هشت اختلال روانی که این روزها دامن خیلی ها را گرفته است

مریم سامانی – دانشجوی دکتری روانشناسی - با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی رکنا گفت: افرادی که دچار این مشکلات هستند در اکثر مواقع خود به وجود آن واقف هستند،ولی از ترس اینکه انگ بیمار روانی به آنان زده شود و یا ناچار به مصرف دارو شوند ، ترجیح می دهند که به روان شناس مراجعه نکنند و زیر بار سنگین این کسالت های روحی و روانی با رنج و درد زندگی کنند.

این روانشناس در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه این موارد با شناسایی و ریشه یابی آن و درک درست و ارزیابی صحیح از خود و نقشی که در ایجاد و وقوع این احساسات منفی دارد در درمان و سبک کردن فشار روحی موثر خواهد بود. برای مثال اگر فردی احساس گناه دارد و خود را عامل وقوع مشکلی می داند، شناسایی عواملی که وی در آن زمان در محاصره آن بوده است ،دیدگاه تازه ای از ارزیابی شرایط را در او ایجاد خواهد کرد.

مریم سامانی روانشناس بالینی در ادامه گفت: تندخویی و ناآرامی یکی دیگر از مشکلاتی است که طبق آمار فراوانی زیادی را در میان افراد جامعه ما نشان می دهد و متاسفانه خشونت ها، ضرب و شتم ها و قتل های زیادی را شاهد هستیم که با توجه به آمار موجود ، جامعه ما را یک جامعه خشن معرفی می کند.

این درمانگر اظهار کرد: اگر چه گاه برای کنترل این خشم به دارو نیاز است ولی قبل از هر چیز در درمان پرخاشگری نیاز به شناسایی عوامل درونی و موانع بیرونی است تا فرد در راستای دستیابی به آن و یافتن مهارت های ذهنی و رفتاری برای مهار عوامل درونی و مدیریت عوامل بیرونی به مقابله با پرخاشگری بپردازد.

مریم سامانی در مورد این شیوه ها که افراد عصبانی و تندخو می توانند قبل از مراجعه به روان شناس به کار گیرند به رکنا اظهار کرد: این مدیریت با خودگویی ها و یادگیری عباراتی که با تکرار ذهنی صورت می گیرد، باعث می شود فرد تحریک درونی و برانگیختگی اش کاهش یا به مدیریت بیرونی دور نگه داشتن خود از موقعیت و موانع و رفتارهایی که باعث تحریک خشم می شود، گزینه های غیر از پرخاشگری را برای تخلیه خشم و تندخویی پیدا کند و این یعنی اینکه فرد قدم نخست را برای درمان برداشته است و جامعه ما از خشن بودن چند گام دور شده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 512200 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟