45 درصد برق باغ رضوان از پنل خورشیدی تامین می‌شود/ کاشت ۴۰۰ هزار نهال در باغ رضوان+فیلم
حجم ویدیو: 55.52M | مدت زمان ویدیو: 00:02:37

به گزارش رکنا از اصفهان؛ علی حاجیان مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، به‌مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس باغ رضوان اظهار کرد: 40 سال پیش در چنین روزی زمینی به وسعت هزار و 205 هکتار برای باغ رضوان اصفهان تحویل شهرداری شد. از سال 1362 اتفاقاتی افتاده است که نشان می‌دهد  مقدمات تدفین در این مکان رقم خورده است.

وی افزود: در نهمین ماه سال 1362 مراسم‌هایی در باغ رضوان از جمله تغسیل انجام شد، اما آنها به تخت فولاد برای تدفین اعزام شدند. آن زمان مقاومت عجیب و غریبی از سمت مردم اصفهان در خصوص جابجایی رخ داد، اما به منظور حفظ آثار گنیجنه مهمی مثل تخت فولاد اسلامی و آثار ملموس و ناملموس آن جابجایی دفن اموات رقم خورد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: باغ رضوان با ۱۶۰ هکتار فضای سبز و ۱۲۲ هزار درخت ‌و درختچه، به عنوان ریه تنفسی شرق شهر شناخته می‌شود و علاوه بر کفن و دفن یک وظیفه محیطی زیستی به عهده دارد.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به 8 میلیون زائر در باغ رضوان تردد دارند، تصریح کرد: باغ رضوان بعد از پاندمی کرونا نشان داد جای بسیار مهمی است و نشان داد سازمانی مثل آرامستان می‌تواند نقش مهمی در مواقع مهم ایفا کند. طی دو سال گذشته یک روند جدید کفن و دفن در باغ رضوان ایجاد شده است.

حاجیان اضافه کرد: یک وظیفه ذاتی در اساس‌نامه سازمان آرامستان است که کفن و دفن است، اما توجه به نقش باغ رضوان در اصفهان این وظیفه عوض شد. ما شش محور و هدف را برای خود روشن کردیم و پروژه‌ها را در مسیر آن تعریف کردیم. مسیری که سازمان آرمستان‌ها طی کرده مسیر تعالی بوده است و نسبت به تهران، قم و مشهد جلوتر است.

آرامستان 1آرامستان اصفهان رتبه نخست کشور در زمینه رعایت امور واجب شرعی

وی با اشاره آرامستان اصفهان در زمینه رعایت امور واجب شرعی رتبه نخست کشور را در میان آرامستان‌ها کسب کرد، تصریح کرد: طبق نامه‌ای که سال گذشته از سوی دفتر نماینده مقام معظم رهبری برای ما ارسال شد،  همچنین امسال گزارشی برای الگوبرداری از باغ رضوان اصفهان ارسال شد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: در زمینه توسعه و هوشمندسازی پروژه‌هایی همچون هوشمندسازی آبیاری ۵۰ هکتار از فضای سبز در آن اجرا شد. به وسیله این تکنولوژی تمام امور هوشمند است، سنسور جغرافیایی که تشخیص احتمال بارش باران را می‌دهد و سنسور رطوبت‌سنج خاک به منظور بررسی نیاز خاک به آب از جمله این هوشمندسازی‌هاست.

وی اضافه کرد: ساخت نمازخانه به‌وسعت ۲۰۰ متر و چندین چشمه سرویس بهداشتی در فاز سوم از دیگر پروژه‌هاست که این نمازخانه‌ها توانایی میزبانی مراسم‌ها را نیز دارد. همچنین مانیتورینگ تاسیسات (برق و گاز) و‌ دوربین‌های مداربسته با هدف کاهش مصرف انرژی، تامین ایمنی محیط و نظارت مستمر، از دیگر پروژه‌های حوزه توسعه و هوشمندسازی است.

آرامستان 2ساخت منبع 55 هزار متر مکعبی آب در باغ رضوان

حاجیان با اشاره به اینکه سازمان آرامستان‌ها به صورت 24 ساعته با مردم در ارتباط است، تاکید کرد: شماره تلفن 1530 برای شهروندان که متاسفانه نیاز به ارتباط با سازمان آرامستان‌ها دارند، به صورت 24 ساعته در دسترس است.

وی ساخت منبع ۵۵ هزار مترمکعبی آب در باغ رضوان را از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان آرامستان‌ها در حوزه محیط زیست و انرژی دانست و گفت: با اجرای این پروژه به‌راحتی قادر به آبرسانی به سایر بخش‌ها از جمله منطقه 4 و 6 خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: استحصال آب‌های سطحی از دیگر پرو‌ژه‌های اجرا شده‌ در باغ رضوان است. تمام باران‌های اخیری که در شهر اصفهان آمد به جز مقدار جزئی جذب این استخر شد و با اجرای کانال‌های آن قادریم تمامی آب ناشی از نزولات جوی را در استخرهای بزرگ و منابع آب ذخیره کنیم. همچنین مناطق 4 و 6 می‌توانند اضافه آب خود را به منظور نگهداری با لوله به باغ رضوان منتقل کنند.

آرامستان 3کاشت ۴۰۰ هزار نهال در باغ رضوان

وی ادامه داد: کنار همین منبع آب هزار و 400 درخت کاشته شده است و به صورت کلی در سال 1402 حدود 5 هکتار درخت و درختچه به باغ رضوان اضافه شده است. همچنین با همکاری منابع طبیعی 400 هزار نهال در باغ رضوان تولید شد که به اطراف شهر اصفهان منتقل شد که یک اقدام بزرگ زیست محیطی است.

حاجیان از مصرف سالانه هزار و 200 کیلووات ساعتی برق در باغ رضوان خبر داد و گفت: پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید ۵۵۰ کیلووات برق در باغ رضوان ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و حدود ۴۵ درصد مصرف برق باغ رضوان از طریق این پنل‌ها تامین می‌شود. همچنین این پنل‌ها به عنوان سایبان پارکینگ نیز استفاده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه باغ رضوان با 540 کابل در صورت قطع شدن برق با استفاده از دیزل ژنراتور می‌تواند برق خود را تامین کند، افزود: سال گذشته طی مانوری برق باغ رضوان به صورت دستی قطع شد و دیزل ژنراتورها توانستند برق 45 درصد مجموعه که شامل مناطق حساس و مهم است را تا نصف روز تامین کنند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌ها با اشاره به بهره‌برداری پمپ بنزین در مجموعه باغ رضوان گفت: در اولین روز سال جاری اولین بنزین توسط شهروندان از این مجموعه استفاده شد که ماه آینده به صورت رسمی افتتاح می‌شود. ما برای اخذ مجوز آن 10 ماه پیگیری کردیم و طی دو ماه به کمک بخش خصوصی یکی از پمپ بنزین‌های به‌روز اصفهان را به بهره‌برداری رساندیم.

آرامستان 4ترویج یاد معاد از اهداف سازمان آرامستان‌ها

وی خاطر نشان کرد: افتتاح مجموعه پذیرایی بهشت با ظرفیت 300 نفر، افتتاح خانه کودک و اجرای طرح همراه خانواده‌ها برای انجام بروکراسی اداری از دیگر اقدامات سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در دو سال اخیر بوده است.

حاجیان با تاکید بر اینکه ترویج یاد معاد از اهداف مورد نظر مدیریت سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان بوده است، تصریح کرد: در این زمینه نسبت به ساخت فیلم کوتاه به نام «دستکش»، ساخت و پخش برنامه تلویزیونی «واقعه»، تالیف چندین کتاب از جمله «بادکنک و موشی» و «سیاحت در سرزمین خفتگان» با رویکردهای مختلف درباره معاد یا باغ رضوان، تولید پادکست «زندگی» و اجرای نمایش اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پرداخت خیرات و نذورات در باغ رضوان گفت: صرف خیرات در موارد مورد نیاز در شهر و احداث یک محوطه بازی در منطقه دو توسط خیرین از اقدامات سازمان در زمینه توسعه فرهنگ خیرات و‌ نذورات بوده است.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 995292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟