دژی که شاهزادگان صفوی را در آن زندانی می‌کردند!

دژ قهقهه یا قاه‌قاه قالاسی در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشکین شهر در بخش مرادلو، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابع این شهرستان واقع شده است.

این دژ به دلیل اینکه محل زندانی Prisoner شدن افراد سیاسی مهمی از جمله شاهزادگان صفوی در گذشته بوده‌است در تاریخ شهرت بسیاری دارد.

قهقهه از لحاظ لغوی به معنای آواز بلند در خنده و همچنین به معنای آواز کبک است.

این بنا در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ تحت شماره ۶۱۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

طبق تحقیقات باستان‌شناسی به عمل آمده استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می‌رسد و در زمان بابک و صفویه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و سال‌ها به عنوان خزانه سلطنتی و مهم‌ترین زندان Prison مورد استفاده قرار گرفته است.

این قلعه در تپه‌سنگی به ارتفاع تقریبی ۳۰۰ متر از زمین‌های اطراف قرار داشته و اطراف آن را با حصار مستحکم و غیرقابل نفوذ احداث نموده‌اند که با گذشت سالیان دراز هم اکنون نیز ورود به آن تقریباً غیرممکن بوده و فقط در شرایط جوی مناسب امکان‌پذیر است.

سطح قلعه حدود ۵ هکتار (۱۰۰×۵۰۰) و اختلاف سطح در سطح فوقانی قلعه کمتر از ۳۰ متر است.

مهمترین زندانی قلعه قهقهه اسماعیل میرزا فرزند شاه تهماسب یکم صفوی است یا به عبارت دیگر شاه اسماعیل دوم دومین پسر ارشد شاه تهماسب یکم سلطان قزلباش‌ها است.

از دیگر زندانیان مشهور این دژ، خان احمد خان امیر گیلان بود که در سال ۹۷۵ ق. بر اثر شورش دستگیر و در زندان قهقهه زندانی شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

9103491_545

کدخبر: 444921 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟