پارک جنگلی بزچفت از جاذبه های سفر به بابل

به گزارش رکنا به نقل از کجارو، پارک جنگلی بزچفت که به پارک جنگلی بابلکنار نیز شهرت دارد در فاصله ۲۲ کیلومتری شرق بابل واقع شده است و یکی از جاذبه های گردشگری مازندران و جاهای دیدنی بابل محسوب می‌شود. بزچفت با وسعت ۷۶۰ هکتار از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به‌عنوان منطقه‌ نمونه گردشگری انتخاب شده است.

در بزچفت ۱۵۰ گونه گیاه درختی و بوته‌ای وجود دارد که از میان آنها می‌توان به شمشاد، راش، زبان‌گنجشک، بلوط، نارون و توسکا اشاره کرد. به برخی از این گیاهان فسیل زنده یا موزه‌ طبیعی نیز گفته می‌شود؛ زیرا تاریخ ایجاد آنها به میلیون‌ها سال قبل و دوران دایناسورها بازمی‌گردد. با ما همراه باشید.

گشت‌وگذار در پارک جنگلی بزچفت

در دل پارک جنگلی بزچفت، آبشار و چشمه‌ کوچکی قرار گرفته‌اند که مهم‌ترین جاذبه‌‌ های آن محسوب می‌شوند و توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید کنید. اگر می‌خواهید آرامش مطلق را تجربه کنید و با شنیدن صدای گوش‌نواز پرندگان خوش‌الحان روحتان را جلا دهید، کمی پیاده‌روی کنید تا به قسمت انتهای پارک برسید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

بدون تردید طبیعت پاییزی این پارک جنگلی نیز شما را شیفته خود می‌کند و قدم‌زدن روی فرشی از برگ‌های پاییزی با رنگ‌های آتشین و بازی با آن‌ها شما را به وجد می‌آورد. در بخشی از پارک که درختان انبوه به‌صورت متراکم در کنار یکدیگر قرار دارند، سایه‌های گسترده ایجاد شده‌اند که در فصل تابستان می‌توانید از خنکای آن‌ها لذت ببرید.

پارک جنگلی بابلکنار طبیعت وصف‌ناپذیری دارد. اگر عاشق طبیعت‌گردی و عکاسی از سوژه‌های طبیعی ناب و بی‌بدیل هستید، حتما از این پارک بازدید کنید.

امکانات پارک جنگلی بزچفت

متاسفانه در پارک جنگلی بزچفت امکانات رفاهی چندان زیادی وجود ندارد اما حداقل امکانات در آن فراهم شده است که از میان آنها می‌توان به آلاچیق، سرویس بهداشتی، مسجد، پارک بازی کودکان، باربیکیو، زمین فوتبال رستوران، قهوه‌خانه، آبخوری و چراغ‌های متعدد اشاره کرد. در ضمن خدماتی نظیر پارکینگ و نگهبانی در این پارک ارائه می‌شود. البته اقامت شبانه در این مکان بکر، امکان‌پذیر نیست.

پارک جنگلی بزچفت کجاست؟

پارک جنگلی بزچفت از جاهای دیدنی استان مازندران است و در ۲۲ کیلومتری شرق بابل قرار دارد.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی بزچفت

شما می‌توانید از طریق دو جاده فیروزکوه و هراز خود را به این پارک جنگلی برسانید.

    جاده فیروزکوه: اگر مسیر جاده فیروزکوه را در پیش‌گرفته‌اید، ابتدا باید خود را به قائم‌شهر و سپس به بابل برسانید و پس از آن مسیرتان را به‌سمت فلکه‌ شهید کارگر و جاده‌‌ گنج افروز ادامه دهید. پس از طی ۲۲ کیلومتر در جاده‌ گنج‌ افروز، تابلوی پارک جنگلی بابلکنار (بزچفت) را در سمت چپ خود می‌بینید.

    جاده‌ هراز: چنانچه جاده‌ هراز را انتخاب کرده‌اید، پس از رسیدن به بابل باید مسیرتان را به‌ترتیب به‌سمت میدان ولایت و میدان دانشگاه ادامه دهید و پس از رسیدن به این میدان به‌سمت جاده‌ گنج افروز حرکت کنید. فاصله‌ زمانی پارک تا بابل حداکثر ۲۹ دقیقه و مسیر منتهی به پارک آسفالت است. درصورتی‌که جاده فیروزکوه را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید در مسیرتان از جاذبه‌های زیبایی مثل تنگه واشی، پل ورسک و منطقه‌ سرسبز سوادکوه نیز لذت ببرید.

دیدنی‌های نزدیک پارک جنگلی بزچفت

از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک به پارک جنگلی بزچفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.:

مسجد چهارسوق بابل

قدمت این مسجد تاریخی به دوران صفویه بازمی‌گردد. اگرچه تاریخ ساخت بنای اولیه مسجد مشخص نیست؛ ظاهرا در سال ۱۲۱۱ هجری قمری بازسازی شده است. مسجد چهارسوق بابل از صحنی کوچک و یک شبستان تشکیل می‌شود.

آبشار تیرکن یا هفت آبشار و روستای تیرکن

این آبشار که در ۲۸ کیلومتری جنوب بزچفت قرار دارد و فاصله‌ زمانی آن با پارک جنگلی ۴۴ دقیقه است، یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران محسوب می‌شود. تیرکن با ارتفاعی در حدود ۹ متر از هفت آبشار کوچک تشکیل شده است. برای بازدید از این آبشار زیبا ابتدا باید خود را به روستای تیرکن برسانید (جاده‌ روستا آسفالت است) و پس از دو ساعت پیاده‌روی به آبشار می‌رسید. برای رسیدن به روستای تیرکن ابتدا باید خود را به درازکلا برسانید و سپس از طریق جاده‌ای راهی تیرکن شوید که در سمت راست پادگانی در آن حوالی قرار دارد.

درصورت بازدید از روستای تیرکن، می‌توانید از مراتع کالبکوشت با مساحتی در حدود دویست هزار متر مربع بازدید کنید. در کالبکوشت گونه‌های گیاهی متعددی از جمله کهلو، ممرز، توسکا، ازگل، درخت انجیل و گونه‌های متنوع دیگری دیده می‌شود.

از دیگر دیدنی‌های بابل می‌توان به آبشار درازکش، آبشار کیمون، آبگرم ازرود، روستای فیلبد، جنگل نارنجلو، جنگل شیاده، سد شیاده، دریاچه کامی کالا، پل محمد حسن خان، موزه‌ بابل، موزه ننه مکرمه، کاخ سلطنتی بابل و امامزاده قاسم اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی بزچفت

پارک جنگلی بزچفت در هر چهار فصل سال زیبا است. این پارک بهاری رویایی و تابستانی خنک و دلپذیری دارد. در پاییز و زمستان نیز می‌توانید از مناظر سحرانگیز آن لذت ببرید. درکل بهترین زمان سفر به این پارک ماه‌های اردیبهشت و آبان است. البته ماه‌های پر بارش زمان مناسبی برای بازدید از آن نیست؛ زیرا ممکن است زمین‌ گل‌آلود شما را آزار دهد و حرکت در مسیر برای افرادی که توانایی جسمی کمتری دارند، دشوار شود. پارک جنگلی بابلکنار هرروز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ پذیرای عموم مردم است و بازدید از آن هزینه‌ای ندارد.

اقامتگاه‌های مناسب در نزدیکی پارک جنگلی بزچفت

در اطراف بابل اقامتگاه‌های زیاد و متنوعی وجود دارد و چند اقامتگاه بوم‌گردی با معماری و بافت سنتی نیز در آن حوالی ساخته شده است. از میان این اقامتگاه‌ها می‌توان به کلبه عادل در ۲۷ کیلومتری جنوب بزچفت و اقامتگاه بوم‌گردی افضل روآر در ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی بزچفت اشاره کرد.

در ضمن در شهرها و روستاهای اطراف پارک مثل سوادکوه، روستای لفور و روستای تیرکن، اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی کلبه‌های جنگلی زیبایی نیز ساخته شده است که با قیمت مناسب می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید و از دیدن مناظر بکر و تماشایی اطرافتان لذت ببرید.

پرسش‌های متداول

پارک جنگلی بزچفت کجاست؟

پارک جنگلی بزچفت در استان مازندران است، ۲۲ کیلومتری شرق بابل قرار دارد.

چگونه می‌توانیم به پارک جنگلی بزچفت برویم؟

می‌توانید با استفاده از دو جاده فیروزکوه و هراز به پارک جنگلی بزچفت بروید. در هردو مسیر باید خود را به جاده گنج افروز برسانید و از آنجا با حدود نیم ساعت رانندگی به پارک برسید.

پارک جنگلی بزچفت چه امکاناتی دارد؟

برخی از امکانات پارک جنگلی بزچفت شامل آلاچیق، سرویس بهداشتی، مسجد، پارک بازی کودکان، باربیکیو، زمین فوتبال، رستوران، قهوه‌خانه، آبخوری، چراغ‌های متعدد و پارکینگ می‌شود.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی بزچفت چه وقتی است؟

پارک جنگلی بزچفت در هر چهار فصل سال زیبا است. این پارک بهاری رویایی و تابستانی خنک و دلپذیری دارد. در پاییز و زمستان نیز می‌توانید از مناظر سحرانگیز آن لذت ببرید. درکل بهترین زمان سفر به این پارک ماه‌های اردیبهشت و آبان است. البته ماه‌های پر بارش زمان مناسبی برای بازدید از آن نیست.

کدخبر: 995497 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟