ماسک‌های بازیافتی به جاده تبدیل می‌شود

روزانه حدود ۶.۸ میلیارد ماسک صورت یکبار مصرف در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد که مقادیر زیادی زباله تولید می‌کند. دانشمندان تلاش کردند تا با استفاده از برخی از این زباله‌ها در سنگدانه بتون بازیافتی (RCA) که از آوار ساختمان ساخته می‌شود مورد استفاده قرار گیرد. این مواد معمولا به‌عنوان بخشی از زیر طبقه، پایه، زیر پایه و آسفالتی است که لایه‌های یک جاده را تشکیل می‌دهند.

گروه تحقیق دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه این نوع بتن را آزمایش کردند که از غلظت‌های مختلف تکه‌های ماسک‌های جراحی (قسمت لایه‌های پلاستیکی غیر بافته‌شده) تشکیل‌شده بود. نتایج بررسی مشخص کرد که مخلوط ایده‌آل یک درصد تکه‌های ماسک صورت به همراه ۹۹ درصد RCA است که تحت آزمایش مطابق با استاندارد‌های مهندسی عمران برای استفاده به‌عنوان سه لایه پایه‌یک جاده کاربردی خواهد بود. علاوه بر این، گروه دریافت که افزودن مواد ماسک، شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری ترکیب RCA را بهبود می‌بخشد.

دکتر محمد صابریان، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: «این مطالعه اولیه امکان بازیافت ماسک‌های صورت یکبار مصرف را در جاده‌ها موردبررسی قرارداد و ما بسیار هیجان‌زده شدیم که متوجه شدیم این ماده نه‌فقط موثر است، بلکه دارای مزایای واقعی مهندسی نیز هست. ما امیدواریم که این تحقیق زمینه را برای تحقیقات بیشتر فراهم کند تا از طریق روش‌های کنترل خطرات بهداشتی و ایمنی در مقیاس گسترده کار و بررسی کنیم که آیا انواع تجهیزات محافظت شخصی (PPE) برای بازیافت مناسب هستند یا خیر.»

دانشمندان می‌گویند: اگر از مواد جدید آنان برای ساخت جاده دوبانده به طول یک کیلومتر (۰.۶ مایل) استفاده شود حدود ۳ میلیون ماسک استفاده می‌شود و از ۹۳ تن زباله برای رفتن به محل دفن جلوگیری می‌شود. واضح است که تدارکات جمع‌آوری این ماسک‌ها و تبدیل آن‌ها به مواد جاده‌ای، چالش دیگری است، اما گروه امیدوار است که مطالعه آن بتواند به آنان در ایجاد تغییر در نحوه مشاهده نتایج زیست‌محیطی همه‌گیری کمک کند.

پروفسور جی لی سرپرست این تحقیق می‌گوید: «ما می‌دانیم که حتی اگر این ماسک‌ها به‌درستی دفع شوند به محل دفن زباله می‌روند یا سوزانده می‌شوند. همه‌گیری کووید-۱۹ نه‌تن‌ها یک بحران جهانی بهداشتی و اقتصادی ایجاد کرده است بلکه تاثیرات چشمگیری بر محیط‌زیست داشته است. اگر بتوانیم برای حل مشکل گسترده زباله، اقتصاد مدور شکل دهیم، می‌توانیم راه‌حل‌های هوشمند و پایدار موردنیاز خود را توسعه دهیم.»

ماسک‌های بازیافتی به جاده تبدیل می‌شود

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 668092 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟