newspaperimgl_6954_7

10 سال است که این آمار ثابت مانده، با توجه به اینکه هر‌ساله یک سری مدارس مقاوم‌سازی یا ساخته می‌شوند ولی به نسبت تعدادی هم فرسوده می‌شوند با این حال متأسفانه در این یک دهه هیچ بودجه قابل توجهی که در این آمار دگرگونی چشمگیری ایجاد کند، ندیده‌ایم.

در سال‌جاری بیش از 30 هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش تخصیص داده شد که بخش بسیار ناچیزی از آن برای تأمین وسایل گرمایشی و سرمایشی هزینه شده، شایان ذکر است که این بودجه اصلاً کفاف انجام کارهای مهمی را در این حوزه نمی‌دهد؛ آنچنان که هر ساله شاهد اتفاقات ناگواری همانند آتش‌سوزی اخیر هستیم. در حادثه Incident «شین آباد» 2 دانش‌آموز به کام مرگ رفته و تعداد زیادی دچار سوختگی‌های شدید شدند آنچنان که آزار ناشی از سوختگی‌ها تا سالیان سال با این دختران بی‌گناه همراه است.

متأسفانه در این حوزه کار چشمگیری انجام نمی‌شود. پس از حادثه «شین آباد» مسئولان اعلام کردند کل بخاری‌های نفتی از مدارس برچیده شده و تقریباً در زمینه مسائل گرمایشی، مدارس به ایمنی رسیده‌اند.

این در حالی است که به گفته معاونان آموزش و پرورش هنوز 7300 مدرسه در کشور با بخاری نفتی گرم می‌شوند و هر لحظه ممکن است باز هم شاهد اتفاقی همچون حادثه زاهدان باشیم.

آنچه باعث تأسف است این نکته است که تا پایان سال‌جاری 10 هزارمیلیارد تومان کسری بودجه داریم که قطعاً به سال آینده نیز منتقل خواهد شد.

واقعیت امر این است که بودجه آموزش و پرورش به‌دلیل اهمیت ساختاری بالایی که دارد نباید کسری داشته باشد. اعتراضات گاه و بیگاه معلمان هم علاوه بر مسائل حقوقی به این قبیل مشکلات بازمی‌گردد. در آموزش و پرورش کشور ما، به دانش‌آموز، جان او و آموزش او توجه چندانی نمی‌شود در حالی که مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش حفظ جان دانش‌آموزان است.

کاش مسئولان آموزش و پرورش و مقامات رده بالای سیاسی کشور فرزندان خود را در مدارس دولتی با امکانات کم ثبت‌نام می‌کردند تا در آن صورت توجه بیشتری به سلامت روح و روان و جسم و درنهایت آموزش بچه‌ها می‌شد. این روزها شاهدیم برخی از افراد سیاسی فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده یا در مدارسی با شهریه‌های چند ده میلیونی ثبت‌نام می‌کنند همین امر هم باعث می‌شود هیچ دغدغه‌ای برای نجات جان دانش‌آموزان از بلایا و حوادث Accidents نداشته باشند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مهدی بهلولی، عضو تشکل صنفی معلمان / ایران

 

کدخبر: 446451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟