گسترش سرطان معده در ایران/ وزیر بهداشت تاکنون آمار مبتلایان به سرطان در کشور را اعلام نکرده است

به گزارش رکنا، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان و سومین عامل مرگ و میر ایران است. بر اساس آمار حدود 10 میلیون نفر در جهان در سال 2000 درگیر بیماری سرطان بودند و این میزان در سال 2020 به 16 میلیون نفر رسیده است که حدود 60 درصد این مقدار در کشورهای کمتر توسعه یافته است. پیش بینی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سرطان با رشد فزاینده ای می تواند به عامل اصلی مرگ و میر در جهان در سالهای آینده تبدیل شود.

رژیم های غذایی نامناسب، استفاده از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، مصرف دخانیات و دسترسی به منابع آب ناسالم از جمله دلایل عمده ابتلای افراد به سرطان است. بر اساس آمارها سالانه نزدیک به 55 هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند اما برخی از کارشناسان بر این باور هستند که آمار مرگ و میر در این حوزه بسیار بیشتر از این رقم است با این حال هم اکنون سرطان در مقام نخست مرگ و میر زودرس در ایران قرار دارد و این مساله نگرانی ها را حول تبعات بهداشتی این موضوع بیشتر می کند.

منوچهر احمدی، کارشناس بیماری های سرطانی در این باره در گفت و گو با خبرنگار رکنا، تصریح کرد: با توجه به امکاناتی که امروزه وجود دارد نمیتوان بیماری هایی مثل سرطان را پنهان کرد چون هم راه های تشخیص آن در دسترس عموم قرار دارد و افراد اگر بیمه باشند و یا به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند به راحتی می توانند تحت درمان قرار گیرد و هم اینکه تمامی اطلاعات بیماران آمار آنها ثبت می شود.

وی با اشاره به اینکه علم پزشکی در حوزه سرطان شاهد پیشرفت های بسیاری بوده است و هر ساله نزدیک به 100 دارو در این حوزه وارد بازار می شود، افزود: بسیاری از این داروها حتی در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند نیز برای مردم عادی قابل دسترس نیستند چون هزینه تامین آن بسیار بالا است به همین دلیل مرگ و میر در حوزه بیماری های سرطانی بالا است.

سرطان ریه در مردان و سرطان پستان در زنان کشور شایع است

کارشناس بیماری های سرطانی اضافه کرد: سرطان ریه در مردان و سرطان پستان در زنان در کشور شایع است اما به صورت گسترده ما در ایران با سرطان معده روبه رو هستیم و سرطان های دستگاه های گوارشی در رتبه های بعدی قرار می گیرد.

دوری از غذاهای سرخ شده 35 درصد ابتلا به سرطان را کنترل می دهد

احمدی گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است با اقداماتی همچون عدم استفاده از دخانیات و الکل، داشتن ورزش های منظم، استفاده از رژیم غذایی فیبر دار و دوری از غذاهای سرخ شده می توان تا 35 درصد ابتلا به سرطان را کنترل کرد در کنار این ریشه این بیماری به مسایل ژنتیکی و موروثی نیز می رسد.

استرس ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

وی با اشاره به اینکه آب و هوای ناسالم نیز در بروز بیماری سرطان موثر است، بیان کرد: مطابق مطالعات انجام شده این بیماری حتی ریشه های عصبی نیز دارد و وجود استرس در افراد می تواند به افزایش احتمال ابتلا به سرطان کمک می کند.

افتتاح صندوق بیماری‌های صعب العلاج با بودجه‌ای قریب به ۵ هزار میلیارد تومان

این در حالیست که بهرام عین الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای گذشته از افتتاح صندوق بیماری‌های صعب العلاج با بودجه‌ای قریب به ۵ هزار میلیارد تومان و با مصوبه شورای عالی بیمه سلامت و هیأت دولت خبر داده بود و درمان بیماری‌های صعب العلاج را با هزینه‌های معمولی ناممکن دانسته بود. او روش‌های غیردارویی مهم در درمان سرطان را بسیار مهم ارزیابی کرده بود اما وی از ابتدای حضور خود در وزارت بهداشت آمار دقیقی از میزان بیماران سرطانی در کشور ارایه نکرده است.

کنترل آمار سرطان در ایران نیازمند تصمیم فرادستگاهی است

به نظر می رسد وضعیت اپیدمی سرطان در کشور با روند صعودی ابتلا به این بیماری در سطح جهان مطابقت دارد اما تدابیر لازم برای کنترل بدون هزینه آن که با توجه به ریشه های این بیماری خارج از وظایف و اختیارات وزارت بهداشت است نیازمند یک تصمیم فرادستگاهی است تا در آینده شاهد افزایش روند ابتلا به این بیماری در کشور نباشیم.

کدخبر: 857081 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟