کلاهبرداران در شیوه ای جدید به سراغ ملی پوشان و ورزشکاران رشته های مختلف می روند. اما جالب این است که این کلاهبرداران جدید می دانند که باید سراغ چه ورزشکارانی بروند؛ به طور مثال بانوی ورزشکار رشته کبدی که به تازگی در مسابقات مصدوم شده و نیاز به جراحی و پول برای مداوای خود دارد؛ یا قهرمانان تیم کانوپولوی بانوان که از جوایز بازیهای آسیایی اندونزی بی بهره بودند و مطمئنا تماسی مبنی بر چگونگی دریافت کمک مالی، وام یا پاداش راه را برای کلاهبرداری Fraud از آنها هموارتر می کند؛ ورزشکار تنیس روی میزی که در شهرستان به امید دریافت پاداش و وام دست به اجرای خواسته شیادان می زند.
در شرایطی که بسیاری از تیم های ورزشی با مشکلات مالی روبرو هستند؛ باشگاه ها به تعهدات خود عمل نمی کنند؛ پاداش و حقوق ملی پوشان در زمان مقرر و طبق وعده داده نمی شود، عده ای سودجو از این موقعیت استفاده کرده و با تماس با دفاتر هیات های استانی تلفن ورزشکاران مورد نظر خود را دریافت کرده و خود را اینگونه معرفی می کنند: «ما از دفتر ریاست جمهوری تماس می گیریم، شما از ورزشکاران بازیهای آسیایی یا ملی پوشان این رشته هستید؛ قرار است به عده ای ورزشکاران محدود وامی تعلق بگیرد. ۱۰ گردش آخر حساب خود را به همراه مبلغ موجودی به ما اطلاع دهید و هرچه قدر واریزی شما در ابتدا زیاد باشد مبلغ اقساط شما کمتر بوده و در اولویت پرداخت وام می باشید یا اینکه مبلغ وام بلاعوض شما افزایش می یابد.»
در این بین برخی از ورزشکاران هم خواسته کلاهبردار مورد نظر را اجرا کرده و در نهایت متضرر شده اند. این در حالی است که نه هیات ها و نه فدراسیون ها مسئولیت این موضوع را برعهده نمی گیرند چرا که به نظر آنها خود ورزشکار در اجرای این تصمیم مقصر است.
صبا رحمتی ملی پوش کانوپولوی کشورمان و از ورزشکاران استان لرستان در تشریح اتفاق رخ داده شده گفت: تقریبا یک هفته بعد از بازگشت ما از بازیهای آسیایی دبیر هیات لرستان با من تماس گرفت که فرد مشکوکی از ریاست جمهوری تماس گرفته تا وامی به ما بدهد و اینکه امروز پنجشنبه است و من به آنها گفته ام که باید نامه نگاری شود و آیا شماره شما را بدهم یا نه که قرار شد شماره من را بدهند و در صورتیکه مزاحم باشد قطع کنم.
وی ادامه داد: این فرد در حالیکه به نظر می رسید در یک دفتر بوده و سرش شلوغ باشد؛ خود را با نام موسوی معرفی کرد. تیم شما قهرمان شده و پاداش نگرفته اید و من از کجا بدانم شما صبا رحمتی هستید و اینکه غیر از من قرار است با دیگر بچه های تیم هم تماس بگیرند. اینکه یک وام به شما تعلق می گیرد و هیات ها پول بچه ها را به آنها نمی دهند و ما می خواهیم مستقیما با ورزشکاران در تماس باشیم. مشخصات وام را گفت و اینکه ده گردش آخر را به ما اعلام کنید و حساب را به خالی کرده و پول را به حساب من واریز کنید تا بعد استانداری آن را دنبال کند. خیلی سریع این اتفاق افتاد و من یک میلیون و ششصد برای وی واریز کردم و خدا را شکر بیشتر از این پرداخت نکردم.
ملی پوش قایقرانی کشورمان خاطرنشان کرد: ایشان با سیاست حرف می زد و طوری وانمود می کرد که همزمان در حال هماهنگی با ورزشکاران رشته های دیگر مانند کبدی هم هست. وقتی مطلع شدم موضوع کلاهبرداری است به هم تیمی های خودم اطلاع دادم. ورزشکاران کبدی و قایقرانی و رشته دیگری در مشهد هم این اتفاق برایشان افتاده است. حتی به شیوا مولوی نیا از دیگر بچه های کانوپولو هم زنگ زده اند. با وجود اطلاع رسانی از این موضوع و شکایت نمی دانم چطور باز هم این فرد با هیات اصفهان تماس گرفته و شماره تلفن بچه ها را گرفته است.
وی بیان داشت: من به فدراسیون اطلاع نداده ام و فقط هیات استانی ام می داند. من شکایت نکرده ام اما پلیس Police فتا و اداره آگاهی از این موضوع مطلع هستند و تمام فیش های واریزی بانک و تلفن های وی را می دانند. اداره آگاهی حتی نام وی را می دانست که در زندان Prisonاست و به من گفتند که بالاتر از زندان چه کاری می توانند انجام دهند. من هم به آنها گفته ام که من یک میلیون و ششصد هزار تومان خودم را نمی خواهم فقط این اتفاق برای دیگران نیافتاد.
هومن صارمیان دبیر هیات قایقرانی لرستان نیز در این خصوص که « چطور این فرد تلفن پاروزنان را از شما گرفته است؟،» گفت: این فرد با تلفن همراه من و آن هم در روز پنجشنبه تماس گرفت. مشکوک هم بود چون تا الان سابقه نداشته کسی از ریاست جمهوری با ما تماس بگیرد و این مسئله را عنوان کند. من با خانم رحمتی تماس گرفتم تا از وی بپرسم که شماره اش را بدهم یا خیر. ایشان هم گفتند موردی نیست و اگر مزاحم باشد تلفن اش را بلاک خواهد کرد. قرار شد اگر مشکلی باشد به من زنگ بزنند اما متاسفانه ایشان بعد از اینکه پول را به حساب این فرد واریز کرده بود با من تماس گرفت. متاسفانه این ورزشکار از هیات ما دچار مشکل شده است. ایشان خودشان شکایت کرده اند و پیگیر موضوع هستند. طبق گفته خانم رحمتی این فرد در زندان است و در زندان این کار را انجام داده است!
بنا بر گفته برخی از ملی پوشان رشته کانوپولو این فرد تماسهایی هم با دیگر هیاتها داشته و تلفن ورزشکاران را دریافت کرده و تماسهای مشابهی نیز با آنها داشته اما به واسطه اطلاع رسانی بچه های تیم نتوانسته به خواسته خود برسد.
احمد باقری دبیر فدراسیون قایقرانی نیز به عنوان یک مسئول در این حوزه در پاسخ به این سوال که « آیا فدراسیون از این مسئله مطلع بوده و در صورت نیاز به ورزشکاران متضرر کمک خواهد کرد یا خیر ؟»، گفت: ما از این موضوع اطلاع نداشتیم. در هر صورت باید ورزشکاران از مراجع قضایی پیگیر مسئله باشند چرا که ما حکم قضایی نداریم و نمی توانیم کمک زیادی به آنها کنیم و موضوع به فدراسیون ارتباط پیدا نمی کند. حتی این مسئله به هیات هم ارتباط پیدا نمی کند اما اگر بتوانیم قطعا کمک کنیم. چون مسئله قضایی است باید از دستگاه قضا کمک بگیرند.
رقیه حمیدی یکی از بازیکنان رشته کبدی ساکن استان آذربایجان غربی نیز یکی از دیگر از متضررین این کلاهبرداری است. وی در رابطه با این مسئله گفت: تقریبا یک ماه پیش و حوالی روز عاشورا این اتفاق برای من افتاده است؛ مشابه اتفاقی که برای خانم رحمتی افتاده اما بیشتر از وی نیز ضرر کرده ام و همان آدم هم کلاهبرداری کرده است تنها با این تفاوت که ایشان یک میلیون و ششصد پول داده اند و من ۵ میلیون تومان!
وی ادامه داد: این فرد تماس گرفت و مشخصات من را درست گفت و اطلاعات وام را گفت. از آن سو من مصدوم بودم و نیازمند پول. اصلا به من فرصتی برای فکر کردن نداد و از من به خاطر اینکه مشکل نخاعی پیدا کرده ام خواست که فورا پول را به حساب مورد نظرش که فردی در استان خودمان است بریزم تا پیگیر وام من شود و من هم اعتماد کردم و همین کار را انجام دادم. در چند روز بعد از آن هم در تماسهای بعدی از من خواستند که پول های بیشتری بریزم تا حسابم تکمیل شود و اینکه اگر افزایش موجودی داشته باشم ۱۵ میلیون تومان وام بلاعوض می گیرم و اینکه زودتر این کار انجام دهم چرا که ۱۷ نفر دیگر پشت نوبت هستند!
بانوی رشته کبدی خاطرنشان کرد: من این مسئله را به هیات استان خودم اطلاع دادم و آنها هم به من گفتند شکایت کنم. شکایت خود را به آگاهی برده ام ولی هنوز خبری نشده است. فدراسیون مطلع نیست اما استان خودمان می داند. جالب اینجاست که این فرد بسیار مطلع بود چرا که وقتی شکایت کردم از موضوع شکایت من اطلاع داشت. ظاهرا این فرد در زندان است و نمی دانم چطور در زندان چنین کاری کرده است. امیدوارم شما خبرنگاران در این خصوص اطلاع رسانی کنید تا شاید مشکل حل شود.
اما این اول ماجرا نبوده است. ظاهرا این اتفاق پیش از این هم افتاده است و با رسانه ای شدن موضوع از طرف یکی دو ورزشکار دیگر ورزشکاران متضرر نیز با رسانه ها گفتگو کرده اند. ملی پوش تنیس روی میز استان خراسان، یکی دیگر از قربانیان این کلاهبرداری است. او درباره این اتفاق اظهار کرده است: این موضوع به حدود اسفند ماه ۹۶ بازمی‌گردد، که من در اردو و مسابقات حضور داشتم، شخصی تماس گرفت و عنوان کرد که از نهاد ریاست جمهوری است و وامی به من تعلق گرفته، در کنار این موضوع، تمامی مشخصات من را کامل گفت و حتی از نامه‌ای که من به رئیس‌جمهور داده بودم، اطلاع داشت و زمانی که اطلاعات کاملی را ارائه داد، ما نیز اعتماد کردیم و فکر کردیم که واقعا از نهاد ریاست جمهوری است.
پدر مهشید اشتری بازیکن تیم ملی تنیس روی میز بانوان کشورمان نیز در این خصوص گفت: این کلاهبرداری به نوعی به نام ایشان و از حساب من بوده است. اواخر اسفندماه سال قبل فردی به ما زنگ زد و گفت که از دفتر ریاست جمهوری تماس گرفته است و ما را به دستگاه خودپرداز کشاند و سه میلیون تومان پول گرفت. ما شکایت هم کرده ایم و خیلی پیگیر بودیم. از ما مدارک خواسته اند که داده ایم اما تا الان کاری صورت نگرفته است. حتی نام این فرد در اداره آگاهی هم مشخص شد اما نمی دانم چه شد و دائم از مدارک می خواستند. این اتفاق از نظر روحی برای ما بد بود اما نمی توان کاری از پیش برد. به نظر من مسئولین هم نمی توانند کاری برای ما انجام دهند و باید خودمان حواسمان باشد که سرمان کلاه نگذارند.
به گزارش خبرنگار کلاهبرداری از ورزشکاران موضوع تازه ای نیست. در سال ۹۳ نیز فردی مشابه این ماجرا از سوی مسئولین ذیربط با ورزشکاران تماس گرفته و آنها را در زمره منتخبین برای سفر به کربلا اعلام می کرد و از آنها می خواست تا برای انجام کارهای سفرشان هرچه زودتر مبلغی را به حساب مورد نظر واریز کنند. طبق تائید مریم طوسی از ملی پوشان رشته دوومیدانی در آن سال با وی نیز تماس گرفته شده اما در نهایت تصمیم می گیرد تا پول را واریز نکند. در آن سال غیر از تماس با طوسی با ملی پوشان کشتی و دیگر رشته ها نیز تماس های مشابهی گرفته شده بود.
به نظر می رسد با توجه به افزایش این اتفاق باید فدراسیون ها از ورزشکاران خود حمایت بیشتری کرده و آنها را نسبت به این مسئله آگاه کنند تا کلاهبردان در میان روزهای ناخوش احوال مالی ورزش Sport از ملی پوشان و ثمره های با ارزش ورزش کشورمان سوء استفاده نکنند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 431243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟