آغاز برداشت انار در ذخیره گاه زیست کره میانکاله

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برداشت انار در پناهگاه حیات وحش و ذخیرگاه زیست کره میانکاله بعنوان بزرگ ترین جنگل انار خاورمیانه توسط بومیان و ذینفعان با مدیریت و کنترل جمعی متشکل از مدیریت و محیط بانان میانکاله و ذی نفعان منطقه از امروز 20 مهر 1400 آغاز شد.

این فعالیت با برنامه انسان و زیست کره ( MAB ) که توسط یونسکو برای ذخیرگاه های زیست کره تعریف شده است همخوانی دارد. میانکاله ۶۸۸۰۰ هکتار وسعت داشته که حدود دوازده هزار هکتار از آن را جنگل های انار ترش وحشی شامل می‌شود . انار میانکاله با توجه به ارگانیک بودن آن مشتریان زیادی دارد .

مدیریت ذخیرگاه زیست کره و ذی نفعان به ازای هر کیسه انار مبلغی به عنوان عوارض دریافت می‌کنند که بخش اعظم آن صرف تعمیر و تجهیز تجهیزات پاسگاه های میانکاله به ویژه لوازم اطفاء حریق می‌شود.

گفتنی است؛ پناهگاه حیات وحش میانکاله به عنوان یکی از ارزشمندترین مناطق حفاظت شده محیط زیست ایران به عنوان ذخیره گاه زیست کره در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. شبه جزیره میانکاله در استان های مازندران و گلستان قرار دارد. مدیریت شبه جزیره میانکاله بر عهده اداره کل محیط زیست مازندران است.

نویسنده: آریان ابوطالبی - فعال محیط زیست

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟