کوتاهی قد و مرده‌زایی حاصل تورم و سوء تغذیه مادران باردار/ بروز کوتاهی قد در سیستان و بلوچستان و هرمزگان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تاثیرات تورم بسیار گسترده است، تنها بر جیب و قیمت مسکن و خودرو اثر گذار نیست. وقتی اثر تورم بر مواد غذایی خود را نشان می دهد یعنی آغاز سوء تغذیه در جامعه و این سوء تغذیه وقتی بدون برنامه ریزی برای افراد آسیب پذیر باشد شروع زنجیره ای از مشکلات سلامتی را شکل می دهد. وقتی بدانید که تورم و سوء تغذیه حاصل از آن بر میزان رشد مغز و هوش متولدین دوره درگیر هر کشور با تورم موثر است متوجه می شوید که حتی تورم مقطعی می تواند موجبات توسعه و رشد انسانی و اقتصادی یک کشور را تا دهه ها تحت موج بگیرد.

ایران سالهاست با تورم درگیر است و از کاهش تورم هم خبری نیست. وقتی شرایط اقتصادی مناسب نباشد، آمار ازدواج کاهش و فرزندآوری نیز نرخ کمی خواهد داشت. در چند سال گذشته، بارها هشدار پیری جمعیتی که به زودی بر ایران حاکم می شود داده شده است. راه حل عبور از پیری جمعیتی و خود به توقف پیشرفت هر کشور می افزاید تنها تبلیغ فرزندآوری نیست بلکه این ترویج پیش نیازهایی لازم دارد که همه آنها به ثبات اقتصادی و کاهش تورم بر می گردد.

تورم و اثر بلند مدت آن بر هوش و قد و سلامت چندین نسل

سوء تغذیه یکی از مهم ترین شوک های اولیه زندگی است که اثرات ماندگاری بر سلامتی دارد. یکی از علل سوء تغذیه و گرسنگی پنهان که اغلب نادیده گرفته می شود، تورم بالای مواد غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

اثرات تورم در طول دوره جنینی در تمام طول عمر فرد باقی می ماند. حتی یک واحد بیشتر شدن تورم در یک ماه بارداری مادر و دسترسی کمتر مادر به مواد غذایی مورد نیاز، از چندین بعد به سلامت جنین حمله می کند.

تورم مواد غذایی و کمبود دسترسی زنان باردار به مواد مغذی مورد نیاز ، خطر کوتاه‌قدی را تا 0.95 درصد افزایش می‌دهد. این تأثیرات بسته به ماه قرار گرفتن در معرض کمبود مواد غذایی، اثرات متفاوتی دارد.

در دوران بارداری، رژیم های غذایی نامناسب و فاقد مواد مغذی کلیدی مانند ید، آهن، فولات، کلسیم و روی می تواند باعث کم خونی، پره اکلامپسی، خونریزی و مرگ در مادر شود. همچنین می توانند منجر به مرده زایی، وزن کم هنگام تولد، کاهش وزن و تاخیر در رشد کودکان شود.

استان های فقیر ایران، کودکان کوتاه قدتر دارند

 ‌رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هشتم خرداد 1400 اعلام کرده بود که  کردستان، مازندران و سیستان و بلوچستان  سه استان ایران  هستند که بیشترین درصد کوتاهی قد را دارا هستند.

در ادامه دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان نیز اعلام کرده است : براساس مطالعات در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کوتاهی قد، کم وزنی و لاغری شیوع بالایی دارد که ناشی از سوء تغذیه است.

بر پایه این گزارش، سوء تغذیه و کوتاهی قد در کودکان می تواند اثرات منفی درازمدتی بر رشد جسمی و شناختی آنها داشته باشد. سوءتغذیه منجر  به کاهش قد و وزن کودکان می شود. بلوغ و رشد اسکلتی کودکانی که دچار سوءتغذیه هستند به تاخیر  می افتد.سوء تغذیه اثرات منفی بر رشد و هوش مغز کودکان دارد. مغز برای رشد مناسب به تغذیه کافی نیاز دارد و سوء تغذیه می تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز شود که ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. کودکانی که سوءتغذیه دارند ممکن است در حافظه، توجه و مهارت های حل مسئله مشکل پیدا  کنند.

همچنین ممکن است نمرات IQ کمتری داشته باشند و عملکرد تحصیلی آنها کاهش یابد. علاوه بر این، سوءتغذیه  منجر به ضعف سیستم ایمنی می شود و کودکان را مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری ها می کند. این می تواند اثرات منفی سوء تغذیه بر رشد فیزیکی و شناختی را بیشتر تشدید کند.

بدین ترتیب، ترویج فرزندآوری بدون ثبات اقتصادی و کاهش تورم و ارائه بسته های حمایتی به زنان باردار و کودکان خطای مدیریتی است.

پیش نیازهای تبلیغ فرزندآوری از سوی دولت

تبلیغ فرزند آوری پیش نیازهای ضروری دارد. که با ثبات اقتصادی شروع می شود.فراهم آوردن شرایط پایدار اقتصادی و فرصت های شغلی می تواند زوج ها را به داشتن فرزند بدون نگرانی از مشکلات مالی تشویق کند. پیش نیاز دوم دسترسی به مراقبت های بهداشتی است. اطمینان از دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی با کیفیت، از جمله خدمات بهداشتی مادر و کودک، می تواند به کاهش خطر عوارض مرتبط با بارداری و بهبود نتایج سلامت کودک کمک کند.

آنچه که قبل از تولد هر فرزند باید مدنظر دولت باشد، سرمایه گذاری بر روی هر تولد برای رشد کشور در آینده است. در این بخش تامین شرایط آموزش برای متولدین از اصل های مهم است  از سوی دیگر ترویج آموزش و سوادآموزی می تواند زنان را توانمند کند و به آنها کمک کند تا در مورد سلامت باروری خود تصمیمات آگاهانه بگیرند. 

تبلیغ فرزندآوری به سیاست های دوستدار خانواده نیازمند است. اجرای سیاست هایی که از والدین شاغل حمایت می کند، مانند مرخصی والدین و مراقبت از کودکان مقرون به صرفه، می تواند زوج ها را به داشتن فرزند تشویق کند و آنها را از این تصور که با فرزندآوری شغل خود را از دست می دهند، دور می کند.

به طور کلی، ترویج فرزندآوری نیازمند رویکردی چندوجهی است که به عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که بر نرخ باروری تأثیر می‌گذارند، می‌پردازد ولی همانطور که گفته شد هیچ تبلیغی در هیچ کشوری قبل از اینکه ثبات اقتصادی و آرامش و عدالت اقتصادی ایجاد نشود نیم تواند در ترویج فرزندآوری اثرگذار باشد. کماکان که وقتی از خیلی از جوانان دیروز که مجرد ماندند یا  جوانان امروز در مورد پدر و مادر شدن سوال می شود ، بی اشتیاق به والد شدن نبودن و نیستند اما همه به طور مشترک شرایط اقتصادی را علت دور ماندن از فرزندآوری یا فرزندآوری بیشتر اعلام کردند.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

 

کدخبر: 888583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟