گفتگو با قهرمان خلیج فارس / حسن پناهنده با شجاعت نهنگ مادر را نجات داد + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 46.30M | مدت زمان ویدیو: 00:05:46

به گزارش گروه حوادث رکنا، حالا مرد صیاد جوان مانده بود و تصمیم برای اینکه جانش را کف دستش بگذارد و نهنگ را از میان تورهای در هم پیچیده شده نجات دهند. مرام پهلوانی اش اجازه نمی داد ترس بر او غلبه کند و نهنگ مادر را نجات ندهد، همین روحیه مردانگی اش بود که باعث شد دل به دریا بزند. در یک چشم به هم زدن روی نهنگ بزرگ رفت و درحالی که در یک قدمی مرگ قرار داشت سه ساعت تمام تلاش کرد تا تورهای صایادی را از نهنگ باز کند.

چند سال پیش بود که ماجرای نهنگ سواری پسرجوان بوشهری در آب های خلیج فارس کلی سروصدا به پا کرد و حتی کار تا جایی پیش رفت که پای این صیاد جوان به تلوزیون هم باز شد. وقتی فیلم نهنگ سواری او درفضای مجازی دست به دست بین کاربران منتشر شد خیلی ها این اقدام را حیوان آزاری خواندند و برای دیگران این دل و جرات داشتن جوان صیاد جالب به نظر آمد.

از نهنگ سواری تا نجات نهنگ

چند روزی است که فیلم دیگری در فضای مجازی بین کاربران دست به دست می چرخد. این بارنیز ماجرای فیلم درباره یک صیاد جوان و یک نهنگ عظیم الجثه است. اما با یک تفاوت بزرگ. این بار ماجرا مربوط به نهنگ سواری نیست و پای نجات جان یک حیوان بزرگ در خیلج فارس درمیان است. این بار صیاد چابهاری با به خطر انداختن جان خودش نهنگ گرفتار درمیان تورهای صیادی را از مرگ حتمی نجات داد.

گفت و گو با قهرمان خلیج فارس

نامش حسن پناهنده است، متولد 1368. یک دختر و یک پسر دارد و از کنار آنها بودن لذت می برد. این روزها لقب قهرمان خلیج فارس برازنده اوست. شاید روزی که فیلمی که از لحظه نجات جان نهنگ گرفته بود را در فضای مجازی پخش کرد هیچ وقت فکرش را نمی کرد همین چند ثانیه فیلم بازدید زیادی داشته باشد و رسانه ها برای گفت و گو کردن با او مدام تماس بگیرند.

حسن پناهنده شب قبل از دریا بازگشته و هنوز خستگی دوماه کار شبانه روزی روی لنج صیادی روی تنش مانده .با این حال برای مصاحبه تصویری اعلام آمادگی می کند.

حسن پناهنده درحالی که پسرخردسالش را در آغوش گرفته و هنوز لباس کارش را از تن خارج نکرده است گفت وگو با او را آغاز می کنیم .وقتی از او می خواهم از ماجرای نجات نهنگ گرفتار بگوید اینطور صبحت هایش را آغاز می کند:

پدرم ،من و برادرهایم همه آدم های شجاعی هستیم ،این اولین باری نیست که قید جانم را می زنم تا یک حیوان گرفتار را نجات دهم. یکبار هم در سال 97 این اتفاق رخ داد و جان یک نهنگ گرفتار را نجات دادم .

حسن پناهنده ادامه می دهد: حدودا 12 تا 15 روز پیش بود که این اتفاق افتاد. حدودا 20 نفر داخل لنج صیادی بودیم که با نهنگ گرفتار مواجه شدیم. تورهای صیادی امان درو نهنگ پیچیده بود.این که می دیدم یک نهنگ مادر گرفتار شده و فرزندش هم در نزدیکی او بی قرار است دلم سوخت. غیرتم قبول نمی کردکاری نکنم .

حسن پناهنده ادامه داد: یک چاقو برداشتم و روی نهنگ پریدم. یک حرکت نهنگ به قیمت جانم تمام می شد به همین خاطر باید مراقب می بودم. سه ساعت تمام درحال بریدن تورها شدم .حدود 100 متر تورمان از بین رفت اما سرانجام نهنگ بزرگ آزادشد.

تشکر نهنگ از صیاد دریادل

حسن پناهنده که در زمان گفت و گو یک بار پسر خردسالش را در آغوش می گیرد و یک بار به سراغ دختر کوچکش می رود تا نوازشش کند می گوید: وقتی نهنگ را نجات دادم و به داخل لنج برگشتم احساس خیلی خوبی داشتم اما بهترین زمان برای من همان موقعی بود که نهنگ مادر و فرزندش به هم نزدیک شدند .انگار همدیگر را در آغوش گرفتند. شاید باورکردنی نباشد اما هر دو نهنگ دور لنج ما چرخیدند و درحالی که یک بار دوباره روی آب آمدند و صدایی از خود تولید کردند کم کم از ما دور شدند.این لحظه یکی از شیرین ترین و خاطره آمیزترین لحظه های عمرم بود که هیچ وقت فراموش نخواهم کرد.

نجات نهنگ اعتبار جهانی برای ایران شد

وحید پورمردان رئیس محیط زیست سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار رکنا از قدردانی صیاد جوان اینطور می گوید: این نوع نهنگ از نوع نهنگ های گوژپشت است که متاسفانه در لیست حیوانات در حال انقراض قرار دارد. همین موضوع باعث شده کار این صیاد ایرانی در حد بین المللی جلوه کند وبرای ما اعتبار جهانی بیاورد.

وی ادامه می دهد: از طرف دیگر متاسفانه این روزها در چابهار شاهد قاچاق مرجان های دیایی ،باله کوسه و برخی از ماهی ها هستیم این نوع رفتارهای خوب اثرات مثبتی خواهد داشت.

رئیس محیط زیست استان سیتستان وبلوچستان از برنامه این سازمان برای تقدیر و تشکر از صیاد جوان نیز اینطور گفت: چند طرح در دستورکار ما قرار دارد. اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه یکی از طرح هاست که در اواخر این هفته انجام می شود،همچنین این صیادجوان به عنوان همیار افتخاری محیط زیست انتخاب شده اند.از طرف دیگر طی مکاتباتی که با شیلات استان صورت گرفته وی به عنوان صیاد نمونه محیط زیست نیز مورد تقدیر وتشکر قرار خواهند گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

نهنگ سواری پسرجوان بوشهری در آب های خلیج فارس کلی سروصدا به پا کرد

کدخبر: 586129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟