توسعه ارز دیجیتال در دستور کار معاونت علمی ریاست‌جمهوری

به گزارش رکنا، دکتر علیرضا دلیری با اشاره به اهمیت ارز دیجیتال افزود: اعتقاد دارم باید بستر استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور ایجاد شود؛ همانطور که در دنیا نیز بستر بلاک‌چین (Blockchain) در حال شکل‌گیری است و بسیاری از کشورهای جهان نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط کشور باید به این موضوع ورود کنیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی شرکت در کشور وجود دارد که می‌توانند ارز داخلی تولید کنند؛ ولی باید نواقص و ایرادات آن نیز رفع شود.

وارد کردن ارز دیجتال داخلی در عرصه معاملات در دستور کار معاونت

دلیری با تاکید بر اینکه ما در معاونت علمی به دنبال توسعه ارز دیجیتال هستیم، اظهار کرد: بر این اساس در تلاش هستیم تا از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، زمینه کاربردی کردن ارز دیجیتالی را در کشور فراهم کنیم.

وی وارد کردن ارز دیجتال داخلی در عرصه معاملات را از برنامه‌های معاونت علمی بیان کرد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ارز دیجیتال در کشور، ادامه داد: این پول دیجیتالی جا به جایی و انتقال پول را در هر نقطه از دنیا سهل می‌کند، ضمن آنکه در شرایط تحریم به ما در این زمینه کمک می‌کند.

دلیری، ارز دیجیتال را نوعی بستر انتقال وجه در دنیا معرفی کرد و افزود: لازم است ما با هر فناوری که در دنیا عرضه شد، با ملاحظات داخل کشور با آنها همراهی کنیم و اگر این امر اتفاق نیفتاد، ممکن است ما عقب بمانیم.

انجام 50 درصد معاملات دنیا با ارز دیجیتال تا 5 سال آینده

وی با اشاره به گفته‌های یکی از مسوولان لوکزامبورگ، خاطر نشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا 5 سال آینده 50 درصد معاملات دنیا با ارز دیجیتال انجام می‌شود و اگر این امر اتفاق بیفتد، ما از حرکت جهانی عقب می‌مانیم.

ارزهای دیجیتال یا رمزنگاری شده، پول صد در صد مجازی است و بر خلاف تقریبا تمامی پول‌های دیگر در جهان، هیچ حکومتی روی پول دیجیتال نظارت و کنترل ندارد. ارزهای دیجیتالی‌که فرد مالک آن است، در کامپیوتر ذخیره می‌شوند و می‌توان این ارزهای دیجیتالی را فروخت و در قبال آن یورو یا ریال دریافت کرد.

ارزهای دیجیتال از فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند و به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند. اکثر ارزهای دیجیتال روی پایگاه داده توزیع شده‌ای به نام "بلاک‌چین" اجرا می‌شوند.

ارز دیجیتال در سال 2009 با عرضه "بیت‌کوین" توسط شخص یا گروهی با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" (Satoshi Nakamoto) معرفی شد و بعد از آن با حضور پر رنگ کوین‌ها، موج جدید در حوزه بسیار جوان پول‌های دیجیتال شکل گرفت که تمام مفاهیم و قوانین دنیای مبادلات دیجیتال و در پی آن دنیای تجارت را تحت تأثیر خود قرار داده است.

از جمله ارزهای دیجیتال مشهور می‌توان به "بیت کوین"، "اتریوم"، "ریپل" و "لایت کوین" اشاره کرد.

ارزهای دیجیتال به منظور امنیت و ناشناس بودن ساخته شده‌اند؛ از این رو تقلب Cheat درتراکنش‌های ارزهای دیجیتال جایگاهی ندارد. کسی مالک آنها نیست و کسی نمی‌تواند آنها را متوقف یا هک کند. این ارزها غیرمتمرکز هستند و واسطه‌ها را حذف می‌کنند. این رو این نوع ارزها از محبوبیت‌هایی در دنیا برخوردار هستند.

 

کدخبر: 400922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟