تناقض عجیب در عملکرد ستاره پرسپولیس / اشتباهاتی که شایستگی شجاع را زیر سوال می برد

نگاهی به عملکرد شجاع خلیل‌زاده در بازی‌های پرسپولیس می‌تواند هر کسی را به این نتیجه برساند که با یک مدافع شش‌دانگ و مطمئن طرف است. مدافعی که مانند این سال‌ها بحث جای خالی‌اش در تیم ملی و دعوت نشدنش می‌‌تواند یک علامت سوال بزرگ مقابل سرمربی تیم ملی باشد. البته این‌ها تا زمانی است که بحث بازی‌های داخلی است.

زمانی که پرسپولیس پایش به آسیا باز می‌شود و به این عملکرد مثبت، اشتباهات فردی اضافه می‌شود آن وقت در مورد انتخاب او به عنوان یک مدافع مطمئن و همچنین آن علامت سوال بزرگ باید با دقت بیشتری صحبت کرد.

کی‌روش هم در پاسخ به این سوال که چرا مدافع پرسپولیس به تیم ملی دعوت نمی‌شود از «بین‌المللی‌بودن» یک بازیکن صحبت می‌کرد. حرفی که منظور آن را می‌توان با مرور بازی‌های آسیایی پرسپولیس تا حدودی متوجه شد.

شاید برای نمونه مثال دو بازی شجاع با پیراهن سرخ‌ها کافی باشد. نمونه اول بازی دور گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ پرسپولیس مقابل السد است. تیمی که ژاوی را به عنوان یکی از بهترین ایستگاهی‌زنان دنیا در کنار چند بازیکن دیگر با این خصوصیت در اختیار داشت. بازی کردن مقابل تیمی که ایستگاهی‌زن‌های خوبی دارد یک فرمول کاملا مشخص دارد. تحت هیچ شرایط نباید به این تیم ضربه ایستگاهی داد. شجاع خلیل‌زاده در این بازی این فرمول را کاملا برعکس در زمین اجرا کرد. او در این دیدار با ارائه یک بازی عصبی بارها با خطاهایش برای پرسپولیس خطرساز شد در نهایت هم یکی از این خطاها تبدیل به گل شد تا کار شاگردان برانکو مقابل حریف قدرتمندش سخت‌تر شود و در نهایت بازی را واگذار کند. پرسپولیسی‌ها ۸ خطا در زمین خودی روی بازیکنان السد انجام دادند که ۶ خطا سهم شماره ۳ بود. بازی پرریسک شجاع به این خطاها ختم نشد و او با سه پاس اشتباه، سه بار بازیکن حریف را در زمین خودی صاحب توپ کرد.

دومین نمونه بازی با الجزیره در مرحله یک هشتم نهایی همان فصل است. در این بازی پرسپولیس در حالی وارد میدان شد که که چهار بازی قبلی را با کلین‌شیت پشت‌سر گذاشته بود. دیداری که روی کاغذ نباید مشکلی برای شاگردان برانکو ایجاد می‌کرد اما غیبت جلال حسینی باعث نگرانی شده بود. پرسپولیس در این بازی گل اول را زد و با اشتباه مشترک کمال و شجاع گل مساوی را دریافت کرد. خلیل‌زاده که برای پوشش جای خالی محرمی به راست رفته بود بود قصد دریبل بازیکن مقابلش را داشت و در این عمل ناموفق بوده و توپ را تقدیم او کرد. او بعد از بازگشت به جای خودش در خط دفاع نتوانست جلوی بازیکن صاحب توپ را بگیرد تا چاره‌ای جز تسلیم مقابل مهاجم حریف باقی نماند.

برای نمونه‌های بیشتر می‌توان به گل دوم الاهلی در بازی رفت لیگ قهرمانان ۲۰۱۷، تک گل الاهلی در بازی برگشت مرحله گروهی همان فصل، گل سوم الهلال در بازی رفت نیمه نهایی و گل دوم آن‌ها در بازی برگشت هم اشاره کرد. این عملکرد مدافع پرسپولیس او را صاحب رکوردی نه چندان دوست‌داشتنی کرد. در مرحله گروهی لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۸ پرسپولیس صدرنشین شد و شجاع خلیل‌زاده هم یکی از ارکان این تیم بود اما خطاهای او باعث شد تا خشن‌ترین بازیکن پرسپولیس شود و این رکورد را با آمار ۱۸ خطا در ۵ بازی به دست آورد.

حالا باز هم پرسپولیس به آسیا رسیده و بازی‌هایش، حساس‌تر از همیشه است. آن‌ها مقابل ستاره‌هایی مثل مانژو و ادمیلسون جای هیچ اشتباهی ندارند. شجاع که بیش از هر زمان دیگر در خط دفاع پرسپولیس به یک مهره قابل اتکا و مطمئن تبدیل شده اما، همچنان خطاهای عجیب و اعتراضات عجیب‌ترش مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. اگرچه خشونت او در لیگ معمولا برای پرسپولیس به خیر می‌گذرد اما در آسیا تاوان سختی برای او داشت.

این فصل هم نبرد آسیایی شاگردان یحیی با ردپایی از شجاع آغاز شد. جایی که او با تکرار اشتباه مدافعان تیم‌ملی مقابل ژاپن برای اعتراض به داور توپ و بازیکن حریف را رها کرد و خیلی زود دروازه بیرانوند را باز شده دید. او همچنین باز هم دو خطای خطرناک در نزدیکی محوطه جریمه انجام داد که البته به خیر گذشت.

اشتباه و خطا و اعتراض و خشونت جزیی جدایی ناپذیر از بازی یک بازیکن به خصوص مدافع است. خصوصیتی که البته قرار است به کمک تیم آمده و در راستای جنگندگی خط دفاع و نتیجه‌گرفتن تیم باشد. اتفاقی که در مورد خلیل‌زاده بیشتر مواقع کارکردی برعکس داشته است. خشونت او در لیگ در نیم‌فصل دوم تا جایی پیش رفت که حتی با اعتراض سیدجلال به عنوان کاپیتان تیم همراه شد. با شروع بازی‌های آسیایی حالا نگرانی‌ها در مورد این مدافع هم بیشتر شده است. بازیکنی که از نظر فنی شایستگی این را دارد که یکی از ارکان ثابت خط دفاعی تیم ملی باشد اما بعضی از اشتباهاتش این شایستگی را زیر سوال می‌برد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 542910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟