علت شدیدترین توفان‌های تابستانی کشف شد

به گزارش  نیواطلس، تحقیقاتی که در این زمینه توسط پژوهشگران دانشگاه ام آی تی صورت گرفته، حاکی است بیشتر شدن دمای هوا در جهان باعث جابجایی های بی سابقه انرژی در جو کره زمین شده که موجب شکل گیری توفان های قوی تری می شوند و در عین حال به کاهش کیفیت هوا در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا منجر شده اند.

سیستم های بزرگ عامل ایجاد توفان با جذب انرژی ناشی از تفاوت فراوان دما در لایه های مختلف اتمسفر می توانند بسیار مخرب باشند و هر چه این تفاوت بیشتر باشد، نتیجه توفان ها مرگبارتر خواهد بود.

تداوم این وضعیت شرایط گرمایی و میزان رطوبت را نیز در فصل های گرم سال تغییر داده و می تواند موجب ریزش باران ها و توفان های تند و غیرمنتظره شود. محققان گرم تر شدن قطب شمال را هم در این زمینه تاثیرگذار دانسته و می گویند این تحول موجب تغییر در توزیع انرژی در لایه های مختلف اتمسفر و شکل گیری توفان های بی سابقه در تابستان می شود.

بررسی یادشده که با جمع آوری داده های هواشناسی از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۱۷ صورت گرفته، نشان می دهد انرژی که می تواند عامل ایجاد توفان های ناگهانی و قدرتمند تابستانی شود تا ۱۳ درصد در لایه های گوناگون اتمسفر افزایش یافته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459502 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟