محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصاد مجلس یکی از علل مهم مشکلات اقتصادی اخیر را نقدینگی موجود در کشور خواند و اظهار داشت: در پایان سال ۹۱ میزان نقدینگی کشور ۴۳۵ هزار میلیارد تومان بود که امروز به بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پول مانند سیل سرکش و اژد‌هایی است که ما بیدارش کردیم. این اژد‌ها راه افتاده است و باید با تمهیداتی جلوی این اژد‌ها را بگیریم.

رئیس سابق بانک مرکزی ادامه داد: باید تیمی تشکیل شده و مشکلات را بررسی کنند و به صورت کارشناسی در قالب اتاق فکر، تصمیمات دقیق برای حل مشکلات کشور بگیرند. مصوبه اجرای این تصمیمات را هم باید از سه قوه گرفت.

وی با انتقاد از بی برنامگی دولت برای ساماندهی بازار Store ارز و سکه گفت: ما بدون محدودیت به مردم سکه فروختیم حالا افرادی را که به میزان بالا سکه خریده اند را می‌خواهیم تحویل نیروی انتظامی بدهیم و یا امروز می‌گویند می‌خواهیم از خریداران سکه مالیات در یافت کنیم، مالیات را باید زمان خرید و فروش دریافت کرد. این تصمیمات دقیق و بر اساس برنامه‌ریزی نیست.

بیشتر بخوانید:از شایعه تا واقعیت خبر اخراج آقازاده‌ها از آمریکا+ تصاویر

وی با اعلام مخالفت با استیضاح وزرا گفت: اگر ۱۰ بار هم وزرا تغییر کنند، اما همین فکر و سیاست را اجرایی کنیم فایده‌ای ندارد ما باید سیاست هایمان را اصلاح کنیم، در تمام دنیا سیاست‌های پولی، مالی و ارزی با یکدیگر اتخاذ می‌شود، اما در کشور ما این بسته‌های سیاسی از یکدیگر جداست.

وی تصریح کرد: مردم مجبور هستند پول خود را تبدیل به کالایی کنند که ارزش آن کاهش پیدا نکند و به همین دلیل به سمت خرید ارز و سکه می‌روند.

بهمنی با تاکید بر اینکه کشور در بن بست قرار ندارد و حل مشکلات اقتصادی امکان پذیر است گفت: بحران ۲۰۰۸ اروپا و آمریکا که بوجود آمد از ما خواستند که به آن‌ها راه حل ارائه دهیم. فرزندان ما توانمند و دانا هستند. کشور ما فقیر نیست که این بلا‌ها سرش بیاید، اما تدبیر نمی‌کنیم و از نیرو‌های متخصص بهره نمی‌بریم. از کوزه همان برون تراود که در اوست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر این روند ادامه یابد، هم دولت مقصر است و هم مجلس، افرادی در کشور حضور دارند که می‌دانند باید چه کرد. ما تجربه تحریم سال ۹۰ و سال ۹۱ را پشت سر گذاشته ایم. در سال ۹۱ فروش نفت ما به ۷۰۰ هزار بشکه رسید و امروز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم. درست است که قیمت نفت در آن زمان ۱۱۰ دلار بود و امروز ۸۰ دلار است، اما به نسبت افزایش فروش نفت، امروز همان در آمد را کسب خواهیم کرد.

رئیس سابق بانک مرکزی با تاکید بر لزوم استقلال Esteghlal بانک مرکزی گفت: باید اجازه دهند که بانک مرکزی مستقل باشد. امروز بانک مرکزی مستقل نیست. نباید بخش نامه‌های ارزی از ریاست جمهوری صادر شود. یکی از زحمت‌های ما در دولت نهم این بود که بگوییم بانک مرکزی ما مستقل است و به همین دلیل آمریکا و غرب حق بلوکه کردن پول‌های ما را ندارند. وقتی بخشنامه‌های ارزی توسط دولت صادر می‌شود این پیام را می‌دهیم که بانک مرکزی مستقل نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دو سال ارز ناشی از صادرات به کشور ما بازنگشته است. چرا امروز اعلام می‌کنند ۱۴۸ میلیارد دلار موجودی حساب آقازاده‌های ما در بانک‌های خارجی است. ذخایر کشور ما این قدر نیست، یعنی بیش از ذخایر ارزی کشور ما موجودی حساب آقازاده‌ها در خارج از کشور است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: این ۵ هزار آقازاده در خارج از کشور چه می‌کنند؟ گفته می‌شود ۳۰۰ نفر از آن‌ها درس می‌خوانند. بقیه آن‌ها چه می‌کنند؟ دولت باید به این موضوع رسیدگی کند. قانون، تکلیف را روشن کرده است. نظارت بر موسسات پولی و بانکی با بانک مرکزی است و مسئول نظارت بر دولت نیز سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است، باید گزارش شفاف در این خصوص ارائه شود.

وی اظهار داشت: سال ۹۱ وضعیت تحریم‌ها خیلی بدتر از امروز بود. اجازه نمی‌دادند یک دلار وارد ایران شود، تمام پول‌های ما بلوکه بود، نفت نمی‌خریدند، بانک‌های ما تحریم بودند، صرافی‌ها برای ما کار می‌کردند. اما امروز می‌گویند صرافی‌ها قاچاقچی Smuggler هستند، این سیاست اشتباه است.

بهمنی گفت: استیضاح مشکلی را حل نمی‌کند، باید افرادی دانا که دارای تجربه و تخصص هستند انتخاب شوند. برخی مدیران سیستم بانکی ما ضعیف هستند. مجلس قانون Law وضع می‌کند، اما اجرا نمی‌شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز دکتر شیفت شب به جسد زنان و دختران در سردخانه بیمارستان!+عکس

آخرین جمله وحید مرادی شرور معروف در شروع درگیری مرگبار در زندان چه بود؟ +عکس

روایتی عجیب از پیوستن دختران پولدار به داعش+تصاویر

ارتباط جنسی زن 42 ساله با پسر 11 ساله همسایه در دستشویی پارک!

عروس جوان 4 روز پس از عروسی شوهرش را کشت و در خیابان به دنبال شوهر جدید بود !+ عکس

ماجرای جنجالی کیف ۲۵ میلیونی نتیجه امام خمینی

فوری / انفجار موتور هواپیمای ATR72 آسمان +فیلم

فیلمی که جهان راتکان داد / شلاق زدن دختر و پسر بی حیا در ملاعام +تصاویر

ساناز وقتی به هوش آمد لباسی به تن نداشت و منصور فیلم می گرفت!

فجیع ترین انتقام دختر بی حیا از استاد سختگیر !+عکس

لحظه زنده به گور کردن یک مرد! + تصاویر

وقتی پلیس دراتاق را شکست زنی بدون لباس به تخت خواب زنجیرشده بود!+عکس

شوهر غیرتی نیلوفر دوست پیامکی را به قرار خونین دعوت کرد + عکس

کدخبر: 395628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟