ایران در سوگ دختران فرزانه / بندر عباس به سوگ نشست+ عکس

43

شامگاه پنجشنبه 3 دستگاه اتوبوس از بندرعباس به سوی شیراز حرکت کرد. مسافران این اتوبوس‌ها دانش‌آموزان نخبه‌ شهرهای مختلف هرمزگان بودند که قرار بود در اردوی دانش‌آموزی فرزانگان در شیراز شرکت کنند. آنها از بین صدها دانش‌آموز برای این اردو انتخاب شده بودند و خانواده‌های‌شان امیدوار بودند پس از این اردو شاهد رشد علمی آنها باشند اما هیچ‌کس نمی‌دانست چه حادثه‌ای در کمین آنهاست.
اتوبوس‌ها یکی‌یکی راه افتادند. دختران دانش‌آموز هم یکی یکی به خواب رفتند. شب آرامی بود اما هیچ‌کس نمی‌دانست که این آرامش پیش از طوفان است. اتوبوس‌ها در تاریکی جاده بندرعباس - داراب راه خود را باز می‌کردند تا اینکه به نزدیکی روستای قلعه بیابان رسیدند. عقربه‌های ساعت 3:58را نشان می‌داد. اتوبوس ولوویی که دانش‌آموزان میناب و رودان در آن بودند در یک لحظه از مسیر منحرف شد، به پایه پلی که در آنجا قرار داشت به شدت برخورد کرد و واژگون شد.
همه‌‌چیز در یک پلک به‌هم‌زدن اتفاق افتاد. اتوبوسی که تا چند لحظه قبل قلب 40خانواده هرمزگانی را با خود به شیراز می‌برد حالا به آهن پاره‌ای تبدیل شده بود. صدای فریاد دختران بلند شد. هیچ‌کس از عمق فاجعه اطلاع نداشت و معلوم نبود این حادثه Incident چند خانواده را داغدار کرده است تا اینکه دقایقی بعد با حضور گروه‌های امداد و نجات معلوم شد 9نفر شامل 7دانش‌آموز به نام‌های مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی نسب، زهرا زرنگار و خانم فرهی به‌عنوان سرپرست و همچنین حمید محبت بخش کمک راننده جان خود را از دست داده‌اند. اما این همه ماجرا نبود چرا که تعداد زیادی از دانش‌آموزان نیز دچار قطع عضو شده بودند.
در بیمارستان
وقتی خبر واژگونی اتوبوس به رودان و میناب رسید خانواده‌های دانش‌آموزان به هیچ‌چیز جز سلامتی جگرگوشه های‌شان فکر نمی‌کردند. تماس‌های تلفنی از همان موقع آغاز شد و گروهی نیز با هر وسیله‌ای که داشتند به سوی محل حادثه و بیمارستان‌های اطراف آنجا به راه افتادند. اهالی شهرستان داراب که تعداد زیادی از مصدومان به بیمارستان این شهر منتقل شده بودند دسته دسته برای اهدای خون به مراکز درمانی این شهر رفتند.
به گفته حسن نوری، معاون سازمان اورژانس کشور 2نفر از مصدومان دچار قطع عضو و 2 دانش‌آموز دیگر نیز دچار قطع نخاع شدند. همچنین 5نفر دیگر با جراحات سنگین تحت مداوا قرار دارند. وی درباره اختلاف آمار کشته‌شدگان نیز گفت: اجساد برخی قربانیان به‌شدت آسیب دیده بود و امکان شناسایی آنها وجود نداشت اما براساس آخرین گزارش‌ها، پزشکی قانونی تاکنون مرگ 9نفر را تأیید کرده است. همچنین تعدادی از مصدومان برای ادامه درمان به شیراز منتقل شدند.
تعویض راننده بین راه
ریحانه بلالی- 15ساله-یکی از مصدومان این حادثه است. او درباره آنچه اتفاق افتاده بود به همشهری می‌گوید: « من در مدرسه فدک که مدرسه نمونه دولتی رودان است در کلاس هفتم درس می‌خوانم. قرار بود چند روز دیگر المپیاد کشوری فرزانگان که مخصوص دانش‌آموزان تیزهوش بود در شیراز برگزار شود و روز پنجشنبه همراه بقیه دانش‌آموزان رودانی قرار بود به شیراز برویم.»
وی ادامه می‌دهد:« آن روز ابتدا ما را از رودان به بندر عباس بردند و عصر آن روز برای مان کلاس توجیهی گذاشتند. بعد از کلاس شام خوردیم و حدود ساعت 11شب سوار اتوبوس شدیم و به طرف شیراز راه افتادیم. حدود ساعت 11:30شب از شهر خارج شدیم و حدود ساعت 4صبح بود که بچه‌ها از راننده خواهش کردند که مقابل مغازه‌های بین راهی توقف کند تا خوراکی بخرند. راننده هم قبول و توقف کرد اما بعد از آن راننده و کمک راننده جای خود را عوض کردند.
راننده از بچه‌ها خواست که سر و صدا نکنند تا راننده اصلی بتواند بخوابد. اتوبوس راه افتاد و حدود نیم ساعت بعد درحالی‌که خواب و بیدار بودم احساس کردم مسیر اتوبوس عوض شده است و ناگهان تکان شدیدی خورد و همه بچه‌ها جیغ کشیدند و اتوبوس واژگون شد. » وی ادامه می‌دهد: «موقع واژگونی اتوبوس یکی از بچه‌ها روی من افتاده بود. توانستم او را بلند کنم و از اتوبوس بیرون بیایم. در این حادثه سرم آسیب دید و می‌سوخت اما چند دقیقه بعد به بیمارستان داراب منتقل شدم اما آسیب جدی نبود.»
از دست دادن عزیزان سخت است اما وقتی این عزیز، تنها دختر خانواده باشد سختی دوچندان می‌شود. مثل از دست دادن مینا جمشیدی، دختر 14ساله رودانی. وقتی با خانواده‌اش تماس می‌گیریم بعد از چند بوق صدایی ضعیف و گرفته جواب می‌دهد. او مادر میناست. به زحمت می‌تواند جواب دهد. صدای شیون و زاری اطرافش را پر کرده و گریه امانش را بریده است. او تاب حرف‌زدن ندارد و گوشی تلفن را به خواهرش می‌دهد. « من خاله مینا هستم.
او تنها دختر خواهرم بود. خواهرم فرهنگی است و به درس و مدرسه دخترش اهمیت زیادی می‌داد. به‌خاطر همین بود که مینا ازجمله دانش‌آموزان ممتاز بود. آنها قرار بود برای شرکت در اردوی درسی به شیراز بروند. اما این حادثه مینا را از ما گرفت و داغدارمان کرد.» صدای شیون هر لحظه بیشتر می‌شود و در این شرایط صحبت کردن برای خاله مینا هم سخت می‌شود، او نیز به گریه می‌افتد و خداحافظی می‌کند.
تصادف در خواب
یکی دیگر از مسافران اتوبوس مرگ، زهرا ارجمند، دانش‌آموز کلاس نهم بود. هرچند او در این حادثه آسیب چندانی ندیده اما از این تصادف Crash هولناک شوکه شده است. او به همشهری می‌گوید:«چون قرار بود به اردو برویم و درس بخوانیم همان اول که اتوبوس راه افتاد من خوابیدم. نمی‌دانم چقدر گذشت و چطور شد که با تکان‌هایی شدید از خواب پریدم. همه بچه‌ها به این طرف و آن طرف پرتاب شده بودند. وسایل‌شان از اتوبوس بیرون افتاده بود. همه بچه‌ها جیغ می‌کشیدند. اتوبوس چپ کرده بود. خیلی ترسیده بودم. چند دقیقه همه همانطور افتاده بودند تا اینکه نجاتمان دادند.»
جزئیات حادثه به روایت پلیس
حالا بعد از این حادثه دلخراش همه منتظرند بدانند علت وقوع این حادثه چه بود؟ به گفته سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور ناجا از آنجا که این اتوبوس به سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی) مجهز بود، جزئیات حرکت اتوبوس لحظه به لحظه ثبت شده است. او در این‌باره گفت: برابر اطلاعات این سامانه سرعت اتوبوس در لحظه حادثه 86کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. همچنین کمک راننده متوفی این حادثه حدود یک ساعت و نیم بود که رانندگی خود را با اتوبوس آغاز کرده بود، اما به‌نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته است. وی ادامه داد: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سپهتن، راننده و اتوبوس پیش از این تخلفی نداشته‌اند اما برابر اطلاعات دریافتی اتوبوس به‌دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده به پایه پل Bridge برخورد و پس از آن به یک طرف واژگون شده که همین شدت برخورد موجب وقوع این حادثه دلخراش شد.
رسیدگی ویژه به حادثه
به‌دنبال وقوع این حادثه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای برای رسیدگی به این حادثه صادر کرد. وی ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های داغدار از مسئولان ذیربط خواست تا ضمن بررسی علت بروز این حادثه ناگوار به وضعیت آسیب دیدگان و مصدومان سریعا رسیدگی و نتیجه به اطلاع مردم بزرگوار ایران رسانده شود.
از سوی دیگر علی القاصی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس از تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: 2اتوبوس دیگر حامل دانش‌آموزان با هماهنگی مسئولان حوزه‌های قضایی همجوار و با مشایعت پلیس راه به استان هرمزگان بازگردانده شدند. همچنین راننده اتوبوس حادثه دیده نیز به دستور دادستان داراب بازداشت شد تا از وی تست مورفین و الکل گرفته شود. وی ادامه داد: با تشکیل پرونده قضایی برای این تصادف روشن شدن علت دقیق حادثه و شناسایی مقصر یا مقصران حادثه در دستور کار قرار گرفته است.
در همین حال سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین روزهای کاری‌اش راهی محل وقوع حادثه شد. وی همچنین با صدور پیامی این حادثه را تسلیت گفت. این حادثه آنقدر ناگوار بود که روز شنبه در استان هرمزگان عزای عمومی اعلام شد و قرار است اجساد قربانیان روز شنبه تشییع شود. همچنین رضا صادقی، خواننده کشورمان به احترام قربانیان این حادثه کنسرت خود را لغو کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی حوادث رکنا را از دست ندهید:

تجاوز به نیلوفر 16 ساله و 2 دختر دیگر تهرانی در جوی آب کوچه خلوت

کامیون سرباز وظیفه در جاده کرمانشاه زیر گرفت و کشت + عکس

یک داعشی در فرودگاه لو رفت

رازگشایی از گنج زیرخاکی در دروازه تبریز + عکس

سیل ، تمساح غول پیکر را به اتاق نشیمن یک خانه برد! +فیلم و عکس

پرسه زنی شوم مرگ در جاده هراز + عکس

اتفاق عجیب در نقض حکم اعدام دو شیطان صفت در کرج +عکس

اقدام شیطانی دکتر «شاه» با زنان و دختران در اتاق عمل + عکس

بلای شومی که بر سر دختر دانشجو در نیشابور آمد / پلیس در تعقیب 3 جوان است

مرگ دختر دانش آموز نخبه در اتوبوس واژگون شده داراب + عکس

ایران در سوگ دختران فرزانه / بندر عباس به سوگ نشست+ عکس

مرد شش میلیون دلاری در سن 91 سالگی درگذشت

کیفرخواست ۵ نفر از خدمه شناور عربستانی در بوشهر صادر شد

اعتراف هولناک به قتل زن باردار + عکس

ربودن دختر از عروسی + عکس

بندرعباسی ها برای یاد بود جانباختگان حادثه اتوبوس دختران دانش آموز در خیان ها شمع روشن کردند + عکس

تکرار تلخ تاریخ در مرگ دانش آموخته های نخبه کشور / مریم میرزاخانی 20 سال پیش چه گفت؟ +عکس

سقوط مامور چترباز پلیس از ارتفاع 2000 متر در کیاشهر / چتر باز نشد! + عکس

کدخبر: 300710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟