بیرانوند به سوی جایزه مرد سال آسیا

بیرانوند در لیگ هفدهم عملکرد متوسطی داشت و همین موضوع نگرانی هایی را بین اهالی فوتبال ایجاد کرده بود چرا که بیرانوند به عنوان دروازه بان شماره یک بایستی در جام جهانی مقابل اسپانیا، پرتغال و مراکش از دروازه ایران محافظت می‌کرد. او در جام جهانی خوش درخشید و با مهار پنالتی کریستیانو رونالدو Ronaldo پاسخ منتقدان را داد اما این تازه آغازی بر درخشش گلر لرستانی فوتبال ایران بود.

او که پیشنهاداتی از فوتبال ترکیه هم داشت، در پرسپولیس ماندنی شد تا در دوران محرومیت این تیم، آن ها را تنها تر نکند. بیرانوند در لیگ عملکرد خوبی داشت اما بهترین نمایش هایش را در لیگ قهرمانان آسیا ارائه کرد؛ در بازی برگشت برابر الدحیل آسمان پرسپولیس را به امن ترین منطقه جهان تبدیل کرد. در دیدار رفت و برگشت، الدحیلی ها خیلی نتوانستند خطرساز شوند اما در دوحه او یک شوت از راه دور را به زیبایی گرفت و در بازی برگشت هم خروج های بسیار خوبی شد.

بیرانوند با پرسپولیس به نیمه نهایی آسیا رفت. در قطر ۷ بار دروازه تیمش را نجات داد و بارها ضربات اکرم عفیف، حسن الهیدوس و ژاوی را مهار کرد و در شبی که پرسپولیس با محرومان و مصدومان زیادی پا به میدان گذاشته بود، مطمئن ظاهر شد و توانست عنوان بهترین بازیکن هفته لیگ قهرمانان آسیا را هم از آن خود کند.

اما عملکرد او در بازی برگشت مقابل السد نمایشی ویژه بود. تعداد سیوهایش نسبت به بازی رفت کاهش یافت اما تمام توپ هایی که مهار کرد، موقعیت های صددرصد گل بود؛ آن چه که حالا بیشتر در یادها مانده، سیو یک تک به تک در پایان نیمه اول و البته مهار ضربه سر دیدنی ژاوی در دقیقه ۸۶ است. این دو بدون شک مهم ترین سیوهای بیرانوند در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ بودند. وی همچنین ۲ دفع توپ هم داشت و همچون اکثر مواقع در خروج ها مطمئن عمل کرد.

هواداران پرسپولیس با آگاهی از وضعیت مسابقه و نقش دروازه بان، پیش از مسابقه بیرانوند را به شدت تشویق کردند و پس از دریافت گل نیز با حمایت از او، زمینه ساز نمایش فوق العاده علیرضا شدند. پس از بازی بیش از ۸۰ هزار هوادار پرسپولیسی یک صدا دروازه بانی را تشویق کردند که مانع از گلزنی ژاوی شد یا به عبارتی دوئل حساس با ستاره سابق بارسلونا را به نفع خود خاتمه داد و آرزوی قهرمانی آسیا را بر دل ستاره محبوب اسپانیایی گذاشت.

پس از بازی ایگور پانادیچ این چنین فاصله نیمکت تا محوطه جریمه را طی کرد تا به شاگردش برسد و او را در آغوش کشیده و به این شکل تشکر کند. حالا بیرانوند شانس بالایی برای کسب توپ طلای آسیا دارد و پرسپولیسی ها امیدوارند دروازه بان تیمشان این عنوان را کسب کند.

حالا دیگر کسی نمی‌تواند کلین شیت های پرسپولیس را به عملکرد خوب مدافعان ارتباط دهد، بدون شک علیرضا بیرانوند نقش پررنگی در هر کلین شیت دارد.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد، سیوهای متفاوت بیرانوند است. او همانطور که در شوت ها قابل قبول نشان می‌دهد، در سیو ضربات سر هم مطمئن است و در تک به تک ها نیز تمام تلاشش را می‌کند تا گل نخورد؛ تلاشی که این اواخر اغلب موفقیت آمیز بوده است.

او حالا می‌تواند به اولین دروازه بان ایرانی با توپ طلای آسیا تبدیل شود؛ جایزه ای که باتوجه به نمایش درخشان در جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا برازنده این گلر بلند قامت است. تیمی که برنده توپ طلا را مشخص می‌کند، به بازی های خانگی توجه زیادی دارد و بدون شک عملکرد بیرانوند در جام جهانی و آسیا را هم رصد کرده است. اگر پرسپولیس قهرمان آسیا شود، بیرانوند نامزد اول توپ طلا خواهد بود و شاید کاندیدای بعدی هم بازیکنی نظیر سیدجلال حسینی از تیم پرسپولیس باشد.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 429304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟