رصد گروه‌های تروریستی و تردد غیرمجاز در دستور کار مرزبانان ایران و عراق
حجم ویدیو: 18.02M | مدت زمان ویدیو: 00:02:55

هفتمین اجلاس رؤسای مرزبانی جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در مقر مرزبانی جمهوری اسلامی برگزار شد.

بر پایه این گزارش سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی به اهداف این نشست پرداخت و اظهار داشت: در راستای معاهدات بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مرزبانی هر دو کشور مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: با توجه به 1609 کیلومتر مرز مشترک بین دو کشور ضرورت این نشست و اجلاس تخصصی بین مرزبانان دو کشور اجتناب‌ناپذیر است؛‌به همین جهت هفتمین اجلاس و نشست مرزبانان با حضور فرماندهان مناطق مرزی، استان‌ها و رده‌های ذیربط دو کشور در تهران برگزار شد.

وی افزود: در نشست‌های قبلی توافقات خوبی انجام شد از جمله گشت‌های همزمان، تبادل اطلاعات و تجربیات و همچنین انجام تمرینات مشترک برای ارتقاء‌ مرزها.

عالی‌ترین مقام مرزبانی کشور به وضعیت منطقه پرداخت و اعلام کرد: با در نظر گرفتن وضعیت منطقه و آشوب‌های فتنه بزرگ که از طرف استکبار بزرگ به کشور عراق تحمیل شد در این چند سال گذشته ملت عراق با مشقت و سختی فراوان روبرو بودند.

وی افزود: خداوند توفیق داد که فتنه بزرگ و مثلث سه ضلعی آمریکا، عبری و تکفیری کنترل شد و این موفقیت باعث شادی ملت بزرگ عراق، ایران و همه مسلمانان جهان شد.

سردار رضایی در خصوص نشست اخیر خود با مقامات عراقی اعلام کرد: تاکید بر توافقات گذشته و استمرار بعضی از بندها همچون تبادل اطلاعات در موضوعاتی چون حرکت‌ها و شرارت‌های گروه‌های تروریستی، ناامنی از طریق قاچاق Contraband و ترددهای غیرمجاز از جمله موارد مطرح شده در این نشست است.

وی تاکید کرد: در موضوع شمال غرب با توجه به ضرورت نیاز مرزبانی عراق و نگاه بسیار بالایی که خود دولتمردان و مرزبانان عراقی داشتند هماهنگی‌های لازم انجام و تقویت‌های مشترک لحاظ شد با توجه به فراغ بالی که بعد از جنگ‌های داخلی برایشان حاصل شد.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: با توجه به توپوگرافی منطقه در مرزهای کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی که هم مرز با عراق هستیم تقویت تجهیزات صورت گرفت که برای سال جاری و سال 98 امیدواریم وضعیت خوبی را شاهد باشیم.

عالی‌ترین مقام مرزبانی کشور در خصوص آب‌های مشترک دو کشور اعلام کرد: در مورد سرقت‌های دریایی و تعدی به صیادان که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم در دو سال اخیر هماهنگی‌های خوبی شده و گشت‌های همزمان برگزار شده است؛ همچنین یک رزمایش مشترک نیز برگزار کرده‌ایم.

وی به دین مشترک و فرهنگ و منافع دو کشور اشاره و اعلام کرد: قرار شد برای بهار سال آینده مسابقه‌ای بین مرزبانان دو کشور با منطقه سلیمانیه عراق برگزار شود؛ هدف برد و باخت نیست؛ تلاش در جهت تعمیق تعاملات از جمله اهداف نشست بوده و در این راستا مسابقه برگزار خواهد شد.

سردار رضایی در خصوص اربعین حسینی اعلام کرد: با توجه به تردد حداقل یک و نیم میلیون زائر از ایران و همچنین تعداد زیادی زائر از کشورهای دیگر که از ایران عبور می‌کنند می‌توان گفت 4 میلیون تردد را ظرف 20 روز در سه مرز شلمچه، چزابه و مهران شاهد هستیم که از طرف ایران و عراق این آمادگی وجود دارد که پذیرای زوار باشند.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان این مطلب که موکب های اصلی زائران در مرزها دائر می‌شوند به درخواست ایران از کشور عراق پرداخت و گفت: ما در خواست داریم و آنها نیز مصمم هستند که مرز خسروی باز شود تا بتوان تسهیلات بیشتری به زوار ارائه داد و از طرفی دیگر سرشکن جمعیت فراوانی شود که در مرزها در آن بازده زمانی وجود دارد.

وی گفت: هماهنگی‌های لازم صورت گرفته؛ قرار شد فرمانده مرزبانی عراق این مطالب را به مقامات عراقی منتقل کنند و اگر بستر مهیا شود مرز چهارم یعنی خسروی باز شود.

به دنبال بهره مندی از تجربیات مرزبانان ایرانی هستیم/بازگشایی مرز خسروی مطالبه به حق جمهوری اسلامی ایران

سپهبد " حامد عبداله ابراهیم الحسینی "در حاشیه هفتمین اجلاس مشترک مرزی ایران و عراق و امضاء توافقنامه همکاری مشترک در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: کشور جمهوری عراق حدود ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ۶ کشور همسایه دارد که ایران از جمله کشور‌هایی است که دارای بیشترین مرز مشترک با عراق است، بنابراین تعاملات مرزی میان این دو کشور حائز اهمیت است.

وی افزود: همواره با مرزبانی کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه و خوبی داریم و امنیت مطلوبی در مرز‌های دو کشور حاکم است.

فرمانده مرزبانی عراق تأکید کرد: به دنبال تقویت تعاملات مرزی با ایران هستیم و باید بگویم خوشبختانه جز در موارد جزئی، مشکلی در حوزه مرزی با جمهوری اسلامی ایران نداریم که البته این روابط حسنه حاصل نشست‌ها و اجلاس‌های مشترک و مستمر است.

ابراهیم الحسینی اضافه کرد: ما از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ درگیر فتنه و توطئه داعش ISIS بودیم و باید بگویم مرزبانی و نیرو‌های مسلح جمهوری عراق در سرکوبی داعش نقش موثری داشتند، اما فارغ از این موضوع، جمهوری اسلامی ایران همواره در سرکوبی و نابودی داعش ما را یاری و همراهی کرد و قدردان این تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امضاء توافقنامه مشترک مرزی میان دو کشور عنوان کرد: در حوزه‌های مختلف مرزی به دنبال ارتقاء همکاری‌ها هستیم و معتقدیم جمهوری اسلامی ایران در بحث مبارزه با مواد مخدر Drugs تجربه خوبی دارد و به دنبال بهره مندی از تجربیات ایران هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: مبارزه با تحرکات گروه‌های تروریستی و اشرار در جدار مرزی از دیگر محور‌های توافقنامه امروز بود، همچنین به دنبال همکاری مشترک برای جلوگیری از قاچاق Contraband اسلحه، مشروبات الکلی و... هستیم.

فرمانده مرزبانی جمهوری عراق ادامه داد: با توجه به در پیش بودن راهپیمایی اربعین حسینی (ع)، آماده استقبال از زوار اربعین می‌باشیم و در این راستا زیرساخت‌ها در حال آماده سازی است.

ابراهیم الحسینی اضافه کرد: تسهیل تردد زوار برای ما بسیار حائز اهمیت است و در این راستا کمیته‌ای در وزارت کشور عراق به ریاست وزیر کشور برای تحقق این امر تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه از سه مرز (شلمچه، چذابه و مهران) تردد زوار ایرانی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: به دنبال بازگشایی مرز خسروی هستیم و در واقع بازگشایی این گذرکاه مرزی را درخواست به حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

فرمانده مرزبانی جمهوری عراق ادامه داد: معتقدیم بازگشایی مرز خسروی از میزان تجمع زوار در مرز مهران کم می‌کند و در تردد زوار تسهیل ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: از میزبانی جمهوری اسلامی ایران و مرزبانی برای هفتمین اجلاس مشترک مرزی دو کشور تشکر می‌کنم و امید است تعاملات مرزی همچنان ارتقاء یابد.

2

3

4

5

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جانباز ایرانی اشتباهی به افغانستان دیپورت شد و در سرمای غربت یخ زد! + عکس

فیلم حمله مرد متجاوز به زن ایرانی در فروشگاه لوازم آرایش + تصویر

ماجرای عکس‌های بی حجاب دختر یک مسئول ایرانی چیست؟ + عکس

تجاوز شنیع به دخترجوان در حمام!

صحنه وحشتناک قتل یکی ازشرورهای تهران + فیلم

تجاوز آقای دکتر به بیمارانش در مطب! + عکس

زن دایی ام مرا با پسر دایی ام در شرایط بد در زیر زمین دید / شیرین 15 ساله چاره ای جز سکوت نداشت!

زن جوان حواسش به پسر همسایه دوستش بود / پرنده خشمگین جوان تبهکار را دستگیر کرد ! + عکس

خدا به این تروریست بی رحم مرگ داد ! + عکس

دامادی که شب حجله کنار مادرش خوابید / عروس شکایت کرد

تجاوز حیوانات به دختر جوان / وحشی ترین قاچاقچی چه بلایی سر دختر جوان آورد؟! + عکس

تجاوز به سمیرا در خانه دوست خواستگارش / حامد اجازه همخوابی را به دوستش داد + عکس

زندگی زن شوهرداری که مثل فیلم های ترکیه ای کثیف بود ! / او مرد غریبه را برای همخوابی به خانه اش برد

 

کدخبر: 407454 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟