آتشفشانِ اندونزی دو سوم از حجمش را از دست داد+عکس

به گزارش رکنا، کارشناسان مرکز مطالعات کوه‌های آتشفشان و پیشگیری از خطرات زمین شناختی در اندونزی پس از بررسی تصاویر ماهواره‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که میزان سنگ و خاکستری که در پی فوران آتشفشان آناک کراکاتوا به داخل دریا ریخته شده، آن قدر زیاد بوده که این کوه، دو سوم از ارتفاع و حجم خود را از دست داده است.

کارشناسان با استفاده از تصاویر رادار‌های ماهواره‌ای می‌گویند ارتفاع کوه آناک کراکاتوا پس از فوران شنبه گذشته از ۳۴۰ متر به ۱۱۰ متر کاهش یافته است.

بر این اساس، این کوه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون متر مکعب از حجم خود را از دست داده و تنها ۴۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب از حجم آن باقیست.

آتشفشانِ اندونزی دو سوم از حجمش را از دست داد

به گفته آن‌ها بخش عمده‌ای از این کوه به طور همزمان به داخل دریا فرو ریخته است. سونامی هفته گذشته در سواحل جاوا و سوماترا با موج‌های ۵ متری همراه بود.

به گفته مقام‌های دولت اندونزی بیشتر از ۴۰۰ نفر در اثر این سونامی جانشان را از دست دادند و ۴۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، محققان از شش سال پیش نسبت به احتمال فروریختن این کوه آتشفشانی هشدار داده بودند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

ایسنا

کدخبر: 448442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟