برخورد سیاره آپوفیس با زمین

به گزارش رکنا ، هزاران سیارک در فضا در حال گردش هستند که ناسا و سایر سازمان های مرتبط به دقت آن ها را تحت نظر گرفته اند. یکی از این سیارک ها که تقریبا هم اندازه برج ایفل است، آپوفیس (Apophis) نام دارد و احتمالا در سال 2068 تاثیر عمده ای روی زمین گذاشته و حتی ممکن است با آن برخورد کند.

دانشمندان موسسه نجوم دانشگاه هاوایی موفق به کشف پدیده شتاب یارکوفسکی (Yarkovsky Acceleration) روی سیارک آپوفیس شده اند. این نوع شتاب از یک نیروی بسیار ضعیف روی یک جسم که بر اثر تابش حرارتی غیر یکنواخت به وجود آمده، ناشی می شود. به بیان ساده تر، نور خورشید می تواند به مرور مسیر سیارک را تغییر دهد.

دانشمندان پیش از این معتقد بودند که احتمال برخورد آپوفیس به سیاره ما وجود ندارد. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهند که سیارک هر سال، حدود 170 متر از مدار گرانشی خود دور می شود و این موضوع احتمال برخورد سیارک با زمین را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

دانشمندان از سال 2004 آپوفیس را مورد مطالعه قرار داده اند و سال 2013 اعلام کردند که احتمال برخورد آن با سیاره ما تقریبا صفر درصد است. اما اخیرا گزارش شده که این سیارک در سیزدهم آوریل 2029 آنقدر زمین نزدیک می شود که حتی با چشم غیر مسلح نیز می توان آن را مشاهده کرد. سپس دانشمندان قادر خواهند بود تا مسیر حرکت سیارک را مورد بررسی قرار داده و درباره احتمال برخورد آن با زمین در سال 2068، بهتر و دقیق تر اظهار نظر کنند.

دانشمندان مدت هاست که در حال کار روی روش های مقابله با خطر احتمالی سیارک ها و جلوگیری از برخورد آن ها با زمین هستند. پروژه Dart (Double Astroid Redirection Test) ناسا یکی از همین روش هاست که به موجب آن یک فضاپیما با سرعت و زاویه خاص به سیارک برخورد داده می شود و آن را از مسیر منحرف می کند. عده ای از محققین اظهار داشته اند که در حال حاضر جای هیچ نگرانی نیست و علم تا سال 2068 آنقدر توسعه می یابد که بشر می تواند به طور قطع از برخورد سیارک آپوفیس به زمین جلوگیری کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 633057 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟