راهنمای خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی (RO)

 

دستگاه آب شیرین کن صنعتی چیست؟

آب های استخراج شده از سفره های زیرزمینی حاوی املاح متعددی از قبیل آرسنیک، سرب، کلر و سلنیوم و غیره می باشند که مصرف زیاد آنها تهدیدی برای سلامتی انسان محسوب می شود. علاوه براین، این املاح کیفیت مواد غذایی، دارویی و بهداشتی و سایر تولیدات کارخانجات را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. برای جداسازی این املاح در صنعت از رفتار طبیعت الهام گرفته شده و روش اسمز معکوس را پیاده سازی می شود. دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO به تجهیزاتی گفته می شود که حاوی فیلتر و ممبران های متعدد بوده و با پمپ آب حاوی املاح را به غشای نیمه تراوا هدایت می کند.

املاح موجود در آب امکان عبور از منافذ بسیار ریز ممبران ها را پیدا نکرده و با این روش جداسازی آنها انجام می شود. آب با مقدار بسیار کم املاح، از ممبران عبور پیدا کرده و در مرحله گندزدایی سایر آلاینده های آن نیز از بین می روند. در این مراحل از اجزای متعددی از قبیل فیلتر شنی نیز برای جداسازی ذرات بسیار ریز و معلق در آب در مرحله پیش تصفیه و گاها بعد از مرحله عبور آب از ممبران استفاده می شود تا کیفیت خروجی افزایش پیدا کند. تعداد مراحل پیش تصفیه و گندزدایی و غیره به نوع دستگاه و کیفیت خروجی مورد نظر بستگی دارد.

راهنمای انتخاب آب شیرین کن صنعتی

نکات مهم در خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO

با توجه به نقش بسیار مهم این دستگاه ها در تصفیه آب و شیرین سازی آن، تنوع زیادی در طراحی و ساخت آنها قابل مشاهده است. برای انتخاب و خرید بهتر لازم است به چند نکته مهم توجه شود که عبارتند از:

ظرفیت دستگاه آب شیرین کن

یکی از نکات بسیار مهم که در راهنمای خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی باید به آن اشاره شود، ظرفیت دستگاه است. این تجهیزات با توجه به نوع پمپ و ممبران و فیلترهایی که در آنها به کار رفته، دارای ظرفیت های متفاوتی هستند. در زمان انتخاب و خرید دستگاه ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که در شبانه روز چند لیتر آب باید تصفیه و شیرین شود؟ بر همین اساس می توان مشخص کرد که مدل های خانگی مناسب هستند یا صنعتی؟ در مدل های صنعتی نیز تفاوت زیادی در ظرفیت آنها وجود دارد که با دقت باید بررسی شود.

نوع اجزای داخلی دستگاه RO

از دیگر موارد بسیار مهم در خرید دستگاه RO، نوع اجزای به کار رفته در آنها است. در حالت کلی درون دستگاه های آب شیرین کن صنعتی چند جزء مهم وجود دارد که نوع و کیفیت و تعداد آنها تاثیر مستقیم بر میزان کارایی و راندمان دستگاه دارد. فیلتر کربنی گرانولی و بلاکی، فیلتر پلی پروپیلن، فیلتر ممبران و فیلتر مینرال، فیلتر قلیایی، فیلتر UV و فیلتر پست کربن از جمله فیلترهای بسیار مهم در این تجهیزات به شمار می روند. تعداد این فیلترها در هر مدل دستگاه متفاوت است و با توجه به کیفیت آب خروجی مورد نظر و نوع آلاینده ها در نهایت می توان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

دقت داشته باشید که فیلتر و ممبران های درون دستگاه آب شیرین کن RO از نظر کیفیت و نوع بافت و اندازه منافذ متفاوت هستند. ارزان بودن برخی از این دستگاه ها به دلیل کیفیت پایین اجزای داخلی و تعداد کم فیلترهای به کار رفته در آنها است.

پمپ های به کار رفته در دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز اهمیت بسیار زیادی دارند. این پمپ ها مسئولیت انتقال آب شور حاوی املاح به ممبران و فیلترها را برعهده دارد. استفاده از پمپ های فشار بالا EC کارایی دستگاه و سرعت تصفیه را تا حد مطلوبی می تواند افزایش دهد.

راهنمای خرید آب شیرین کن

کیفیت خروجی دستگاه

یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید این دستگاه ها، ساخت سفارشی آنها است. در مدل های صنعتی برخی از تولیدکنندگان بعد از آنالیز آب ورودی و بررسی نوع املاح و آلاینده های موجود در آنها و کیفیت خروجی مورد نظر و همچنین دبی آب ورودی در نهایت ظرفیت را محاسبه می کنند. بعد از محاسبه ظرفیت، نوع فیلترها و تعداد آنها و همچننی تعداد مراحل تصفیه و پیش تصفیه تعیین می گردد.

تعداد مراحل تصفیه و پیش تصفیه

مساله بسیار مهم بعدی، تعداد مراحل تصفیه است که داخل دستگاه پیاده سازی شده اند. برخی از این دستگاه ها دارای چند مرحله پیش تصفیه بوده و بسیاری از ذرات معلق و گل و لای و آلودگی های جامد بزرگ در این گام حذف می شوند. در نتیجه راندمان کار سایر مراحل افزایش پیدا کرده و به تاسیسات داخلی نیز اسیب وارد نمی شود. بعد از اتمام پیش تصفیه، مرحله عبور آب از ممبران ها و پس از آن نیز از چند گام تشکیل شده است.

کیفیت ساخت دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO

در راهنمای خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO، کیفیت تمام اجزا و نوع متریال به کار رفته در بدنه و سایر بخش ها جایگاه ویژه ای دارد. اگر بدنه دستگاه و اجزای داخلی آن با متریال های بی کیفیت تولید شوند، با گذشت زمان و تماس با املاح و مواد خورنده آب دچار پوسیدگی میشوند. علاوه براین، بخشی از کیفیت ساخت به نحوه طراحی دستگاه و رعایت استانداردهای آن ارتباط دارد. در طراحی این دستگاه ها استانداردهای متعددی باید رعایت شود که می تواند بر کیفیت خروجی دستگاه و طول عمر و ماندگاری آن تاثیر بگذارد.

گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه RO

برندهای داخلی و خارجی متعددی در زمینه طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین کن صنعتی فعالیت دارند. تولیدکنندگانی که در مرحله طراحی استانداردها را رعایت نموده و جنس و نوع اجزای داخلی آنها کیفیت بالایی دارد، برای محصولات خود گارانتی ارائه می دهند. در زمان خرید بهتر است به این نکته مهم توجه شود.

قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی

تفاوت در نرخ و قیمت های ارائه شده برای این دستگاه ها یکی دیگر از ابهامات موجود در زمان خرید است. دلیل تفاوت قیمت ها، پارامترهای زیادی هستند که در آن تاثیر می گذارند. ظرفیت دستگاه، تعداد مراحل تصفیه و پیش تصفیه، نوع و تعداد فیلتر و ممبران ها، جنس بدنه، برند اجزای داخلی و کیفیت آنها از جمله مواردی هستند که می توانند بر قیمت آب شیرین کن صنعتی تاثیر بگذارند.

جمع بندی

برای خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO به دلیل تنوع بالا در آنها بهتر است به مواردی از قبیل نوع و تعداد فیلترها و ممبران ها، ظرفیت دستگاه، جنس بدنه و کیفیت اجزای داخلی توجه شود. علاوه براین، برای مدل های صنعتی این تجهیزات بهتر است طراحی آنها به صورت سفارشی و بعد از آنالیز آب ورودی و نوع املاح و کیفیت خروجی مورد نظر انجام شود.

 

کدخبر: 885185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟