۱. عیدی‌های باحال
منظور ما هزینه‌های سنگین نیست. اما حتما بچه‌ها با هدایای کوچکی، ذوق‌های بزرگ می‌کنند. این ذوق را می‌توانند با یک سفر یا یک موقعیت تفریحیِ شاد هم تجربه کنند. مهم این است که تداعیِ یک شادیِ دنیایی با موضوع عید غدیر همراه باشد.
۲. شیک و پیک!
لباس‌های نوی بچه‌ها را در این روز افتتاح کنید. صبر نکنید عید نوروز برسد. این روز را به مثابۀ یک روزِ بزرگ، مهم اعلام کنید و عید بودنش را رسمیت ببخشید.
۳. دید و بازدیدهای دلچسب
لازم نیست همۀ دیدارهای عید غدیر، بچه‌ها همراه شما باشند. بگذارید تصمیم بگیرند که کدام مهمانی‌ها را همراه شما بیایند و کدام را در خانه بمانند. این قدرت انتخاب، حس خوبی را به آنها منتقل می‌کند.
۴. تهیۀ هدایا با کمک بچه‌ها
اگر قصد دارید در روز عید غدیر به مهمان‌ها عیدی بدهید، بگذارید این عیدی با مشارکت بچه‌ها انتخاب و بسته بندی شود. کتاب، سی دی، گل سر، ساعت مچی، گیفت‌های عیدغدیر، پول نو، جزوه‌های معرفی عید به زبان ساده و شیوا، مجموعۀ خطابۀ غدیر، پارچه‌های سبز و ... از جمله چیزهایی است که شما می‌توانید به عنوان هدیه تهیه کنید.
۵. مراسم‌های جذاب
در بعضی شهرها، مثل یک همایش باشکوه، و با حضور مردم شهر، جشن به شکل فستیوال شادِ مذهبی برگزار می‌شود. می‌توانید از این مراسم‌ها هم بهره بگیرید و بچه‌ها فضایی پرجمعیت‌تر و جشنِ شلوغ تری را تجربه کنند.
۶. قصه‌های کودکانه با موضوع غدیر
این که پدر و مادر مهارت داشته باشند و قصۀ غدیر را با زبانی کودکانه و جذاب تعریف کنند، در آشنایی آن ها با این موضوع کمک بزرگی می‌کند. حواشی جذابی برای قصه بسازید. حضور بچه‌ها را در این ماجرا بگویید. از آب بازی کنار برکۀ غدیر تعریف کنید. از اینکه غدیر، یک منطقۀ خوش آب و هوا وسط بیابان بود و پیامبر(ص) مردم را جمع کرد تا حضرت علی(ع) را به آنها معرفی کند. از روش‌های مختلف خیال‌پردازی و تصویرسازی استفاده کنید تا این واقعۀ مهم تاریخی برای بچه‌ها جا بیفتد.
۷. جشن خانگی
برای یک جشن تولد، می‌رویم تم تولد به رنگ خاص می‌خریم و خانه را آذین می‌بندیم. همین کار را برای عید غدیر بکنید. ریسه‌های رنگی، چراغانی، پارچه‌ها و پرچم‌های سبز، شکلات و شیرینی‌هایی که برای بچه‌هاست و کسی نمی‌گوید نخور و دست نزن. خانه را برای این جشن، آذین ببندید.
۸. جشن تولد ولایت
هر سال، عید غدیر، یک کیک تولد بخرید. با همۀ مخلفات یک جشن و شمع و فشفشه. روی کیک بنویسید: جشن ولایت. این موضوع ولایت امیرالمومنین(ع) و سروری او نسبت به همۀ افراد را یک جوری جا بیندازید. جشنِ ولایت را پیوند بزنید به موضوع شیعه‌گی ما و اینکه چقدر ثروتمندیم که اهل بیت (علیهم السلام) را داریم.
۹. دیدار علما و بزرگان
در این روز می‌توانید برنامه ریزی کنید که همراه بچه‌ها به منزل یکی از علمای شهر، یا مثلا امام جماعت مسجد محل یا یک شخصی که اعتبار مذهبی و دینی در شهرتان دارد، بروید. این دیدار، برای تا آخر عمرِ فرزندتان به یادگار می‌ماند.
۱۰. گل کاری
در این روز، می‌توانید یک گل بخرید و بکارید. یا یک گلدان که بچه‌ها مراقبش باشند. در ضمن صحبت‌هایتان بگویید که هر چقدر این گل‌ها نیاز به مراقبت دارند، باورهای ما هم نیاز به مراقبت دارند. و یکی از باورها، اعتقاد به ولایت حضرت علی(ع) است.
۱۱. عیدی برای همه
حتما لازم نیست شما سید باشید تا عیدی بدهید. امام علی(ع) و عید ولایت این امام، برای همۀ شیعیان است. عیدی را محدود به سید بودن یا نبودن خودتان نکنید. در عیدی خریدن به مناسبت ولایت علی(ع)، ولخرج باشید.
۱۲. نامگذاری در این روز خاص
یکی از کارهای جذابی که در این مدت با آن روبرو شدم، این بود که بعضی‌ها در این روز اسم پسران شان را علی صدا می‌زنند. یعنی در این روز، اسم پسرشان هر چیزی که باشد، آن را به علی تغییر میدهند. در مورد بچه‌هایی هم که اسم شناسنامه‌ای شان علی است، اکرام و احترام ویژه ای می‌کنند و اهمیت این اسم را به پسرشان، متذکر می‌شوند.
۱۳. نامه‌ای به کودکم
یک نامه به شکل کارت پستال بنویسد و چند جملۀ زیبا از خطبۀ غدیر یا نهج البلاغه در آن خطاب به فرزندتان بنویسید. انگار که این کارت پستال از طرف مولا علی(ع) است و مخاطب آن هم فرزند شماست. این کار، شکل ماندگاری از فرهنگ سازی برای عیدغدیر است.
۱۴. روزِ جهانی عشق های حقیقی
روز عید غدیر را روزِ جهانیِ عشق ورزیدن و دوست داشتن معرفی کنید. بگویید خدا ما را دوست داشت که مولایمان را توسط پیامبر(ص) به ما معرفی کرد. خدا ما را دوست داشت که بدون امام رهایمان نکرد. خدا ما را دوست داشت که این عید را نصیبمان کرد. این دوست داشتن، مقدمۀ عشق ورزیدن‌های حقیقی و معنوی باشد.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 493878 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟