فیلم تله کابینی که برای مرمت قلعه دختر فیروزآباد؛ مصالح جا به جا می کند /80 درصد مرمت قلعه دختر انجام شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند ماهی می شود که تله فریک فیروزآباد، بعد از چند سال غیرفعال بودن، با انجام تعمیرات اساسی، شروع به کار کرده است. این تله فریک، طی همراهی یک خیّر با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس مجدا فعال شده است و انتهای آن به قلعه دختر فیروزآباد می رسد و با مصالح منتقل شده توسط آن، این میراث جهانی مرمت می شود.

محمد ثابت اقلیدی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این خصوص گفت: خوشبختانه با تعمیر تله کابین این مجموعه، تردد مرمت‌کاران برای بهسازی و جابه‌جایی مصالح نیز تسریع شده است.

اعظم الله کاظمی، مرمت گر پیشکسوت در استان فارس، در گفت و گو با رکنا در خصوص این تله فریک گفت: حدودا در سال 1353، قراردادی با مرمت گران دانشگاه زوریخ عقد می شود تا طی 10 سال، همه مطالعات باستان شناسی و مرمت را انجام دهند و به ایران تحویل دهند و این تله فریک را به این منظور نصب می کنند که در قلعه دختر، شهر گور و کاخ اردشیر اقدام به فعالیت کنند. تله فریک فقط به قلعه دختر برای حمل مصالح می رسید. این کابین ها قابلیت جا به جایی حدودا 3 تن بار را دارند. 

وی در ادامه تاکید کرد: بعد از انقلاب، این قرارداد پیگیری نشد؛ ولی در همان مدت زمانی که این گروه اقدام به مرمت آثار کرده بودند، حدودا 80 درصد از مرمت قلعه دختر انجام شده بود.

 

اعظم الله کاظمی گفت: بعد از اینکه آن تیم از ایران رفت، مسئولیت این تله فریک تا سال 1385 بر عهده من بود و مشکلی وجود نداشت؛ ولی بعد از آن، کمی رهاشدگی در این مسیر شاهد بودیم.

کاخ- دژ قلعه دختر، به دستور اردشیر بابکان، سرسلسله دودمان ساسانی در نقطه ای کلیدی و مشرف بر گذرگاه مهم تنگاب ساخته شده است. زمان احداث این بنا، بین سالهای 212 تا 224 میلادی یعنی تاریخ آغاز قیام اردشیر یکم و پیروزی وی بر اردوان پنجم، آخرین پادشاه اشکانی است. ایجاد این تاسیسات به اردشیر امکان می داد تا بر مسیر ارتباطی منتهی به دشت فیروزآباد نظارت داشته باشد. شیب صخره سبب شده تا این بنا، در سه بخش غیرهمسطح طراحی و ساخته شود.

این بنا در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

کدخبر: 995816 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟