مراحل دریافت کلید خصوصی سامانه مودیان تا شناسه یکتا

 

برای استفاده از سامانه مودیان به برخی از رمزها و کدهای اطلاعاتی نیاز خواهید داشت. کلیدهای عمومی، خصوصی و شناسه های یکتای مالیاتی در این میان قرار می گیرند که برای دریافت هر یک از آنها باید برخی مراحل را پشت سر بگذارید. کلیدهای خصوصی کلیدهای مخفی سامانه مودیان مالیاتی هستند که برای استفاده از شناسه های یکتای مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرند. پس از ثبت نام در سامانه مودیان باید حتما برای دریافت این کلیدها اقدامات لازم را انجام دهید. در این زمینه برخی نرم افزارها برای دریافت کلید خصوصی در اختیار کاربران قرار می گیرند که دریافت این رمزها را ساده تر می کنند. 

اهمیت دریافت کلید خصوصی

دریافت کلید خصوصی تا شناسه یکتای مالیاتی یک فرایند متوالی است که برای استفاده از قابلیت های سامانه مودیان انجام می شود. در صورتی که کلیدهای خصوصی سامانه مودیان، مالیات را دریافت نکنید، امکان استفاده از شناسه های یکتای مالیاتی را نخواهید داشت. کدها و شناسه های یکتای مالیاتی به منظور صدور صورتحساب های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند و در صورت عدم دسترسی به آن ها صدور این صورتحساب ها نیز غیر ممکن خواهد بود. بر اساس قوانین صادر شده در سازمان امور مالیاتی کشور کلیه مشمولین نظام مالیاتی می بایست شماره های یکتا و صورتحساب های خدمات خرید و فروش کالاها را برای سامانه مودیان ارسال کنند. به همین خاطر عدم پیروی از مراحل نام برده شده به منزله عدم انجام تکالیف مودیان خواهد بود. 

نحوه دریافت کلید خصوصی سامانه مودیان 

برای دریافت کلید خصوصی تا شناسه یکتای مالیاتی باید ابتدا وارد سامانه شوید. در این بخش از منوی صدور کلید عمومی سامانه مودیان به قسمت تکمیل اطلاعات وارد شوید. در بخش اطلاعات باید فیلدهای موجود را تکمیل کرده و حقوقی و یا حقیقی بودن شرکت خود را مشخص کنید. پیش از کلیه این اقدامات باید حتما در سامانه ثبت نام کرده و پنل کاربری خود را ساخته باشید. 

پس از تکمیل فرایند ثبت اطلاعات برای دریافت کلید عمومی، به آدرس ایمیل شما که در سامانه وارد شده پیام هایی ارسال می شوند. پس از این فرایند بر روی گزینه صدور کلیک می کنیم و سامانه سه کلید مجزا در اختیار ما قرار می دهد. یکی از کلیدها کلید خصوصی استفاده از سامانه مودیان است که کاربردهای بی شماری در این حوزه دارد. کلیدهای کلید خصوصی، عمومی و CSR به صورت همزمان در این سامانه دریافت می شوند. 

نحوه دریافت شناسه های یکتای مالیاتی

دریافت کلید خصوصی تا شناسه یکتای مالیاتی مراحل مختلفی دارد که باید هر یک را با دقت بالا انجام دهید. بروز هرگونه سهل انگاری در این فرایند، مشکلات متعددی برای مودیان به وجود آورده و خطاهایی در سامانه ایجاد می کند. در ادامه برخی از مراحل دریافت این شناسه ها را بررسی می کنیم:

شناسه های یکتای مالیاتی

استفاده از نرم افزار تولید فایل csr

در بخش اول برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی یک نرم افزار تولید فایل را انتخاب کرده و مهرهای سازمانی مورد نیاز را در این نرم افزارها به دست می آوریم. در سال های اخیر برخی از این برنامه ها به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار گرفته اند و دریافت فایل های اولیه شناسه یکتا را ساده تر کرده اند. 

دریافت کلید عمومی 

در قسمت بعدی از مراحل دریافت کلید خصوصی تا شناسه یکتای مالیاتی، کلیدهای عمومی در دسترس مخاطبین قرار می گیرند که باید آنها را ذخیره سازی کنید. این کلیدها برای دریافت امضاهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند و هر یک از مودیان باید آن ها را در دسترس داشته باشند. 

ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیکی

در مرحله بعدی از فرایند دریافت شناسه های یکتای مالیاتی باید به درگاه های ملی خدمات الکترونیکی کشور مراجعه کنید. برای این منظور وارد سایت my.tax.gov.ir شده و در این بخش شناسه های یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. پس از دریافت هر یک از این شناسه ها آن ها را در بخش های مربوطه در نرم افزارهای صدور صورتحساب های الکترونیکی سامانه مودیان وارد کرده و با این روش صدور این صورتحساب ها را ساده تر کنید. 

استفاده از شناسه یکتا در کارپوشه مالیاتی 

برای استفاده از شناسه های یکتای خود باید وارد کارپوشه مالیاتی شوید. در این بخش با کلیک بر روی دکمه مورد نظر به بخش پرونده های مالیاتی منتقل خواهید شد که باید پرونده مورد نظر خود را در این قسمت انتخاب کنید. در صفحه پیش روی خود باید شناسه های یکتای مالیاتی را انتخاب کرده و آن ها را دریافت کنید. در ادامه روش ارسال صورتحساب های الکترونیکی را در سامانه مودیان انتخاب خواهید کرد. ورود اطلاعات در هر یک از این روش ها متفاوت خواهد بود. پس از دریافت کلید خصوصی تا شناسه یکتای مالیاتی فایل های کلید عمومی و گواهی امضای الکترونیکی را در بخش های مربوطه وارد کرده و پایانه های فروشگاهی مرتبط با کسب و کار خود را نیز در قسمت های مربوطه وارد می کنیم. 

کارپوشه مالیاتی

ورود مشخصات برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی

در بخش بعدی برای دریافت این شناسه ها باید مشخصات پایانه های فروشگاهی خود را تکمیل کرده و حافظه مالیاتی کسب و کار خود را مشخص کنید. به علاوه همه شعبات مربوط به کسب و کار شما نیز در این قسمت مشخص خواهند شد و اطلاعات مربوط به آن ها در سامانه درج می شود. در بخش بعدی کلید اتمام را در سامانه انتخاب می کنیم. در این بخش مراحل دریافت کلید خصوصی تا شناسه یکتای مالیاتی تکمیل خواهند شد. 

جمع بندی

در سال های اخیر استفاده از سامانه مودیان و قابلیت های متعدد آن به یکی از بزرگترین دغدغه های کسب و کارها و مشمولین نظام مالیاتی کشور تبدیل شده است. به همین خاطر باید به دنبال روش هایی برای دریافت رمزهای مورد استفاده در این سامانه بگردیم. هر یک از کدهای به کار رفته در این سامانه برای مشخص شدن پرونده های مالیاتی و خدمات و کالاهای مورد نظر به کار می روند. دریافت آن ها با استفاده از نرم افزارهای پشتیبان بسیار ساده تر خواهد بود. به علاوه استفاده از این کدها در صورتحساب هایی که اساس و پایه سامانه مودیان و تکالیف مشمولین را تشکیل می دهند، اهمیت دارد.

 

کدخبر: 960243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟