این پیشنهاد در پی نوسانات ارزی و گرانی‌های اخیر توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به بهارستان ارائه شده بود که دیروز در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال98، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. طبق این مصوبه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین 1396 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند. تصمیمی که به گفته کارشناسان می‌تواند راه را برای ازدواج جوانانی که به علت مشکلات مالی تاریخ عروسی‌های خود را به عقب موکول کرده بودند بازتر کند. هرچند برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که این مبلغ کفاف زندگی پرهزینه در کلانشهر‌ها را نمی‌دهد و رقم آن در شهرستان‌ها محسوس‌تر است. موضوعی که «محمد مهدی تندگویان»، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» به آن اشاره می‌کند اما در عین حال اعتقاد دارد که دو برابر شدن این وام طی یک سال بسیار قابل تقدیر است. چراکه وام ازدواج هر ساله به‌طور میانگین حدود 3 تا 5 میلیون تومان افزایش می‌یافت و به همین علت، دوبرابر شدن مبلغ آن و اختصاص 60 میلیون تومان برای هر زوج می‌تواند بار سنگینی را از دوش جوانان برای ازدواج بردارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره جزئیات وام ازدواج در سال 98 هم اینطور توضیح می‌دهد: جزئیات این وام تغییرات گسترده‌ای نسبت به سال‌های گذشته نکرده و تنها مبلغ وام برای هر زوج از 15 میلیون به 30 میلیون تومان افزایش یافته و بازپرداخت آن به 5 سال رسیده است.

تندگویان با تأکید بر این‌که پشت نوبتی دریافت وام ازدواج برای سال 97 نداریم، می‌گوید: تمام کسانی که برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کردند تا به حال وام شان را دریافت کردند یا در مرحله پرداخت وام توسط بانک هستند. به‌طوری که آمارهای ما نشان می‌دهد 15 هزار میلیارد تومان برای وام زوجین پرداخت و تاکنون یک میلیون نفر وام خود را دریافت کردند.

او تأکید می‌کند: جوانان کلانشهرها تحت فشارهای اقتصادی بیشتری هستند. به همین خاطر، چندین طرح برای کمک به جوانان کلانشهرها به مجلس ارائه شد که متأسفانه رأی نیاورد و در این مورد کاری از دست سازمان جوانان برنمی آید.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر این‌که کارمزد این وام حدود 2 تا 4 درصد است، می‌گوید: یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات وام ازدواج امسال مربوط به بخش تضامین است. بر اساس تصویب مجلس ارائه فیش یارانه به عنوان یکی از تضامین معرفی شد. به این معنی که بانک مرکزی می‌تواند به جای یکی از تضامین، از زوجین بخواهد تا فیش یارانه خود را ارائه کنند تا در صورت عدم پرداخت اقساط، این مبلغ از یارانه آنها کم شود.

او در پاسخ به این‌که با توجه به افزایش میزان وام پیش‌بینی می‌شود چقدر تقاضای زوجین برای دریافت وام ازدواج افزایش یابد، می‌افزاید: تعداد متقاضیان وام ازدواج تنها در امسال بین 170 تا 200 هزار نفر افزایش داشت. به همین علت، در پی دو برابر شدن مبلغ وام پیش‌بینی می‌کنیم تعداد متقاضیان ما افزایش جدی پیدا کند. تندگویان درباره سایر اقداماتی که وزارت ورزش و جوانان برای امر تسهیل جوانان انجام می‌دهد هم می‌گوید: انجمن‌های خیرین ما در تمام استان‌ها فعال هستند و در زمینه تأمین جهیزیه، اشتغال و گاه مسکن خدماتی را به زوج‌های جوان ارائه می‌دهند به‌طوریکه اغلب آنها قرارداد‌های خاصی با فروشگاه‌ها برای تأمین جهیزیه دارند ودر برخی از شهرستان‌ها تا 30 درصد برای خرید جهیزیه به زوجین تخفیف می‌دهند.

بانک مرکزی مکلف به پذیرش یارانه به عنوان ضامن نشد

«طیبه سیاووشی»، عضو فراکسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این‌که یکی از پیشنهادات اصلی کمیسیون فرهنگی افزایش وام ازدواج بوده است، به «ایران» می‌گوید: این طرح ابتدا در کمیسیون فرهنگی و سپس در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید و امروز هم درصحن علنی ارائه شد که خوشبختانه تمام نمایندگان از آن استقبال کردند.

وی ادامه می‌دهد: این تصمیم در پی گرانی‌های اخیر و مشکلات جوانان برای ازدواج ارائه شده است و می‌تواند کمک زیادی به تسهیل ازدواج جوان‌های شهر‌های کوچک کند.

سیاووشی درباره بازپرداخت این وام هم تأکید می‌کند: در کمیسیون فرهنگی پیشنهاد پرداخت 6 ساله را ارائه کرده بودیم و کمیسیون اقتصادی هم پیشنهاد 7 سال را داد اما در آخر بازپرداخت 5 ساله به تصویب مجلس رسید. این عضو فراکسیون فرهنگی درباره ارائه فیش یارانه به عنوان ضامن هم می‌گوید: پیشنهاد داده بودیم که بانک مرکزی مکلف شود از یارانه به عنوان ضامن استفاده کند اما این موضوع به تصویب نرسید و به این عنوان در طرح ذکر شد که بانک مرکزی می‌تواند از فیش یارانه به عنوان ضامن استفاده کند.

این موضوع البته به عقیده من عملی نیست چون اولاً این‌که بانک مرکزی مکلف به این کار نشده و دوم این‌که زمانی که قسط وام بین 400 تا 500 هزار تومان است، یارانه 45 هزار تومانی به عنوان ضامن نمی‌تواند توسط بانک تلقی شود.

گرانی کالاهای اساسی دلیل افزایش وام ازدواج

«پروانه مافی»، رئیس فراکسیون خانواده مجلس هم علت این تصمیم را گرانی‌های اخیر می‌داند و به «ایران» می‌گوید: شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر باعث گرانی بسیاری از کالاهای اساسی حتی داخلی شد. به‌طوری که قیمت برخی از محصولات که ماده اولیه آنها از خارج از کشور تأمین میشد به‌طور ناگهانی چندبرابر شد و همه این مسائل باعث شد تا زوج‌های جوان برای شروع یک زندگی دچار مشکل شوند.

او خرید جهیزیه و گرانی مسکن را از مهم‌ترین چالش‌های جوانان برای شروع زندگی عنوان کرد و ادامه می‌دهد: به همین خاطر طرحی را به عنوان افزایش وام ازدواج به مجلس ارائه کردیم تا کمکی به تازه عروس و دامادها کرده باشیم. وامی که بهره آن بسیار ناچیز است و بازپرداخت آن 5 ساله است.مافی در پاسخ به این‌که این مصوبه تا چه اندازه ضمانت اجرایی دارد و به چه زوجینی تعلق می‌گیرد، تأکید می‌کند: این وام به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین 1396 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند تعلق می‌گیرد.بر همین اساس مشکلی در پرداخت‌ها و تأمین بودجه نداریم و تمام واجدین شرایط می‌توانند اقدام به دریافت وام کنند.

مافی در پاسخ به این‌که در شرایط اقتصادی کنونی مبلغ این وام برای زوجین کلانشهرها ناکافی به نظر می‌رسد هم می‌گوید: به هر حال هر زوج جوانی برای شروع زندگی باید پس اندازی داشته باشد و این 60 میلیون تومان تمام تلاش مجلس برای کمک به آنها است و به نظرم رقم قابل توجهی است برای این‌که زوج‌های جوان کمتر دچار سختی شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

یاسمن صادق شیرازی

کدخبر: 461328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟