جشنواره قایق اژدها در چین + فیلم و عکس

به گزارش رکنا، به خاطر تفاوت تقویم چینی با تقویم شمسی، تاریخ این جشنواره هر سال نسبت به تقویم میلادی تغییر می‌کند. جشنواره سال 2024 در 10 ژوئن، 21 خرداد یعنی همین امروز برگزار می‌شود. در این جشنواره یاد و خاطره «کو یوآن»، که نخست وزیر محبوب ایالات جنوبی چین در دوره تاریخی «وارینگ» یعنی 600 الی 200 سال پیش از میلاد بوده است، گرامی داشته می‌شود.

جشن قایق ها

جشنواره قایق اژدها همیشه همراه با مسابقات قایقرانی برگزار می‌شود و مردم غذای محلی «زونگزی» که کوفته برنجی پیچیده شده در برگ های بامبو است را می‌خورند. این جشنواره برای دعا کردن برای شانس خوب و نفس راحتی کشیدن وسط تابستان‌های گرم است.

سال 2009 یونسکو این جشنواره را رسما در لیست میراث فرهنگی ناملموس بشریت ثبت کرد.

تاریخچه جشنواره:

پنجمین ماه سال قمری به بد اقبالی و مسموم بودن شناخته می‌شود، پنجمین روز پنجمین ماه هم همینطور است. برای رها شدن از بداقبالی، مردم سیر و دو نوع گیاه به نام کالاموس و درمنه را جلوی در خانه‌شان می‌گذارند و چنین باور دارند که این گیاهان با بوی تند و شکل شمشیرمانندشان باعث فراری دادن شیطان می‌شوند.

افسانه‌ها می‌گویند حیوانات سمی در پنجمین روز پنجمین ماه پدیدار شدند؛ حیواناتی مانند مار و هزارپا و عقرب. همینطور باور دارند که بعد از این روز مردم به سادگی مریض می‌شوند. به همین خاطر در این روز مردم سعی می‌کنند از بداقبالی فرار کنند. مثلا ممکن است عکس پنج جانور سمی (مانند مار، هزارپا، عقرب، مارمولک، وزغ و بعضی اوقات عنکبوت) را به دیوار بزنند و با سوزن سوراخشان کنند. جشنواره‌ها و مراسمات بزرگ هم به وجود آمدند که همه برای خلاص شدن از بیماری و بداقبالی است.

مترجم: مبینا محمدی

کدخبر: 1006809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟