کشف شی تاریخی هزاره اول قبل از میلاد در همدان

سرهنگ جمشید باقری فرمانده انتظامی شهرستان همدان اظهار داشت: پس از دریافت خبری مبنی بر فعالیت فردی در امر تهیه و توزیع مواد مخدر Drugs و نگهداری و فروش اشیای عتیقه موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ماموران انتظامی قهاوند به صورت نامحسوس فرد یاد شده را مورد نظر قرار داده و پس از دریافت حکم قضایی در یک عملیات غافگیرانه وی را دستگیر و منزلش را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان همدان ادامه داد: ماموران چند گرم هروئین به همراه یک قطعه «پیه سوز» و سینی های فلزی از منزل متهم کشف و ضبط کردند.

سرهنگ باقری افزود: طبق نظر کارشناس میراث فرهنگی «پیه سوز» کشف شده متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است اما سینی ها مربوط به دوره معاصر بوده و ارزشی ندارند.

وی بیان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفت همچنین شی تاریخی تحویل اداره کل میراث فرهنگی شد.

مرداد امسال ماموران انتظامی اسدآباد در بازرسی از یک منزل مسکونی و خودروی پارک شده در آن 9 عدد سکه مربوط به قبل از اسلام، 2 عدد سکه تاریخی مربوط به دوران صفویه، 12 عدد سکه پهلوی رضاخانی و تعدادی انگشتر کشف کردند و در این راستا هشت حفار غیرمجاز یازداشت شدند.

پنج تن از جویندگان میراث تاریخی که با حفر زمین منزل مسکونی اشیای تاریخی شامل 11 قطعه تخت سنگ منقوش به نقش های دوران اسلامی و هفت قطعه ظروف سفالی شکسته، به قدمت 700 سال را کشف کرده بودند توسط ماموران کلانتری 17 دستگیر شدند.

سه عدد ظرف مفرغی عتیقه مربوط به هزاره قبل از میلاد اوایل اردیبهشت امسال از سارقان میراث فرهنگی در باغ های منطقه گنجنامه این شهر کشف شد.

دهم فروردین ماه امسال نیز در 2 عملیات جداگانه 17 قلم اشیای تاریخی نظیر لوح سفالی، مجسمه پیکره انسانی، مجسمه شیرکوهی، گلدان مسی و آجر لعابدار با قدمت هزاره اول قبل از میلاد، سلجوقی و ایلخانی از سارقان در نهاوند و رزن کشف شد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟