گفتار درمانی کافیست ، برای رفع مشکلات مردم راهکار ارائه دهید

دو جناح با دو رویکرد متفاوت و خلاف نظر یکدیگر. یکی فعلا در مقام رییس جمهور و یکی در مقام رییس قوه مقننه . یکی می گوید نباید در زمینه مشکلات آدرس غلط به مردم داد و ریشه مشکلات به دلیل تحریم های اقتصادی موجود مستقیما به کاخ سفید بر می گردد و دیگری نیز 180 درجه خلاف این رویکرد می گوید که ریشه مشکلات کشور به پاستور ، بهارستان و میرداماد ربط دارد نه به جورجیا و آریزونا .

بدیهی است هر دو دیدگاه در این زمینه می خواهند توپ را به زمین دیگری انداخته و به نوعی خود را بری از هرگونه ضعف و مشکلی ببینند . اگر به جناحی بودن متهم نشویم باید گفت که زندگی و معیشت مردم را نباید به خارج به گونه ای گره زد که اگر یکی در آن سوی مرزها عطسه کرد اقتصاد ایران دچار تب و لرز شده و به تبع آن سفره مردم خالی تر از روز قبل شود .

البته این وسط هنوز هم هستند کسان زیادی که از این وضعیت ناپایدار اقتصادی سودهای کلان به جیب می زنند و به ریش خلق الله نیز می خندند . در حقیقت این قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند که از بحران های اقتصادی موجود و بویژه گرانی کالاهای اساسی متضرر شده و روز به روز نیز سفره هایشان کوچک تر می شود . برخلاف قشر سرمایه دار و متمول جامعه که از آشفتگی بازار کلی ذوق زده می شوند تا به قولی پول و سرمایه شان بدون شمارش روزانه نیز مدام بیشتر و بیشتر شود .

بنابراین و گرچه طی این سالها به این اختلاف نظرها بین دو جناح موجود در کشور عادت کرده ایم و بویژه با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ، بر شدت و هجمه این اختلاف ها و حملات کلامی افزوده خواهد شد، اما این وسط باید گفت این مجادله ها برای مردم حلال مشکلات نیست و نمی تواند نظر آنها را تامین کند . مردمی که به خوبی دریافته اند سبد معیشتی آنان نباید به تحریم ها گره زده شود ، تحریم هایی که طی ۴۲ سال گذشته با اقتصاد نفتی ایران مانوس بوده اند و هیچگاه نیز نخواسته ایم که با کاستن از وابستگی خود به درآمدهای نفتی، در زمینه باروری تولید ملی در کلیه زمینه ها و رفع تنگناهای موجود بنگاههای اقتصادی مولد ، قدمی اساسی برداریم . البته به هیچوجه قصد نداریم مطلق به قضیه نگریسته و منکر فعالیت های مثبت صورت گرفته در این مورد خاص باشیم ، اما چون هم صدایی لازم در این زمینه بین مسوولان نبوده ، همواره نقصان ها به چشم آمده تا مردم نیز با شک و تردید ناظر عملکردها باشند .

متاسفانه بنا بر عادتی دیرین و زشت که ریشه فرهنگی نیز دارد ، هر گروه و جناحی نیز که در راس تشکیلات قوه مجریه قرار گرفته به عوض ادامه کارهای مثبت صورت گرفته از سوی دولت قبلی و طرد سیاست های غلط و اشتباه گذشته ، همه چیز را از نو شخم زده اند تا هزینه این سرمایه سوزیها تنها از بیت المال وجیب مردم پرداخت شود و لاغیر .

و شاید با رویکرد به همین سیاست ها و مولفه های اجرایی مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس است که مردم بیش از هر چیز به نتیجه و خروجی سیاست ها و برنامه های اقتصادی نظر می افکنند تا بگو و مگوها و جدل های سیاسی که از قبل آن دردی از مشکلات معیشتی آنها دوا نمی شود .

در حقیقت و بدون اینکه امروز بخواهیم حواس مان را به این سمت سوق دهیم که چه کسی کلیددار کاخ سفید می شود باید عمده توجه و تمرکزمان را روی رفع مشکلات اقتصادی مردم بگذاریم . گرچه با قطعی شدن پیروزی دمکرات ها بازار ارز و سکه نرمش نشان داد و قدری از حباب قیمتی اش عقب نشست ، اما اگر دلمان را به این کاهش قیمت های مقطعی دلخوش کنیم و در صدد حل مساله بر نیاییم ، این مشکل بیش از آنکه فکر آن را بکنیم ، از نو یقه اقصادمان را خواهد چسبید تا ماه عسل آرامش نسبی بازار خیلی زود به پایان رسیده و دوباره تکرارحکایت روز از نو و روزی از نو .

امروز شرایط بورس کشور وضعیت مناسبی ندارد و مردمی که به وعده و وعیدهای دولت اعتماد کرده و سرمایه هایشان را به بازار بورس سرازیر کرده اند از دولت و مجلس این انتظار منطقی را دارند که ثبات را به بازار بورس بازگردانده و با فراهم آوردن زمینه رشد نسبی شاخص ها در بورس ، آب رفته را به جوی بازگردانند .

بازگشت ثبات به بازار مسکن و راه افتادن کار و کاسبی مردم در کنار بحران رو به تزاید کرونا که براستی مشکلات دولت را در راه عبور از این بحران دوچندان کرده است ، موضوعات مهم دیگری است که مسوولان باید در جهت رفع آنها نسخه های شفابخش بپیچند . کمک به بنگاههای اقتصادی که در شرایط کرونایی امروز کشور کسب و کارشان محدود شده و از سر ضرورت بخشی از نیروی کار خود را تعدیل کرده اند ، موضوع مهم دیگری است که دقیقا به معیشت قشر آسیب پذیر جامعه ربط دارد و دولت و مجلس نمی توانند از مسوولیت خویش در این زمینه جا خالی داده و توپ را به زمین دیگری شوت کنند .

مخلص کلام اینکه مشکلات اقتصادی امروز کشور بیش از آنکه نیازمند گفتار درمانی باشد ، نیازمند نسخه های درمانی شفابخشی است که مردم و قشر آسیب پذیر جامعه، نتیجه عملی آن را در زندگی روزمره خویش لمس کرده و ببینند . باید باور کنیم فارغ از اینکه امروز چه گروه و جناحی در راس امور اجرایی کشور است دیگر قوا نیز باید کمک کنند تا کشور از این گردنه سخت تحریم های ظالمانه به سلامت عبور کند . برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

نویسنده : حجت اله اکبرآبادی منبع : فرهنگ ایرانیان

کدخبر: 628001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟