2 پدیده نجومی را فردا مشاهده کنید + عکس

به گزارش رکنا ، کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: پنج شنبه این هفته موقعیت خوبی برای شهروندان است تا دو پدیده نجومی را رصد کنند.

مرتضی بارونی با بیان اینکه سالانه بارش‌های شهابی زیادی وجود دارد، اظهار کرد: بارش‌های شهابی حاصل عبور باقیمانده اجرام مختلف آسمانی به خصوص سیارک‌ها و دنباله‌دارها هستند. زمانی که دنباله‌دارها به خورشید نزدیک می‌شوند، ذراتی از خود بر جای می‌گذارند که دنباله آن‌ها را ایجاد می‌کند.

وی افزود: این ذرات می‌تواند در مواقع مشخصی از سال که زمین از آن نقطه عبور می‌کند، موجب ایجاد بارش‌های شهابی شود. در این مواقع خط‌های نور حاصل از شهاب‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

باران شهابی

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطر نشان کرد: بارش شهابی جباری یا شکارچی یکی از این بارش‌های شهابی است که در ماه مهر و آبان اتفاق می‌افتد. این بارش شهابی معمولاً در اواخر مهرماه به اوج خودش می‌رسد و مردم می‌توانند روزهای آخر هفته جاری شاهد آن در آسمان باشند.

بارونی ادامه داد: همه بارش‌های شهابی بر اساس کانون بارش یعنی صورت فلکی که به ظاهر شهاب‌ها در آسمان از آن سمت می‌آیند نامگذاری می‌شود.

با غروب ماه شانس دیدن شهاب‌ها بیشتر می‌شود

وی تصریح کرد: نقاط مختلف آسمان با صورت فلکی‌های متفاوتی نامگذاری شده است. کانون بارش شهابی جباری یا شکارچی، صورت فلکی جباری یا همان شکارچی است و به همین علت به این بارش شهابی، جباری یا شکارچی گفته می‌شود. این صورت فلکی یکی از صورت فلکی‌های بزرگ فصل زمستان است و می‌توان آن را به خوبی در شب‌های زمستان مشاهده کرد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: با غروب ماه، آسمان تاریک‌تر شده و شانس دیدن شهاب‌ها بیشتر می‌شود. زمان مناسب‌تر برای رصد این شهاب‌ها از نیمه شب تا نزدیکی صبح است، زیرا در این بازه زمانی آسمان شهرها تاریک‌تر، کانون بارش نسبت به افق بالاتر و تعداد شهاب‌ها بیشتر است. علاوه بر این در این زمان ماه نیز غروب کرده است؛ البته قدرت بارش شهابی جباری و تعداد شهاب‌های آن کمتر از بارش شهابی برساوشی است.

بارونی بیان کرد: مهم است که آسمان تاریک باشد، زیرا هرچه آسمان تاریک‌تر باشد، شانس دیدن شهاب‌های کم‌نورتر بیشتر می‌شود. با اینکه در شهر نیز می‌توان شهاب‌ها را دید، اما اگر بتوان به مناطق بیرون شهر رفت، شانس رصد شهاب‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: راحت بودن فرد هنگام رصد آسمان موجب می‌شود که تعداد بیشتری شهاب مشاهده کند، زیرا مدت زمان طولانی باید به آسمان نگاه کرد. در این صورت معمولاً گردن رصدگر خسته می‌شود و ممکن است نتواند به طور مداوم به آسمان نگاه کند. به همین دلیل توصیه می‌شود صندلی خوابیده‌ای در اختیار فرد باشد تا بتواند به راحتی به آسمان نگاه کند.

مقارنه ماه، مشتری و زحل

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: پنج شنبه این هفته شهروندان می‌توانند دو تا سه ساعت بعد از غروب خورشید و زمانی که آسمان تاریک شد این پدیده نجومی را مشاهده کنند. در این زمان ماه در موقعیت خوبی قرار دارد؛ وقتی فرد ماه را در آسمان پیدا کرد می‌تواند در قسمت بالایی ماه، دو جرم پرنور را نظاره کند که جرم سمت راست ماه سیاره مشتری و جرم سمت چپ ماه، سیاره زحل است.

بارونی اظهار کرد: مقارنه ماه، مشتری و زحل بدین معناست که این دو سیاره از نظر ظاهری در آسمان نزدیک به ماه قرار می‌گیرند. این پدیده تا چند ساعت بعد از غروب آفتاب قابل رصد است و بعد از چند ساعت ماه و سیارات غروب می‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 618738 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟