«کوه دنا» سفید پوش شد

به گزارش رکنا، در سی و پنجمین روز از فصل پاییز بارش برف در ارتفاعات و باران در پایین دست سبب خوشحالی کشاورزان و مردم این دیار اعم از مناطق گرمسیری و سردسیری شده است. سال گذشته کوه دنا نیز در ۳۵ روز فصل پاییز سفید پوش شد.

دنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس است و ارتفاع این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته‌ است.

بارش سالانه برف در این قله بیش از سه متر است که رودخانه های زیادی نیز از آن سرچشمه می‌گیرند.

رشته کوه دنا با ۴۴۴۸ متر، ۲۸ قله با ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر دارد که از جمله آن به "قاش مستان" یا بیژن سه با ارتفاع ۴۴۳۵ متر" قزل قله" با ارتفاع ۴۳۷۸ متر و "برج آسمانی" یا بیژن دو با ارتفاع ۴۳۵۰ متر می توان اشاره کرد که به ترتیب بلند ترین قلل این رشته کوه به حساب می آیند.

«ولی بهره مند»، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: این سامانه بارشی که از دو روز پیش به استان وارد شده در مناطق مختلف همچنان به صورت متناوب ادامه دارد و این بارش ها در ارتفاعات به صورت برف است.

وی افزود: بارش نخستین برف پاییزی ارتفاع کوه دنا و مناطق مرتفع شهرهای سی سخت و یاسوج را سفید پوش کرده است.

بهره مند از ثبت ۱۱.۶ میلیمتر بارش در شهر یاسوج خبر داد و اظهارکرد: بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط مرکز پیش بینی هواشناسی استان، تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح یکشنبه، ثبت ۲۶.۲ میلی متر باران در شهر سی سخت را شاهدیم.

این کارشناس اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دیشموک با ۲۶، موشمی زیلایی با ۱۹.۵ و دهدشت با ۱۳.۷ میلی متر در رده های بعدی بارندگی های استان قرار دارند، عنوان کرد: در شهرهای لیکک، چرام، و مارگون به ترتیب ۸.۳، ۸ و ۸ میلیمتر باران بارید.

کوه دنا

بهره مند با اشاره به ثبت ۱.۱ میلی متری باران در شهر دوگنبدان تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه یکشنبه، بیان کرد: در دشت بز سادات محمودی ۸، جاورده ۷، پاتاوه ۵.۲، قلعه دختر ۴، منصورخانی کاکان ۳ و امام زاده جعفر ۰.۶ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: بارش‌های پاییزی همچنان در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد.

گفتنی است که بارش‌ها از دو روز پیش به صورت رگباری و متناوب در برخی مناطق آغاز شد و از شب گذشته هم به صورت متناوب تاکنون ادامه دارد و در برخی مناطق موجب آبگرفاتگی معابر و اختلال در عبور و مرور شده است.

به گزارش اداره کل هواشناسی آسمان استان در ۲۴ ساعت آینده نیمه ابری تا ابری همراه با بارش باران رعد و برق در برخی نقاط با بارش تگرگ پیش بینی شده است. در حال حاضر آسمان استان از جمله شهر یاسوج ابری است و با بارش باران همراه است.

استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطق پر بارش کشور محسوب می شود و در سال زراعی گذشته در شهر یاسوج بیش از ۱۲۰۰ میلی متر باران بارید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 513560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟