نخستین مسلمانی که در کاخ سفید افطار کرد که بود؟!

به گزارش رکنا ، یک مرد تونسی به نام «سلیمان ملیملی» نخستین مسلمانی بود که در کاخ سفید همراه با رئیس جمهور وقت آمریکا «توماس جفرسون» سومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا افطار کرد.
دیدار توماس جفرسون و سلیمان ملیملی، فرستاده تونس در سال ۱۸۰۵ میلادی رخ داد. سلیمان فرستاده ای از کشور تونس بود و درباره جنگ بربری اول (۱۸۰۱-۱۸۰۵) و آمریکایی ها مأموریت دیپلماتیک داشت تا پیرامون مسائل مهم تونس و آمریکا گفت‌وگو کند. دیدار او از آمریکا در ماه دسامبر انجام شد و با ماه مبارک رمضان همزمان بود. سلیمان چند روزی را در واشنگتن ماند.
رئیس جمهور آمریکا در نهم دسامبر ۱۸۰۵ میلادی به افتخار حضور مهمان تونسی اش، برای او یک ضیافت ناهار در ساعت سه و نیم ظهر ترتیب داد. اما او به دلیل روزه گرفتن از حضور در این ضیافت عذرخواهی کرد و گفت که به دلیل ادای شعائر ماه رمضان نمی تواند قبل از غروب خورشید غذابخورد.
جفرسون نیز با دریافت این خبر، ناهار را لغو کرد و آن را تا غروب به تأخیر انداخت؛ بنابراین «سلیمان ملیملی» نخستین مسلمانی است که همراه با رئیس جمهور آمریکا افطار کرد.
این دیپلمات تونسی وقتی که دانست توماس جفرسون ترجمه انگلیسی قرآن کریم را در نزد خود دارد شگفت زده شد. بر اساس اطلاعات مؤسسه اسمیتسونین، توماس جفرسون این قرآن را وقتی جوان و دانشجوی حقوق بود (سال ۱۷۶۵ میلادی) خرید تا شاید درباره تأثیر اسلام بر نظام حقوقی کشورهای جهان مطالعه کند یا نظام حقوقی امپراتوری عثمانی را بشناسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 478909 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟