کم کاری مشهود وزارت آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات نهایی/ نتیجه؛ بهم ریختگی روان دانش آموزان و تعویق نتایج کنکور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امتحانات نهایی روز‌های ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت لغو شد! در نهایت امتحانات دانش‌آموزان به ۲۷، ۲۹ و ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ موکول شد. 

دلیل این جا به جایی آن است که از روز گذشته، داوطلبان امتحانات نهایی نتوانسته اند کارت های ورود به جلسه خود را از سامانه معرفی شده توسط وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند.

کمی به گذشته که بازگردیم، متوجه می شویم که مهم تر شدن امتحانات نهایی به این دلیل است که در پی ایجاد عدالت بیشتر در آزمون سراسری به همراه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که از سال 1402 به بعد، سوابق تحصیلی تاثیر قطعی و مهمی را در پذیرش داوطلبان کنکور خواهد داشت. درواقع امتحانات نهایی از این به بعد نقش بزرگی را در نتیجه کنکور ایفا می کند.

از سال 1403 نمرات امتحان نهایی سال دوازدهم به صورت مستقیم به عنوان سوابق تحصیلی داوطلبان و به میزان 50 درصد در کنکور تاثیر می گذارد؛ در سال های بعد یعنی 1404 و 1405 به ترتیب پایه یازدهم و پس از آن پایه دهم نیز به سوابق تحصیلی داوطلبان افزوده می شود و میزان تاثیر سوابق تحصیلی به 60 درصد افزایش می یابد.

در خصوص اهمیت این موضوع و کم کاری مشهود وزارت آموزش و پرورش در کمک به دانش آموزان جهت کاهش اضطراب برای شرکت در امتحانات نهایی با ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش به گفت و گو نشستیم.

او در ابتدا با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر، یک ضعف بزرگ برای مرکز سنجش آموزش و پرورش است، گفت: در خصوص نحوه برگزاری امتحانات نهایی امسال خیلی نگران هستم؛ چراکه برگزاری امتحان نهایی برای سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم و حجم وسیع کار، چالشی جدید برای وزارت آموزش و پرورش است و یک برنامه ریزی جدی و دقیق می طلبد.

سحرخیز تاکید کرد: با همه اینها، آموزش و پرورش در سال گذشته، صرفا برای امتحانات نهایی پایه دوازهم نتوانست نتایج آموزن ها را به موقع به سازمان سنجش ارائه دهد و به تبع آن نتایج کنکور نیز دیرتر اعلام شد؛ ولی حالا باید دید با این شرایط، که امتحان نهایی در سه پایه برگزار می شود، نتایج چه زمانی اعلام خواهند شد.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: نام «امتحان نهایی» و درصد بالای تاثیرگذاری آن در کنکور، به خودی خود برای دانش آموزان عامل اضطراب است؛ چه بسا اینکه محل آزمون، مراقبین، مصححین و... نیز عوض می شوند و بر نگرانی دانش آموزان می افزایند. ایجاد این تنش های روانی برای دانش آموزان از طرف وزارت متولی صحیح نیست. 

او در پایان گفت: این تغییر زمان امتحانات نهایی، باعث می شود هم امتحانات به موقع به پایان نرسند و هم فرایند تصحیح به طول بیانجامد. از سویی دیگر وقتی نتایج اعلام شد، می بایست فرصتی برای ثبت اعتراض به داوطلبان داده شود و همه اینها باز هم فرایند اعلام نتایج کنکور را به تعویق می اندازد.

کدخبر: 998773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟