلاب و آب در کنار هم از یک خیابان عبور می‌کنند

نماینده مردم اهواز تاکید کرد: 50 درصد شهر فاقد فاضلاب است و آنجایی که لوله فاضلاب وجود دارد، لوله فاضلاب و آب در کنار هم از یک خیابان عبور می‌کنند به همین خاطر در بعضی از نقاط فاضلاب و آب با یکدیگر مخلوط می‌شوند و آب بی کیفیت سمت خانه مردم می‌رود.

نیاز به آزمایش نیست آب کیفیت ندارد

ساری درباره آب خانه هایی که آلوده هستند اما خبری از شبکه فاضلاب در کنار آن نیست تصریح کرد: شبکه آب آنقدر فرسوده و قدیمی است که اگر با هیچ چیزی ترکیب نشود با خاک اطراف مخلوط می‌شود که مشکلات خاصی را در زمینه آب آشامیدنی به بار می‌آورد. دیگر نیاز نیست کسی آب را آزمایش کند بلکه کافی است تا شیر های آب را باز کنید تا متوجه شوید آب از کیفیت لازم برخوردار نیست.

این نماینده در پاسخ به این سوال که چرا مردم در حالی که آب آلوده مصرف می‌کنند باید پول آن را پرداخت کنند اظهار کرد:  ورودی شبکه مشکلی ندارد بلکه این خروجی شبکه است که باعث آلوده شدن آب می‌شود.پول آب در مناطق مختلف اهواز نباید یکسان باشد، بنابراین وزارت نیرو باید تجدید نظری در تصمیم خود داشته باشد تا بر اساس خروجی شبکه آب رسانی به سمت خانه مردم، پول آب را از آنها بگیرد.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 529242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟