۱۵ باغ شهر به تملک شهرداری درآمده است

بوستان / علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ ها و فضای سبز شهر تهران، درباره جزئیات این موضوع به شهر گفت: در سال‌های اخیر حفظ، تملک و تبدیل باغات به بوستان‌های شهری از اولویت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران بوده که از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا در دوره جدید مدیریت شهری از سال ۱۳۹۶ می توان به تملک ۱۵ قطعه باغ و اراضی مشجر در مناطق ۷، ۸، ۲، ۱۱، ۱۳،۱۴، ۱۷ به مساحت تقریبی ۱۱ هکتار اشاره کرد.

به گزارش رکنا، او افزود: در تملک باغات و اراضی مشجر اهداف مهمی دنبال می‌شود. در این راستا در وهله نخست هدف از این تملک حفاظت از میراث طبیعی شهر تهران و حفظ باغات و اراضی مشجر بوده و در گام بعدی توزیع مناسب فضای سبز بویژه در مناطق کم برخوردار، ساخت بوستان در محلات فاقد بوستان و کم برخوردار و همچنین حفظ کاربری باغات و فضای سبز در طرح تفصیلی مد نظر قرار دارد.

مختاری بیان کرد: با تلاشهای صورت گرفته جهت توسعه فضای سبز در شهر تهران اکنون به‌طور متوسط سرانه فضای سبز درون شهری تهران به میزان ۳۳/۱۶ متر مربع به ازای هر نفر بوده و سرانه فضای سبز برون شهری تهران به میزان ۵۱/۲۴ متر مربع به ازای هر نفر است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره شناسایی سایر باغ‌های شهر تهران بیان کرد: ۱۸ قطعه دیگر از اراضی مشجر و باغات شهر تهران در مناطق مختلف با الویت مناطق کم برخوردار شناسایی شده که در مراحل ارزیابی و توافق با مالکان قرار دارد. این باغ‌ها در مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۷ شناسایی و تعیین اولویت شده که مراحل ارزیابی و توافق با مالکان آنها در دست انجام است. در حال حاضر هم بوستان‌های دیگری همچون بوستان وثوق الدوله در منطقه ۱۴، بوستان زندگی منطقه ۱۲، فاز اول بوستان چهارباغ در منطقه ۳، بوستان گلها در منطقه ۲ و ... در دست انجام است.

ساخت 15 باغ شهر در سال 98 در تهران

او افزود: با این حال در سال ۱۳۹۸ با تمام مشکلات و محدودیت های موجود حدود ۱۵ بوستان در شهر تهران ساخته شد که از جمله این بوستان‌ها می‌توان به بوستان بانوان «مرضیه حدیدچی» واقع در منطقه ۴ به مساحت ۳۵ هکتار و بوستان «پدر» به مساحت ۱/۱ هکتار در منطقه ۲ (که یکی از باغات خریداری شده بوده است) که راساً توسط سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران ساخته شده، اشاره کرد.

مختاری درباره روند شناسایی و توافق برای تبدیل باغ‌ها به بوستان عمومی گفت: شناسایی این باغات بر اساس شاخص های ارزیابی ویژه ای صورت می گیردکه بر این اساس باغات و اراضی مشجر و موارد پیشنهادی دیگر ابتدا توسط مناطق مربوطه به کمیته ای که به‌منظور تعیین اولویت تملک اراضی مورد اشاره تشکیل شده است اعلام شده، سپس باغ مورد نظر با توجه به شاخص های در نظر گرفته شده از جمله نوع زمین، وضعیت منطقه و محله از نظر برخورداری از فضای سبز، پهنه و کاربری زمین، معارضان و ... بررسی و امتیاز بندی می‌شوند و املاکی که حدنصاب لازم را دارا باشند به سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران معرفی شده تا مراحل ارزیابی ملک و توافق با مالکان انجام پذیرد، در مرحله بعد و در صورت توافق بامالکان ملک خریداری و به بوستان عمومی تبدیل خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 593417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟