به گزارش رکنا، سرگرد حمید کیانی، سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس Police فتا ناجا با اشاره به برخی از سواستفاده‌های صورت گرفته در فضای مجازی و انتشار اطلاعات مهم و خصوصی کاربران در این فضا گفت: متاسفانه مدتی است جرائم فضای مجازی به سمت و سوی حوزه اخلاقی رفته و سواستفاده از اطلاعات منتشر شده توسط قربانیان آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس خاطرنشان کرد: کاربران زیادی در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و به خصوص نرم‌افزارهای پیام‌رسان تلفن همراه اقدام به انتشار اطلاعات خصوصی و شخصی و تصاویر به اصطلاح سلفی خود می‌کنند. متاسفانه برخی از این کاربران باور ندارند که مجرمان سایبری از ساده‌ترین اطلاعات شخصی که کاربر درصفحات اجتماعی خود منتشر می‌کند سواستفاده می‌کنند.
وی در ادامه گفت: بر اساس آمار موجود بیش از ۷۰ درصد از جرائم رخ داده در فضای مجازی به خاطر عدم رعایت نکات ایمنی توسط خود قربانی صورت می‌گیرد.
کیانی افزود: اگر کاربران فضای مجازی کمی دقت داشته باشند و یا نسبت به نوع محتوایی که منتشر می‌کنند کمی حساس‌تر باشند و به عواقب احتمالی آن توجه کنند، قطعاً شاهد کاهش وقوع جرائم اینترنتی و امنیت بیشتر برای کاربران خواهیم بود.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس در ادامه به برخی از سواستفاده‌های صورت گرفته از تصاویر کاربران اشاره کرد و گفت: مدتی است فروش نرم‌افزارهای همسریاب و صیغه‌یاب در فضای مجازی و به خصوص برخی از نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی باب شده است. نرم‌افزاری که بعد از تهیه‌و نصب به کاربر اجازه می‌دهد تا به رسم صیغه، فرد مورد نظر خود را بر اساس تصاویر موجود برای ازدواج موقت انتخاب کنند.
وی ادامه داد: برخی از افرادی که تصویر آنان در اینگونه سایت‌ها و نرم‌افزارها وجود دارد، وجود خارجی نداشته و فقط تصویر آن ها در این سایت‌ها یا گروه‌ها وجود دارد. تصویری که حتی ممکن است دستکاری شده باشد.
کیانی افزود: این افراد با استفاده از تصاویر سلفی که کاربران در فضای مجازی منتشر کرده‌اند سعی می‌کنند سایت خود را بروز رسانی کرده و اهداف مجرمانه خود را که همان سواستفاده از کاربران فضای مجازی است را عملی کنند.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: هموطنان عزیز دقت داشته باشند که چه نوع محتوایی را در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی به انتشار می‌گذارند. قبل از انتشار کمی به عواقب احتمالی آن فکر کننده و سواستفاده‌های احتمالی را حتماً در نظر بگیرند. 
وی تصریح کرد: شاید یک تصویر در ظاهر فقط یک عکس باشد اما در باطن می‌تواند زمینه ساز وقوع جرمی شود که ارزش‌های خانواده‌ها را هدف گرفته و باعث فروپاشی بنیان ارزشمند خانواده شود.
این مسئول با تاکید بر عدم ضرورت انتشار برخی از اطلاعات در فضای مجازی گفت: برخی از اطلاعات به مانند اسرار خانوادگی بوده و دسترسی دیگران به این اسرار کار صحیحی نمی‌باشد. به نظر شما آیا کسی هست که دوست داشته باشد آلبوم خانوادگی خود را به دیگران بدهد؟ قطعاً جواب منفی است. پس همواره باید این نکته را در نظر داشته باشیم که انتشار اطلاعات بدون در نظر گرفتن سواستفاده‌های احتمالی می‌تواند حریم خصوصی ما را نقض کرده و عواقب جبران ناپذیر بعدی را به همراه داشته باشد.
کیانی در انتها از هموطنان عزیز درخواست کرد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 232715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟