به گزارش رکنا، متأسفانه بعضاً تأثیر این وانمود‌ها به حدی است که به معدودی از مخاطبانِ احساسی نوعی همذات‌پنداری و حسّ ترحم دست می‌دهد به نحوی که به تندی زبان انتقاد می‌گشایند یا مجازات‌های سنگین را ناقض حقوق بشر فریاد می‌زنند و یا عامل وقوع جرایم خشن را به اطلاق، مشکلات اقتصادی، بی‌تدبیری مسئولان و بی‌کفایتی دستگاههای حاکمه معرفی می‌کنند. اما باید توجه داشت گرچه تأثیر غیر مستقیم نابسامانی در نظام اقتصادی هر کشوری، کم‌توجهی برخی مسئولین امر و مسامحه و تهاون دستگاههای مربوطه را نمی‌توان بطور کلی در تحقق برخی جرایم نادیده گرفت ولی از یکسو ارتکاب جرائم خشن جنسی نمی‌تواند نوعاً معلول مشکلات اقتصادی باشد یا ارتکاب این جرائم را بدواً پای بی‌کفایتی و سهل‌انگاری مسئولین و دستگاههای حاکمه نوشت، از سوی دیگر اشک‌های این دسته از مرتکبان جرایم خشن در مصاحبه‌های گوناگون به سبب احساس ندامت از اعمال ارتکابی سابق و گلایه از عوامل بیرونی و محیطی نیست تا احساس مخاطب برانگیخته و زبان انتقاد از نظام مدیریتی کشور گشوده شود بلکه رویارویی با قانون Law موضوعه، مجازات‌های سنگین و ترس از تحمل مجازات است که مرتکب جرائم جنسی خشن را در مقابل دوربین وادار به اشک‌ریزی‌های تکراری و چندش‌آور می‌کند. کسی که به کرات و به عنف(توسل به زور و یا سلطه) بر علیه انسانی بی‌پناه مرتکب جرایم جنسی شده است اگر قرار بود به سبب ندامت از عمل گذشته اشک بریزد بعد از مرتبه اول یا دوم یا حداکثر بعد از تکرار جرم Crime در مرتبه سوم بی‌آنکه تحت تعقیب قانونی قرار گرفته باشد از عمل کثیف خود پشیمان می‌شد، اشک می‌ریخت و بدون آنکه به تکرار جرم دست بزند درصدد توبه برمی‌آمد.

 

از سوی دیگر بصورت یک اپیدمی هرکس جرمی با مجازاتی سنگین مانند سالب حیات(اعدام) مرتکب می‌شود برای فرار Escape از مجازات، ادعای ارتکاب جرم بعد از مصرف شیشه را مطرح می‌کند که البته این ادعا از یکسو از روی تعمّد و دانایی و برای فرار از تحمل مجازاتهای سنگین است و از یکسو این ادعای کودکانه از روی جهل است جهل به تخصّص کارآگاهان اداره آگاهی و تجربه‌ی متمادی قضات است که سالها شنونده‌ی قصه‌های این مدعیان دروغین بوده‌اند و با رعایت عدالت و انصاف در مراحل مختلف تحقیق و دادرسی به راحتی تشخیص می‌دهند ادعای مطرح شده واهی بوده به هیچ وجه رافع مسئولیت کیفری نخواهد بود.

کسی که به واقع در اثر مصرف مواد روانگردان یا مشروبات الکلی مسلوب‌الاراده شده یعنی قوه‌ی تشخیص خود را برای زمان محدودی از دست می‌دهد و مرتکب جرمی می‌شود اولاً قادر نیست با برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده نیت شوم خود را پیش ببرد و به سرانجام برساند ثانیاً در آن برهه‌‌ی زمانی که اراده‌ای از خود ندارد نمی‌تواند لذت‌های شهوانی را درک کند و از دستیابی به آن‌ها لذت ببرد. چنین افرادی در وهله‌ی اول ممکن است آسیب‌های جدی بخود وارد کنند یا بدون تسلط بر نقشه‌ی از پیش تعیین شده به جان یا اموال دیگران آسیب برسانند بی‌آنکه فهم و درک درستی از لذت‌های نفسانی و شهوانی داشته باشند. لذا با تدقیق در مصاحبه‌های انجام شده با این مرتکبان و با توجه به جزییات دقیقی که این شیطان‌صفتان از وقایع ارادی خود بیان می‌کنند اظهر من الشمس است که مرتکب به هیچ عنوان تحت تأثیر مصرف مواد مخدر Drugs یا روانگردان دست به عمل شنیع نزده بلکه در کمال خونسردی و با برخورداری از اراده سالم نقشه کثیف خود را مرحله به مرحله به اجرا گذارنده است. لذا به اهالی رسانه توصیه می‌شود در درج اخبار مربوط به جرائم مورد بحث، عباراتی مانند "مرتکب تحت تأثیر مصرف شیشه مرتکب جرم شده است" را با احتیاط و با علم به قوانین موضوعه استعمال کنند.

نهایتاً اینکه "حدود شرعی" یکی از انواع مجازات‌های چهارگانه در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی است که به صراحت ماده ۲۳۴ از قانون مزبور، حد لواط برای فاعل در صورت عنف یا اکراه، اعدام execution است. لذا بلاتردید این دست از شیطان Evil صفتان آرزوی زنده ماندن و تکرار اعمال شنیع خود را به گور خواهند برد شاید عبرتی باشد برای مرتکبان مشابه. اگرچه بررسی‌های دانشمندان حوزه جرم‌شناسی و تجربه‌های عینی و ملموس مؤید این مهم است که صِرف مجازات به تنهایی نمی‌تواند جنبه‌ی بازدارندگی داشته باشد بلکه برنامه‌ای منسجم و متکی به تحقیقات و پژوهش‌های علمی با بهره‌مندی از تخصّص جامعه‌شناسان، روانشناسان، جرم‌شناسان و دیگر متخصصان حوزه‌های فرهنگی و تربیتی می‌طلبد تا شانه به شانه‌ی اِعمال مجازات، جلوگیری از وقوع جرم چاره‌اندیشی شود.

کیوان داودیان ـ کارشناس حقوق

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

وقتی وارد خانه شدم شوهرم را با دختر 14 ساله همسایه در وضعیت بدی دیدم و ..! + عکس

ساناز در اتاق وکیل صحنه ای باورنکردنی دید و..!

عروس جوان، داماد 73 ساله را به خاطر مهریه به زندان انداخت!

نیمه شب در خانه مجردی 2 بچه پولدار نیاورانی چه گذشت؟ / پدرام را به تخت بسته بود و ..! + عکس

شوهرم وقتی 2 بچه را باردار بودم شهید شد / زن سوم یک مرد شدم و حالا بچه هایم شناسنامه ندارند! + عکس

مرد وحشی دختر 18 ساله را وقتی آخر شب از سینما خارج شد، به خلوتگاه شیطانی بردد و ..! + عکس

جزئیات جدید از عملیات سپاه ضد تروریستهای داعش در غرب کشور + عکس داعشی های دستگیر شده

مرگ جراح قاتل در سلول زندان / او همسرش را کشته بود + عکس

کیومرث شوهر صیغه ای مادرم را کشته است! + عکس

پایان شوم شوخی‌های غیراخلاقی‌ سیامک و کیارش در خانه مجردی زن تنها + عکس

خودکشی پسر درسخوان بخاطر شوخی کثیف همکلاسی هایش

آتش‌نشان ماسک اش را به زن جوان زابلی داد و خودش در میان دود و آتش گرفتار شد و ..! + عکس

خودکشی کارمند زن 28 ساله پس از خداحافظی تلخ از همکارانش

دوستم وقتی آمد من و زنش تنها بودیم، او زنش را بیرون فرستاد و مرا وحشیانه شکنجه‌ داد!

موتورسواران، راننده پژو را زیر پل ستارخان تهران کشتند + عکس

اولین عکس از داعشی ها دستگیر شده در غرب کشور

فوری / داعش وارد خاک ایران شد / سپاه وارد عمل شد

دستگیری یک دانشجوی دندانپزشکی به خاطر شیرین کاری / عادل فیلم را پخش کرد و ..! + فیلم و عکس

نقشه زن 24 ساله برای جویندگان کار

کدخبر: 351674 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟