به گزارش رکنا، خوازو کارلوس مارتینز پیانیست مشهور برزیلی که بر اثر درد‌های ناشی از یک بیماری دژنراتیو دیگر قادر به نواختن نبود و تنها به عنوان رهبر گروه ارکستر فعالیت می‌کرد، توانست پس از دو دهه در ۷۹ سالگی به کمک یک دستکش جادویی بار دیگر نواختن را آغاز کند.

پیانیست و رهبر موسیقی کلاسیک برزیلی، پس از ۲۴ عمل جراحی در تلاش برای متوقف کردن درد‌های ناشی از یک بیماری دژنراتیو و یک سری حوادث، در مارس گذشته بازنشسته شد.

اما از روز‌های پایانی سال ۲۰۱۹، او توانست با دستکشی که مخصوص او ساخته شده بود، نواختن را شروع کند؛ پیش از این او فقط گاهی اوقات می‌توانست با انگشتان دست خود آهسته آهنگی را اجرا کند. این پیانیست از دست دادن دستهایش را به جسدی تشبیه می‌کند که در قفسه سینه او وجود داشت و هرگز دفن نشد.

مشکلات سلامتی مارتینز به سال ۱۹۶۵ برمی گردد. آسیب دیدگی عصبی در بازوی او در یک مسابقه فوتبال در نیویورک به وی وارد شده و موجب شد تا او دیگر نتواند پیانو بنوازد؛ اما حتی دوستانش انتظار داشتند که آخرین عمل جراحی، پایان روز‌های او روی نیمکت پیانو را رقم بزند.

مارتینز ۷۹ ساله، برای دهه‌ها معتبرترین پیانیست برزیل بود، اما بیماری ناگهانی دژنراسیون از سال ۱۹۹۸ توانایی او را برای نواختن از بین برد. اما حالا با این دستکش مخصوص می‌تواند دوباره بنوازد. به این ترتیب که بعد از فشار دادن کلیدها، دستکش‌های بیونیک پوشیده از نئوپرن موجب تحرک انگشتان به سمت بالا می‌برد و توسط یک تخته فیبر کربن در کنار هم قرار می‌دهد.

کاستا طراح این دستکش‌های فوق‌العاده، در این باره می‌گوید: من اولین مدل‌ها را بر اساس تصاویر دست او انجام دادم، اما این مدل‌ها بسیار ایده آل نبودند.

کاستا و مارتینز ماه‌های بعد را صرف آزمایش چندین نمونه اولیه کردند که در نهایت نمونه بی‌نقص آن در ماه دسامبر طراحی و ساخته شد که ساخت آن (۱۲۵ دلار) هزینه داشت. حالا مارتینز دستکش‌های جدیدش را حتی هنگام خوابیدن از خود دور نمی‌کند. البته در ابتدا آن سرعت مورد نظر را در نواختن نخواهد داشت، اما برایش مهم توانایی نواختن است و به چیز دیگری فکر نمی‌کند.

مارتینز در ۵۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ اختراع را به عنوان راه حل‌های معجزه آسا برای مشکلات دست خود امتحان کرده، اما هیچ یک به اندازه کافی خوب نبوده و در مدت زمان کوتاهی کارایی خود را از دست داده است. لنت‌های این دستکش حتی قابلیت تنظیم شدن دارند یعنی سرعت نواختن را کنترل می‌کنند. ناگفته نماند که طراحی این دستکش‌های جادویی بر پایه هوش مصنوعی بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟