برای یافتن مسیر عدالتخواهی و مبارزه با ستم احیای اربعین ضروری است

اربعین / به گزارش رکنا، امامت در مذهب تشییع جریانی نیست که تنها یک رهبر اجتماعی و سیاسی باشد و تا زمانی که در این عالم حضور دارد، ایشان را تجلیل کنیم و در بیعت با ایشان باشیم و تبعیت از ایشان را به عنوان فرق تبعیت از حاکم معنا می کنیم بلکه امامت یک فرهنگ است و پیوند ما با امام در زمان حیات و بعد از حیات ایشان ادامه دارد چون مساله شخص امام نیست بلکه فرهنگی است که برای جامعه به ارمغان می آورد و از آن فرهنگ به عنوان فرهنگ تعالی بخش و پیشرو و فرهنگی که آرمان ها را محقق یا حرکت ما را به سمت آرمان ها جهت می دهد، یاد می کنیم. بنابراین پیام اربعین این است که بعد از امام نیز پیوند خود را با ایشان برقرار کنیم و بهره مندی از آموزه های حضرت را پس از ایام شهادت یا از دست دادن ایشان تداوم ببخشیم.

امام حسین(ع) شخصیت جامعه اسلامی را به خودشان بازگرداند

وی در ادامه به اربعین حسینی و پیام های نهفته در آن اشاره کرد و گفت: فداکاری که امام حسین(ع) انجام دادند و راهی که حضرت به خاطر آن شهید شدند، در حادثه اربعین نشان داده شد، امام حسین(ع) شخصیت جامعه اسلامی را به خودشان بازگرداند لذا جامعه باید شخصیتی که امام حسین(ع) برای زنده شدن آن تلاش کرد را تداوم ببخشد.

امام حسین(ع) به ما آموخت برای احیای ارزش ها باید از خود گذشت

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود: در تحولات ۵۰ سال پس از ارتحال پیامبر(ص) به تدریج روح حماسه، شهامت، ایثارگری و دغدغه مندی نسبت به ارزش ها در جامعه به حاشیه رفت یا حتی مُرد. اقدامی که امام حسین(ع) انجام داد این بود که باید برای احیا و باقی ماندن ارزش ها تلاش کرد ولو اینکه این ارزش ها به قیمت از دست رفتن جان و حتی جان ها، مال، اسارت و در فشار قرار گرفتن خانواده باشد.

امام حسین(ع) به دنبال زنده کردن شخصیت جامعه اسلامی بودند

مدیر حوزه های علمیه خواهران ضمن تأکید بر دریافت متفاوت پیام اربعین، از بُعد جدیدتری این آموزه ها و پیام ها را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: مراسم اربعین حسینی و زیارت حضرت و حتی مانند امروز حرکت توفنده مردم به سمت امام حسین(ع)، نماد این است که ما پیام حضرت که احیای شخصیت جامعه اسلامی بود را دریافت کردیم. امام حسین(ع) به دنبال زنده کردن شخصیت جامعه اسلامی بودند و ما هم به تبعیت از حضرت همچنان خود را تابع ایشان می دانیم و در همان مسیر حرکت می کنید و این پیام ایشان را به نسل ها و عصرهای دیگر منتقل می کنیم.

وی با توجه به اینکه امسال مراسم پیاده روی اربعین حسینی برگزار نمی شود، ابتکار عمل در این زمینه را ضروری دانست و گفت: رفتن به سمت امامزاده ها و افراد یا اشخاصی که در مسیر امام حسین(ع) جان خود را دادند و این فرهنگ را احیا کرده اند البته با رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند امسال جایگزینی برای مراسم پیاده روی باشد.

امسال اربعین را به نحو دیگری در زندگی شیعه و پیروان مکتب اهل بیت(ع) احیا کنیم

وی افزود: در گذشته پیش از اینکه راه کربلا باز شود، در ایران به گونه های مختلف مراسم اربعین را برگزار می کردیم، به این ترتیب که به سمت هر مکانی که نمادی از اهل بیت(ع) یا شخصیت هایی وجود داشت که در مسیر امام حسین(ع) جان خود را از دست دادند، حرکت می کردیم و به عزاداری می پرداختیم، در واقع اظهار ارادت به امام حسین(ع) را با اظهار اردات به یکی از نوادگان ایشان انجام می دادیم. به نظرم امسال هم که به دلیل شیوع بیماری امکان رفتند به مراسم پیاده روی اربعین نیست، شرایط مانند دوره رژیم بعث است که امکان زیارت امام حسین(ع) را نداشتیم لذا چاره ای نیست مگر اینکه این نماد را به نحو دیگری در زندگی شیعه و پیروان مکتب اهل بیت(ع) احیا کنیم.

روح عدالتخواهی ماهیت قیام امام حسین(ع) را تشکیل می دهد

مدیر حوزه های علمیه خواهران در پاسخ به این پرسش که به چه دلایلی بزرگان دین بر زیارت امام حسین(ع) و مراسم اربعین حسینی تأکید کردند؟ گفت: تصور من این است که بزرگان ما به این نتیجه رسیده اند که برپایی یک جامعه متکامل به این است که «عدالت خواه» باشد و هر نوع و هر جلوه ای از جلوه های ستم را به حاشیه براند و مردم انگیزه های خود را در این خلاصه کنند که قسطی را در جامعه برپا کنند و به دنبال عدالتخواهی باشند چون روح عدالتخواهی ماهیت قیام امام حسین(ع) را تشکیل می دهد که خلاصه و عصاره زحمات همه کتب آسمانی و انبیاست.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به آیه «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» اشاره و تصریح کرد: تلاش همه انبیا، ائمه اطهار و کتب آسمانی این بود که مردم برای اجرای عدالت به پا خیزند؛ امام حسین(ع) در شرایط پیچیده جامعه که با رنگ و بوی دین، عدالت زمین خورده بود و ستمگری به جای عدالت به میدان آمده بود، برای مقابله با ستم و در مسیر عدالت قیام کرد.

امام حسین(ع) نماد نمایان ساختن عدالت پیچیده و نشان دادن ستم پیچیده در شرایط سخت است

وی گفت: گاهی تشخیص عدل و ستم پیچیده می شود، اما امام حسین(ع) نماد نمایان ساختن عدالت پیچیده و نشان دادن ستم پیچیده در شرایط سخت است. کسانی به نام امیرالمومنین و گروهی به نام مومن و مسلمان عدالت را به چالش کشیده بودند و خود، آسیب عدالت بودند، امام حسین(ع) در این شرایط وارد میدان شد و مساله قیام خود را مطرح کرد و چون جامعه آسیبی که می بیند از ستم پیچیده و شرایط شبهه ناک است، امام حسین(ع) چهره مشعشع عدالت خواهی در شرایط پیچیده است لذا علمای ما توصیه دارند که حفظ جریان عاشورا، اربعین حسینی و زیارت امام حسین(ع) برای دریافت و زنده نگاه داشتن پیام حضرت ضروری است. این مساله دقیقاً با آسیب هایی که ممکن است جامعه با آن مواجه شود، پیوند دارد و برای رهایی از آسیب ها و آفت هایی که جامعه دینی ممکن است متوجه آن شود باید مساله عاشورا و فرهنگ عاشورا و اربعین و فرهنگ اربعین احیا شوند.

اگر جامعه، عدالت خواهی را به عنوان بخشی از هویت دینی خود بشناسند، عاشورا همیشه زنده خواهند ماند

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به منظور جاری و ساری بودن پیام اربعین حسینی در طول زندگی توجه به دو نکته را ضروری دانست و اظهار کرد: اول اینکه باید روح حماسه را دائم در زندگی مردم زنده نگاه داریم، اگر روح حماسه و شهامت در مردم باشد و مردم شخصیت خود را بالاتر و والاتر از این ببینند که ستم ها را تحمل یا توجیه کنند؛ تا زمانی که جامعه چنین بلوغی را داشته باشد، می توانیم اهداف خود را به خوبی تعقیب کنیم بنابراین باید در جامعه روح حماسه زنده باشد، باید مصداق شخصیت معنوی جامعه به طور جد مشخص باشد و همه تلاش ها به سمتی برود که جامعه، عدالت خواهی را به عنوان بخشی از هویت دینی خودشان به خوبی بشناسند، اگر این اتفاق رخ دهد، عاشورا و پیام عاشورا همیشه در میان ما زنده خواهند ماند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 613265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟