انفجار سی ان جی

به گزارش رکنا ، سی‌ان‌جی با فشرده‌سازی گاز طبیعی به‌صورت خام ایجاد می‌شود به گونه‌ای که حجمی که اشغال می‌کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می‌کند. گاز طبیعی عمدتاً از متان تشکیل می‌شود و از چاه‌های گاز طبیعی، چاه‌های نفتی و فراوری زباله‌ها (بیوگاز) تولید می‌شود.

سی‌ان‌جی هم در خودروهای بنزین‌سوز که موتور آنها برای استفاده از سی‌ان‌جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصا سی‌ان‌جی سوز (OEM)ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸ میلیون خودرو سی‌ان‌جی فعال بوده‌اند.

ایران بزرگترین ناوگان خودروهای سی‌ان‌جی سوز را در دنیا با ۳٫۵ میلیون در اختیار داشته‌است. پاکستان و آرژانتین با بیش از دو میلیون و برزیل، چین و هند با بیش از یک و نیم میلیون خودروی سی‌انجی‌سوز در رتبه‌های بعد قرار دارند.

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می‌توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (۱۳۰)، افزایش راندمان ۱۵ درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاه‌های سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخشهای متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (به دلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خوروهای تبدیلی، از معایب استفاده از این سوخت می‌باشد.

چگالی انرژی سی‌ان‌جی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایع‌شده و ۲۵ درصد گازوئیل است. یعنی سی‌ان‌جی در حجم مساوی یک‌چهارم گازوییل انرژی تولید می‌کند.

ده کشور برتر

با بزرگترین ناوگان خودروهای سی‌ان‌جی - ۲۰۱۳

(میلیون دستگاه)

رتبه کشور

ناوگان

ثبت شده

رتبه کشور

ناوگان

ثبت شده

۱  ایران ۳٫۵ ۶  چین ۱٫۵۰
۲  پاکستان ۲٫۷۹ ۷  ایتالیا ۰٫۸۲
۳  آرژانتین ۲٫۲۸ ۸  کلمبیا ۰٫۴۶
۴  برزیل ۱٫۷۵ ۹  ازبکستان ۰٫۴۵
۵  هند ۱٫۵۸ ۱۰  تایلند ۰٫۴۲
جمع جهانی = ۱۷/۲۵ میلیون خودروی گاز طبیعی
 

علل انفجار گاز سی ان جی از نگاه کارشناسان

کارشناسان معقتد هستند : متاسفانه انفجار خودرو‌های CNG به دلیل غیر استاندارد بودن، نداشتن معاینه فنی خودرو‌های گازسوز و یا استفاده از مخازن پوسیده رخ داده است.

در واقع این موضوع مربوط به خودرو‌های تبدیل شده غیرمجاز و یا با مخازن دستکاری شده است.

حوادث رخ داده در این حوزه مربوط به تبدیل غیراستاندارد در مراکز غیرمجاز است و اگر تبدیل به روش صحیح و استاندارد انجام شود، هیچ خطری متوجه خودرو‌های گاز‌سوز نخواهد بود و تا امروز به هیچ وجه خودرو‌هایی که در کارخانه به دوگانه سوز تولید شده و یا در مراجع و کارگاه‌های رسمی و تأیید شده تبدیل شده اند، حادثه‌ای رخ نداده است.

رانندگان توجه کنند

رانندگان باید توجه داشته باشند که حتما باید برای تست و معاینه فنی خودرو خود بخصوص خودور‌های دوگانه اقدام کنند چرا که این موضوع بسیار مهم و خطرناک است، به طور مثال خودرو‌هایی که ۱۲ سال از عمر مخزن آن می‌گذرد رانندگان باید برای تعویض و تست مخزن خودرو اقدام کنند.

 شرایط مخازن سی ان جی

مخازن CNG باید یکپارچه ساخته شود و هرنوع دستکاری آن‌ها منجر به انفجار می‌شود. این مخازن در دمای ۱۱۰۰ درجه و با ضخامت یک سانتیمتری و با ورق خاصی رول می‌شود تا بتواند در مقابل فشار سوخت گاز، ظرفیت کافی را داشته باشد.

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور تصریح کرد: اگربه هر دلیل ضخامت و یکپارچگی بدنه مخزن با دستکاری‌ها و برشکاری ها، تحت تأثیر قرار گیرد، بروز انفجار از همان نقطه برشکاری شده، طبیعی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 621046 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟