تهرانی ها هم مثل ساکنان جزیره کیش، کارت شهروندی لازم دارند / مهاجرت به تهران پس از انقلاب به اوج خودش رسید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهدی اقراریان ، عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا گفت: این روزها، پایتخت دچار چالش های متعددی است. یکی از مهم ترین آنها، مهاجرت افراد از استان های دیگر به منظور تامین شغل است. در این نوع از مهاجرت که عموما به صورت مجردی است، خانواده فرد مهاجرت کننده به دلیل بالا بودن هزینه های زندگی به ویژه تامین مسکن، با آنها همراه نمی شود. اگر هم فرصت حضور اعضای خانواده فراهم شود، بیشتر در شهرستان های استان تهران و مناطق کمتر برخوردار ساکن می شوند. 

وی در ادامه افزود: این موضوع از پیش از انقلاب یعنی دوران پهلوی اول و دوم شروع شده است؛ ولی پس از پیروزی انقلاب به اوج خودش رسید. پایتخت که کمتر از یک درصد مساحت کل کشور را دارد، حدودا 20 درصد از جمعیت کشور را در خودش جای داده است. چنین شرایطی، از نظر آمایش سرزمینی، شهر و شهروندان را با چالش ها و مشکلات متنوعی مواجه کرده است.

اقراریان با تاکید بر اینکه فعالیت پلاک های خودروی شهرستان ها در تهران در حوزه جا به جایی مسافر در تهران چالش بزرگی است، گفت: این روزها این چالش به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، به اوج خودش رسیده است. همچنین پیک های موتوری نیز از این موضوع مستثنی نیستند. پایتخت نیازمند قانون مختص خودش است و نمایندگان مجلس باید به آن توجه داشته باشند. شورای شهر تهران نیز آمادگی دارد که با مقرره گذاری این ساماندهی را انجام دهد؛ ولی تا الان لایحه ای از طرف شهرداری تهران برای شورای شهر ارسال نشده است. این روزها، مدیریت شهری، چشم خودش را روی آسیب های تهران بسته است و این موارد اصلا جزء اولویت ها قرار نمی گیرند. همچنین در این شرایط، ساماندهی وضعیت تردد در تهران، نیازمند مشارکت مجموعه ای از دستگاه ها از جمله پلیس است. 

این عضو شورای شهر تهران گفت: در شرایط بی قانونی، افرادی که از شهرهای دیگر در تهران حضور پیدا کرده اند، رویه هایی را برای پیشبرد کارهای خود ایجاد می کنند که درست نیست. محدوده های فعلی شهر تهران پاسخگوی نیازهای تهرانی ها نیست و اینکه صرفا یک محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک داشته  باشیم، نیازی را برطرف نمی کند؛ برای مثال می توان کارت شهروندی برای تهرانی ها در نظر گرفت تا بخشی از خدمات از طریق این کارت مخصوص آنها باشد درست مشابه شرایطی که در جزیره کیش وجود دارد.

اقراریان در پایان تاکید کرد: همچنین اگر نمایندگان مجلس در بحث قانون گذاری به این مسیر ورود کنند، می توانند از طریق سامانه اسکان مشخص کنند افرادی که در شهر تهران ساکن هستند، خدمات ویژه تری به آنها داده شود. مثلا کسانی که در محدوده طرح ترافیک ساکن هستند امکان تردد برایشان فراهم شود.

کدخبر: 996861 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟