نذری سرخ برای نجات زندگی

به گزارش رکنا، محرم ۱۴۴۲ فرا رسیده T بیرق‌های سیاه از هیات‌ها، تکیه‌ها و حسینیه‌های شهر بالا رفته‌اند و زیر آفتاب نیمه‌جان شهریور می‌درخشند.

عزاداران محرم در گوشه و کنار شهر در حال آماده شدن برای عزاداری تاسوعا و عاشورا هستند اما امسال شیوع کرونا تغییراتی را در نحوه عزاداری وارد کرده است، حالا هیات‌ها و حسینیه‌های خراسان جنوبی برای رعایت سلامت مردم ترجیح می‌دهند غذای خشک توزیع کنند، هزینه چای و قند را به دست نیازمندان برسانند و اگر فضای باز مناسبی برای عزاداری ندارند، مراسم عزاداری را به صورت مجازی برگزار کنند.

با وجود ویروس منحوس کرونا، محرم سال ۱۴۴۲ غریب‌ترین محرمی است که ایرانیان تجربه‌اش می‌کنند. تجربه‌ای جانسوز که عزاداران حسینی (ع) با روش‌های ابتکاری در تلاشند از تلخی‌اش کم کنند. دیگر از دسته‌های عزا در خیابان‌های شهر خبری نیست. هیئت‌دار‌ها هم برای حفظ سلامت عزاداران، از کسی نخواسته‌اند دسته‌ای راه بیندازد و نوحه سر بدهد. نذرداران محرم هم می‌ترسند با دادن نذری جان عزاداری به خطر بیفتد و آنگاه سید و سالار شهیدان از کارشان مکدر شود. اما مگر می‌شود محرم را بدون نذری و ادای دین از سر گذراند.

هر عزادار و شیعه عاشق سیدالشهدا (ع) و خاندان پاک حضرت به هر نیتی نذری را در این ایام ادا می‌کنند، اما در این ایام کرونایی برخی هم در راستای افزایش سلامت جامعه و نجات جان بیماران، نذر‌های خاص خود را دارند و یکی از این نذر‌ها اهدای خون در ایام ماه محرم تا اربعین حسینی است که معتقدند اهدای قطراتی از خون، زندگی را به جریان می‌اندازد و جانی دوباره به بیماران می‌بخشد، شاید بهترین نوع نذر، اهدای زندگی از طریق اهدای خون باشد.

هدیه سرخ برای نجات بیماران در محرم حسینی

جلالی که سراپا سیاه‌پوش است و ماسک سیاهی هم به صورت زده است و برای ادا کردن نذرش راهی را انتخاب کرده که خیر و سلامتی مردم در آن است، گفت: کار خیر که فقط مادی نیست بلکه می‌توان با نذر خون جان انسان‌های گرفتار بیماری را نجات دهیم.

او افزود: در دین اسلام و فرهنگ ما همواره به ایثار و انفاق سفارش شده است و چه بهتر که در این روز‌های محرم حسینی این ایثار از جنس اهدای خون باشد تا سلامتی را به بیماری هدیه کنیم بخصوص در حال حاضر نیاز است که مردم نوع دوست بیش از هر زمان دیگری برای اهدای خون اقدام کنند.

جلالی با بیان اینکه زنان هر چهار ماه یک مرتبه و مردان هر سه ماه یک بار می‌توانند خون اهداکنند، عنوان کرد: یک اهدا کننده باید به طور منظم ورزش کند و تغذیه مناسبی داشته باشد.

اهدای زندگی به بیماران

قاسمی نیز ۱۵ سال است تجربه اهدای خون دارد. او در این سال‌ها حدود ۳۰ بار خون اهدا کرده است. می‌گوید: کسی که دغدغه اجتماعی دارد می‌داند، بیماران سرطانی، پیوند عضو، زنان هنگام زایمان و تصادفات منجر به جرح روی تخت‌های بیمارستانی چندین بار در روز نیازمند دریافت خون هستند و چشم‌شان به خون‌های اهدایی مردم است. این اهداکننده خون از بیماران بهبود یافته کووید۱۹ نیز می‌خواهد برای اهدای پلاسمای خون شان به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

او درباره اینکه چه انگیزه‌ای یک اهداکننده خون را در این روز‌ها به پایگاه‌های انتقال خون می‌کشاند، افزود: از همه کسانی که واجد شرایط هستند و حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال دارند، تقاضا می‌کنم خون اهدا کنند.

به گفته این اهداکننده مستمر خون هیچ گونه تهدیدی نسبت به خطر آلوده شدن به ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون وجود ندارد چرا که همه مسائل بهداشتی رعایت می‌شود ضمن اینکه کرونا نباید ما را نسبت به بیماران غافل کند.

حق با این شهروند نیکوکار بیرجندی است، اینجا در پایگاه انتقال خون بیرجند پرسنل همگی ماسک و دستکش دارند و علاوه بر این اهداکننده‌ها با فاصله بیش از ۲.۵ متری از هم خون می‌دهند و اجازه هیچ نوع ازدحام و تجمعی هم در پایگاه‌های خون داده نمی‌شود.

فضای داخل پایگاه انتقال خون به دلیل حفظ ایمنی بیماران مدام ضدعفونی می‌شود. پرستار بعد از هر مراجعه کننده ای، تخت‌ها و صندلی خونگیری را با محلول ضدعفونی می‌کند. پرستار‌ها می‌گویند، مرتب مورد ارزیابی سلامت قرار می‌گیرند و آموزش‌های لازم را در خصوص ایمنی بیماران فرا گرفته اند. اجازه هیچ گونه ازدحام و ایجاد صف‌های طویل در پایگاه‌های انتقال خون داده نمی‌شود و هیچ خطری اهدا کننده‌ها را تهدید نمی‌کند.

علیزاده هم جوانی ۲۷ ساله است که به همراه یکی از دوستانش به پایگاه انتقال خون بیرجند مراجعه کرده است. معتقد است کمتر کسی است که با چنین نذری مخالفت کند. هر چه باشد محرم است و کربلا و خون به ناحق ریخته شده‌ای که در غمش سال‌هاست عزاداریم. پیشنهاد نذر خون را که در فضای مجازی دیدیم، داوطلب اهدای خون شده ایم.

پویش نذر پلاسما در ماه محرم

امسال علاوه بر نذر اهدای خون، بهبود یافتگان از کرونا نیز می‌توانند پلاسمای خود را به منظور نجات و درمان مبتلایان به کرونا اهدا کنند. بهبود یافتگان کرونا در پلاسمای خود پادتن ضد ویروس دارند که برای نجات بیماران مبتلا مفید است. متخصصان می‌گویند تنها روش قابل اعتماد و در دسترس برای درمان بیماران کووید ۱۹ استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا و تزریق آن به افراد مبتلاست.

بر اساس استاندارد‌های جهانی بهبودیافتگان کرونا، یک ماه بعد از بهبودی و با توجه به شرایط بالینی بیمار، می‌توانند خون یا پلاسمای خود را اهدا کنند. اهدای پلاسما با روشی به نام «پلاسما فرزیس» انجام می‌شود؛ در این روش اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما را اهدا می‌کند و بقیه سلول‌های خونی به اهداکننده بازگردانده می‌شود.

نذر خون در خراسان جنوبی تا پایان صفر ادامه می‌یابد

میری مقدم مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه نذر خون چندسالی است که در کشور و در مراکز خونگیری در حال انجام است و تا پایان صفر ادامه می‌یابد، گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و کمبود ذخایر خونی و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، سازمان انتقال خون امسال به شکلی ویژه‌تر پویش نذر خون را اجرا می‌کند.

او با اشاره به اینکه پنج مرکز خونگیری استان در شهرستان‌های بیرجند، طبس، قاین و فردوس آماده خونگیری از مردم در ماه محرم و صفر هستند، افزود: امسال نیز نذر پلاسما را درکنار نذر خون خواهیم داشت که مختص بهبود یافتگان کرونا درنظر گرفته شده است.

میری مقدم بیان کرد: پویش نذرخون امسال با همکاری هیئات مذهبی استان و به ویژه شهر بیرجند در حال انجام است تا افرادی که نذر کرده‌اند در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان خون اهدا کنند، در طول ماه محرم و صفر این کار خیر و خداپسندانه را انجام دهند

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبیتصریح کرد: دو مرکز خونگیری شهرستان بیرجند و مراکز قاین و طبس هر روز و مرکز خونگیری فردوس روز‌های یک شنبه و چهارشنبه هر روز از ساعت ۸ تا ۱۲ میزبان مردم استان برای خونگیری هستند.

او با تاکید بر اینکه مرکز خونگیری میدان جانبازان بیرجند در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در نوبت صبح و عصر فعال خواهد بود، ادامه داد: به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه نوبت دهی اینترنتی خون به آدرس https://nobatdehi.ibto.ir/ با شرکت در طرح نذر خون، زمان و ساعت دلخواه خود را انتخاب و بدون انتظار در مراکز انتقال، خون اهدا کنند.

میری مقدم از بهبودیافتگان کرونا در استان که یک ماه از بهبودی کامل آن‌ها گذشته است، خواست تا برای اهدای پلاسما با شرکت در طرح شکرانه سلامت به مرکز اهدای خون بیرجند مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی از کاهش آمار مراجعه اهداکنندگان در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در استان به تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی منفی نیاز داریم.

او تاکید کرد: تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در مراکز انتقال خون با حساسیت زیاد انجام می‌شود؛

و اما...

نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است، اما امسال با توجه به شرایط ویژه ماه‌های محرم و صفر باید اهدای خون به بیماران را در اولویت نذورات خود قرار دهیم. همچنین با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی و فردی بر دوش تک تک مردم است، افرادی که پیش از این بیمار کرونایی بوده و بهبود پیدا کرده اند چه خوب است نسبت به اهدای پلاسمای خود اقدام کنند و به نجات جان بیماران بشتابند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 600114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟