پرهیز از سفر مسئولیت اجتماعی است / آخر هفته مسافرت نروید

سفر / یک کارشناس مدیریت بحران، سفر را به عنوان عاملی موثر در تشدید بحران کرونا معرفی کرده و معتقد است که در روزهای اوج کرونا پرهیز از سفر مسئولیت اجتماعی یک شهروند در قبال جامعه خود است.

به گزارش رکنا، احمد صادقی، با بیان اینکه نباید صرفا بحران را در حوزه زلزله و حوادث و مخاطرات طبیعی ببینیم، گفت: امروز بیماری کرونا و شیوع آن تبدیل به یک بحران شده که تمام جهان را به تکاپو انداخته است و کشورهای مختلف تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا هرچه زودتر راهکاری برای خلاصی از این بحران پیدا کنند. اما واقعیت این است که همچنان راهکاری قطعی برای درمان بیماری کووید۱۹ و مقابله با کرونا ویروس پیدا نشده و تمام آنچه که تاکنون درباره واکسن و ... گفته شده هم اجرایی نشده است. به نظر هم نمی رسد با توجه به تجربیات علمی تا یکسال آینده امکان استفاده از واکسن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: پس در این شرایط بهترین اقدام برای مقابله با بحران کرونا پیشگیری است و پیشگیری هم یعنی خود را در معرض کرونا قرار ندهیم. راهکارها ساده است و بارها گفته شد اما متاسفانه به دلایل مختلفی این موضوع از سوی برخی از افراد جدی گرفته نمی‌شود. در این شرایط نباید دراجتماعات شرکت کرد و اگر افراد به سبب موقعیت شغلی یا کارهای ضروری باید در جامعه حضور داشته باشند حتما باید از ماسک استفاده کنند.

بعضی ماسک می زنند اما به سفر می روند

مشاور شهردار تهران در مدیریت بحران با اشاره به نقش سفر در شیوع کرونا گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از شهروندان موضوعاتی نظیر استفاده از ماسک و .. را رعایت می‌کنند اما نسبت به سفر توجه کافی را ندارند. این یک واقعیت است که سفر احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و متاسفانه این ابتلا به کرونا نیز هم به خود فرد و هم به جامعه آسیب می زند. پس اقدام برای پرهیز از سفر و در مجموع هر اقدامی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در شرایط فعلی مسئولیت اجتماعی است که یک شهروند در قبال جامعه‌اش و نیز کادر درمان دارد.

صادقی با بیان اینکه کلانشهرها و شهرهای توریستی بیشترین آسیب را از کرونا می‌بینند، اظهارکرد: تصور کنید یک نفر به سفر برود و حتی آنطور که برخی ادعا می‌کنند تنها به ویلا یا ملک شخصی خودشان در استان مقصد رفته و ترددی ندارند. آیا این افراد در یک خودرو حضور نخواهند داشت؟ خودرو فضای بسته است که اگر یک نفر ناقل بی علامت باشد می‌تواند به دلیل چندین ساعت حضور مداوم در مسیر و در فضای بسته آن را به دیگران منتقل کند. آیا این افراد در طول مسیر به سرویس بهداشتی مراجعه نخواهند کرد و اگر به دلیل ترافیک و افزایش زمان سفر مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی شوند، چه خواهند کرد؟

وی ادامه داد: فرض بگیریم فردی تمام این موارد را رعایت کند، ممکن است از عوارضی عبور کند. در شهر مقصد برای خرید یا بنزین زدن از خانه خارج شود و ... آیا در تمام این موارد می‌توان مطمئن بود که همه چیز مرتب است و احتمال ابتلا به کرونا وجود ندارد؟ ضمن اینکه متاسفانه مقصد اکثر مسافرت های کوتاه مدت در کشور شمال است. طوری که حتی پلیس نیز اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد ترددهای جاده‌ای مربوط به جاده‌های شمالی بوده است. این تراکم جمعیت در استان‌های شمالی خطر ابتلا را به شدت افزایش می‌دهد و نتیجه اش می‌شود افزایش شدت بحران کرونا در کشور.

این کارشناس مدیریت بحران اضافه کرد: حالا یک احتمال را هم در نظربگیریم که اگر خدایی نکرده در این بین تصادفی هم رخ بدهد و این یعنی آسیب جانی به شهروندان، فشار مضاعف به کادر درمان و افزایش احتمال ابتلا به کرونا به دلیل حضور فرد و نزدیکانش در مراکز درمانی.

رییس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه نرفتن به سفر مسئولیت اجتماعی و وظیفه هر فرد در قبال جامعه خود است، اظهارکرد: برای مقابله با بیماری کرونا در کنار مسئولان مردم هم باید مواردی را رعایت کنند و من فکر می‌کنم اگر هر فردی به مسئولیت اجتماعی خود در برابر کرونا عمل کند، خیلی زودتر از آنچه که پیش بینی می شود بتوان بحران این بیماری را پشت سر بگذاریم. این روزها زمان سفر نیست و امیدوارم مردم این نکته را مورد توجه قرار دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 593495 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟