مدیریت ریسک در زنجیره تامین و پخش مویرگی صنایع غذایی

همه ما بخشی از یک جامعه وابسته به هم هستیم. به عنوان مثال، یک تولیدکننده مواد غذایی می‌تواند تمام فرآیندهای تولید خود را از فرآوری اولیه تا خروجی نهایی مستقیما اداره کند. اما به جز مجتمع‌های بزرگ کشت و صنعت مواد غذایی، در اغلب موارد مواد اولیه باید از جای دیگری تهیه شود.

بعد از آماده‌سازی هم باید محصولات در شرایط مناسبی در سیستم توزیع قرار بگیرند و از طریق نرم افزار پخش مویرگی ارسال آنها به بازارهای مصرف مدیریت شود. این موارد موجب قرار گرفتن کسب‌وکارهای صنایع غذایی در معرض مجموعه‌ای از ریسک‌های بالقوه می‌شود:

چه می‌شود اگر یک ماده‌ خاص که محور اصلی خط تولید است به موقع تامین نشود؟ اگر برخی از مکمل‌ها یا افزودنی‌ها به موقع به انبار نرسند، خط تولید تا چه مدت می‌تواند از موجودی فعلی انبار استفاده کند؟ اگر در شبکه پخش مویرگی اخلالی ایجاد شود، محصولات چگونه باید به دست مصرف‌کننده برسند؟

صنایع غذایی به یک زنجیره تامین پایدار وابسته هستند. اگر زنجیره شکسته یا آسیب ببیند، عواقب آنی و بلندمدت آن، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ شهرت و ارزش برند، می‌تواند وخیم باشد. به همین دلیل، ارزیابی ریسک در زنجیره تامین و سیستم پخش مویرگی صنایع غذایی باید انجام شود. در این راستا مدیران در صنعت مواد غذایی باید بتوانند به سئوالات زیر پاسخ دهند:

  • کسبوکار ما به چه منابعی وابسته است؟
  • تامین این منابع و پخش مویرگی محصول نهایی چه خطراتی را شامل میشود؟
  • چگونه میتوانیم این خطرات را کاهش دهیم؟

پاسخ به سئوالات بالا می‌تواند راهگشای مدیریت ریسک در زنجیره تامین و پخش مویرگی صنایع غذایی باشد. در ادامه توصیه‌هایی برای پاسخ به هر یک از این سئوالات ارائه می‌کنیم:

2

کسبوکار صنایع غذایی به چه منابعی وابسته است؟

مطمئنا مدیران صنایع غذایی از قبل می‌دانند تامین‌کنندگان چه کسانی هستند. اما برای اهداف مدیریت ریسک، باید از چند زاویه جدید به لیست تامین‌کنندگان خود نگاه کنند.

شهرت (ارزش برند):

درباره تامین‌کنندگان چه می‌دانیم؟ آیا آنها برای مدت طولانی در این تجارت بوده‌اند؟ آیا آنها توسط دیگران توصیه می‌شوند؟ آیا تعاملات ما با تامین‌کنندگان تاکنون مثبت بوده است؟

مکان:

محل عرضه تامین‌کنندگان کجاست؟ در سراسر شهر است؟ یا در نیمه راه دنیا؟

اهمیت:

هر کدام از تامین‌کنندگان چقدر برای کسب‌و‌کار ما مهم هستند؟ آیا می‌توانیم بدون آن‌ها فعالیت خود را ادامه دهیم؟ آیا از دست دادن هر تامین‌کننده فاجعه‌ای ایجاد می‌کند؟

گزینه‌های جایگزین:

در صورت نیاز می‌توانیم لوازم و مواد اولیه را از جای دیگری تهیه کنیم؟ آیا می‌توانیم در کوتاه مدت این کار را انجام دهیم؟

 

تامین منابع تولید و پخش مویرگی محصول نهایی چه خطراتی را شامل می شود؟

وقتی که مدیران صنایع غذایی نگاه خوبی به تامین‌کنندگان خود انداختند، باید ریسک‌های موجود را ارزیابی کنند. این فرآیند زمان‌بر خواهد برد. مدیران باید از یک استراتژی ارزیابی دقیق استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که خطرات در هیچ یک از بخش‌های تولید و پخش نادیده گرفته نمی‌شوند.

در اینجا چند خطر احتمالی وجود دارد:

اختلال در فرآیند لجستیک و حمل‌و‌نقل: چرخه حمل‌ونقل چه در زمان رسیدن کالا به انبار و چه در زمان پخش مویرگی محصولات در شبکه توزیع ممکن است قطع شود.

گمرک: اگر لوازم و مواد اولیه از کشور دیگری وارد می‌شود، ممکن است در مرز تاخیر ایجاد شود.

بلایای طبیعی: طوفان‌ها، زلزله‌ها و سایر بلایای طبیعی می‌توانند تاثیر منفی بر تامین‌کننده یا حمل‌و‌نقل و سیستم پخش مویرگی داشته باشند.

آلودگی: انواع آلودگی و منابع مسمومیت غذایی می‌تواند منجر به بازگرداندن مواد غذایی تولید شده قبل یا بعد از دریافت آنها در چرخه توزیع مویرگی شود.

آسیب در محصول خواه ناشی از آفات باشد یا خشکسالی: آسیب در محصولاتی که به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شوند می‌تواند بر منابع تولید در زنجیره تامین تأثیر منفی بگذارد.

درخواست مشاوره درباره نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی

3

تغییرات آب و هوایی: برخی از محصولات زراعی ممکن است تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرند. این باعث اخلال در تامین مواد اولیه سالم و باکیفیت می‌شود. در حوزه پخش مویرگی محصولات غذایی هم گاهی این تغییرات ممکن است باعث کاهش کیفیت محصولاتی شود که در شبکه پخش مویرگی قرار می‌گیرند.

تحولات سیاسی: آشفتگی سیاسی می‌تواند بر تامین‌کننده یا سیستم لجستیک و حمل و نقل تاثیر بگذارد.

خرابکاری: در طول تابستان سال ۲۰۱۹، کشاورزان و بازارهای استرالیایی پس از پیدا شدن سوزن در محصولات توت فرنگی، چندین تن توت فرنگی را بیرون ریختند. خبرگزاری‌ها گزارش دادند که یک زن در این زمینه دستگیر شده است.

چگونه میتوانید این خطرات را کاهش دهید؟

هنگامی که خطرات شناسایی شدند، باید به نحوه کاهش آنها دقت کنیم. کار با تامین‌کنندگان قابل اعتماد، داشتن برنامه‌های پشتیبان، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت لجستیک مانند نرم افزار پخش مویرگی و نرم افزار مدیریت انبار و همچنین حفظ پوشش بیمه همه راه‌های ممکن برای مدیریت ریسک هستند.

 نرم افزار فروش و پخش مویرگی برای نیازهای تخصصی صنعت پخش و یکپارچگی اطلاعاتی بین واحدهای سازمانی در پخش مویرگی طراحی شده است. پیاده‌سازی سیستم یکپارچه پخش مویرگی در ستاد مرکزی و شعب شرکت‌های پخش صنایع غذایی، مدیریت حوزه‌های مالی، منابع انسانی، فروش و پخش مویرگی و مدیریت ارتباط با مشتریان را تسهیل و تسریع می‌کند.

گزارشات فرآیندمحور و در لحظه نرم افزار فروش و پخش مویرگی در داشبوردهای مدیریتی کاربرپسند، بهره‌وری و افزایش سودآوری را در شرکت‌های پخش به ارمغان می‌آورد.

نرم افزارهای مدیریت لجستیک و سیستم انبار مکانیزه (WMS) می‌تواند با مدیریت موجودی و فرآیندهای ورود و خروج کالا، همیشه برآورد دقیق و درستی از آنچه در یک بازه زمانی در تامین مواد اولیه نیاز دارید ارائه کند.

استقرار سیستم مدیریت انبارداری برای مشاغل در حال رشد امری ضروری است و باعث نظارت بهتر بر فرآیندهای کار در سطوح مختلف، افزایش بهره‌وری و کارایی بهتر دارایی‌ها و فضای کار فیزیکی می‌شود. اتوماسیون ایجاد شده به کنترل موجودی کمک می‌کند به گونه‌ای که دقت، توان عملیاتی و سرعت را بهبود می‌بخشد.

کدخبر: 766511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟